مقاله امر به معروف و نهی از منکر

مقاله امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر

مقدمه مقاله
از مهم‌ترین خصوصیات یک مومن آل محمد (ص) این است که امر به معروف و نهی از منکر افراد دیگر باشد که البته این امر خود دارای مراحل مختلفی می‌باشد فرد مؤمن خود باید ، از هر گونه بدی و شر به دور بوده و تمام اعمال ورفتارش مورد تأیید مؤمنان حقیقی خداوند باشد .
هیچ عمل و گفتاری را مگر برای رضای حق انجام ندهد .
در تمام امورات زندگی راضی به رضای حق بوده ، صابر و شاکر باشد ، در کتب مختلف اسلامی از این خصوصیات بسیار سخن به میان آمده است .
فضیلت آن بر هیچ کس پوشیده نیست به خصوص که در معجزه پیامبر اسلام (ص) :
قرآن کریم ، فردی که چنین خصوصیتی را داشته باشد و به موقع و به جا از آن استفاده کند ، بسیار مورد تکریم قرار گرفته است .

از کتب معتبر دیگر نیز می‌توان به نهج‌البلاغه اثر دانشمند بزرگ زمان ، سید رضی اشاره نمود که حکمتها و مباحث ، همچنین خطبه‌های ا مام اول شیعیان جهان ، حضرت علی (ع) را در آن جمع‌آوری نموده و اثرات شگفت این کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست .

در اینجا با رجوع به دو نمونه از حکمتهای آن اثر شریف . به نام مراحل امر به معروف و نهی ازمنکر ، از وجود آن فیض می‌بریم . حکمت ۳۷۳ – ۳۷۴ ( مراحل امر به معروف و نهی از منکر)
این مؤمنان ! هر کس تجاوزی را بنگرد و شاهددعوت به منکری باشد و در دل آن را انکار کند ، خود را از آلودگی سالم داشته است و هر کس با زبان آن را انکار کند پاداش داده خواهد شد ، و از اولی برتر است و آن کس که با شمشیر به انکار برخیزد تا کلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او راه رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده ، گروهی ، منکر را با دست و زبان و قلب انکار می‌کنند ، آنان تمامی خصلتهای نیکو را در خود گرد آورده‌اند . گروهی دیگر ، منکر را با زبان و قلب انکار کرده ، اما دست به کاری نمی‌برند ، پس چنین کسی دو خصلت از خصلتهای نیکو را گرفته و دیگری را تباه کرده است و بعضی منکر را تباه ساخته و یک خصلت را بدست آورده‌اند و بعضی دیگر ، منکر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند که چنین کسی از آنان ، مرده‌ای میان زندگان است .
و تمام کارهای نیکو، و جهاد درراه خدا ، برابر امر به معروف و نهی از منکر ، چونان قطره‌ای بر دریای مواج و پهناور است و همانا امر به معروف و نهی ازمنکر ، نه اجلی را نزدیک می‌کنندو نه از مقدار روزی می‌کاهند و از همه اینها برتر ، سخن حق در پیش روی حاکمی ستمکار است .

اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر و رابطه آن با اصلاحات
دین مبین اسلام برای انسان، گرایش ذاتی به صداقت و امانت و عدالت قائل است و به تعبیر دیگر انسان حنیف، حق‌گرا و فطرتاً میل به کمال و خیر و حق دارد و در عین حال از آزادی و اختیار برخوردار است و لذا ممکن است از میسر اصلی خود منحرف گردد. اسلام این اشتباه و خطا را به صورت یک جریان موقت می‌پذیرد ولی رشد و گسترش این جریان ناسالم و فسادبرانگیز ممکن است جامعه را به تباهی بکشاند به همین جهت قرآن کریم برای جلوگیری از این انحراف و انقراض و ایجاد اتحاد و وحدت در جامعه دستور به امر به معروف و نهی ازمنکر و اصلاح جامعه می‌دهد چنانچه در آیاتی آمده:
ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر ویامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون و لاتکونوا کالذین تفرقوا واختلفو من بعد ماجاهم البینات و اولئک لهم عذاب عظیم» «بایستی حتماً جمعیتی از شما باشند که مردم را به خوبیها دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و چنین افرادی رستگارانند ونکند شما مثل کسانی باشید که از هم متفرق شده و اختلاف کردند (یهود و نصاری) بعد از آنکه براهین و ادله برای آنها ثابت شده بود و برای چنین اشخاصی عذاب دردناک خواهد بود.

در آیه‌ای دیگر کسانی که به نهی از منکر توجه نداشته‌اند و این واجب الهی را ترک می‌کردند مورد سرزنش قرار می‌دهد کانوا لایتناهون عن المنکر فعلوه لبئس ما کانوا یفعلون»«آنها از اعمال زشتی که انجام می‌دادند یکدیگر را نهی نمی‌کردند چه بدکاری انجام می‌دادند.» اگر در فرمایشات بزرگان دین نظر و تأملی صورت گیرد به وضوح می‌توان اهمیت این دو اصل را دریافت که عاملین به این دو اصل مورد لطف و حرمت ایزد منان قرار می‌گیرند واگر در جامعه مرسوم شود روزی آن جامعه افزون می‌گردد و چنانچه امیرالمؤمنین می‌فرماید:

«ان الامر بالمعروف و النهی المنکر لخلقان من خلق‌الله و انهما لایقربان من اجل و لا ینقصان من رزق» همانا امر به معروف و نهی از منکر دو صفت از اوصاف پروردگارند که نه اجل را نزدیک می کنند و نه روزی را کاهش می‌دهند. و تارکین به این دو اصل مورد لعن قرار می‌گیرند و اگر در جامعه فراگیر نشود الف: انسانهایی بدطینت بر آن جامعه مسلط می‌شوند همانطور که در وصیت‌نامه امیرالمؤمنین به امام حسن و حسین(ع) آمده «لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم» امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط می‌شوند»

ب: هویت و حیات انسانی از آن جامعه نفی می‌شود. چنانچه امیرالمؤمنین (ع) در تایید این سخن می‌فرماید:«تارک لانکار المنکر بلسانه و قلبه ویده فذلک میت الاحیاء» «بعضی منکر را با زبان و قلب و دست خود رها ساخته‌اند که چنین کسی از آنان مرده‌ای میان زندگان است.» ارزش امر به معروف و نهی از منکر همین قدر بس که امام حسین(ع) آن اصلاح طلب دینی هدف خود را از قیام پرخروش کربلا احیا این فریضه بسیار مهم که از ضروریات دین نام برده می‌شود عنوان فرمودند

«… انما خرجت لطب الاصلاح فی امه جدی ارید ان آمر بالمعروف وانهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی وابی» «در جستجوی اصلاح کار امت جدم بپا خواسته‌ام اراده دارم امر به معروف و نهی از منکر و به سیرت جد و پدرم رفتار کنم» باید توجه داشت شاید امر به معروف و نهی ازمنکر لزوماً مصداق اصلاح اجتماعی نباشد اما هر اصلاح اجتماعی، مصداق امر به معروف و نهی از منکر است و هر مسلمان آشنا به وظیفه از آن جهت که خود را موظف به این دو اصل می‌داند نسبت به اصلاح اجتماعی حساسیت خاصی دارد و با عنایت به مطالب فوق تاکید دین اسلام بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نوعی تاکید بر اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد و رفع نابسامانی‌های اجتماعی است و لذا با رعایت این اصلاح اجتماعی می‌توان به هدف و رسالت عالیه دین که همان اصلاح جامعه و ایجاد زمینه مناسب برای آسایش و رفاه مناسب برای انسان و فراهم کردن امکان لازم برای رشد معنوی و تکامل در جهان دیگر است رسید.

سخنان معصومین در مورد اهمیت و ضرورت ا مر به معروف و نهی از منکر
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: «و اذا لم یامروا بالمعروف و لم ینهوا عن المنکر و لم یتبعواالاخیار من اهل بیتی، سلط الله علیهم اشرارهم فیدعو عند ذلک‏خیارهم فلا یستجاب لهم‏». هرگاه مردم امربه معروف و نهی از منکر را ترک نمایند و ازنیکان خاندان من پیروی نکنند خداوند بدانشان را بر آنان مسلطگرداند، در این هنگام خوبان ایشان دعا کنند ولی دعایشان‏مستجاب نشود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله: «لا یزال الناس بخیر ما امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر وتعاونوا علی البر فاذا لم یفعلوا ذلک نزعت عنهم البرکات و سلطبعضهم علی بعض، و لم یکن لهم ناصر فی الارض و لا فی السماء.» مردم همواره در خیر و برکت‏اند تا هر زمان که امر به معروف ونهی از منکر کنند و یکدیگر را بر کار خیر کمک رسانند پس هرگاه آن را به جا نیاورند برکات از آنان سلب گردد و گروهی برگروه دیگر مسلط شود به طوری که برای آنان یاوری نه در زمین‏باشد و نه در آسمان.

امام علی علیه السلام: «و امر بالمعروف تکن من اهله و انکر المنکر بیدک و لسانک وباین من فعله بجهدک و جاهد فی الله حق جهاده و لا تاخذک فی‏الله لومه لائم و خض الغمرات للحق حیث کان.» [فرزندم حسن] به کار نیک امر کن تا در شمار نیکوکاران درآیی وبه دست و زبان کار ناپسند را زشت‏شمار و از آن که کار ناپسندکند با کوشش خود را دور بدار. در راه خدا بکوش، چنان که شاید،و از سرزنش ملامتگرانت‏بیمی نداشته باش برای حق به هر دشواری‏هرجا بود وارد شو.

امام علی علیه السلام: «ان الله تبارک و تعالی لم یرض من اولیائه ان یعصی فی الارض وهم سکوت مذعنون لا یامرون بالمعروف و لا ینهون عن المنکر، فوجدت‏القتال اهون علی من معالجه الاغلال فی جهنم‏». همانا خداوند از اولیاء خود نپسندیده که معصیت او در زمین‏بشود و آنها ساکت و آرام باشند و امر به معروف و نهی از منکرنکنند، پس پیکار را از تحمل غلهای جهنم آسانتر یافتم.
امام علی علیه السلام: «قوام الشریعه الامر بالمعروف و النهی عن المنکر و اقامه‏الحدود.» شالوده دین بر امر به معروف و نهی از منکر و برپا داشتن حدودالهی استوار است.
امام علی علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر لا یقربان من اجل ولا ینقصان من رزق و افضل ذلک کلمه عدل عند امام جائر.» امر به معروف و نهی از منکر مرگ را نزدیک نمی‏سازند و از رزق وروزی نمی‏کاهند و برتر از همه اینها سخنی عادلانه است نزدپیشوایی ستم‏پیشه.

امام علی علیه السلام: «فان الله سبحانه لم یلعن القرن الماضی بین ایدیکم الا لترکهم‏الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فلعن الله السفهاء لرکوب‏المعاصی و الحلماء لترک التناهی.» همانا خداوند سبحان مردم دوران گذشته را که پیش از شماینداز رحمت‏خود دور نفرمود، جز برای آن که امر به معروف و نهی ازمنکر را ترک کردند. پس خداوند بی‏خردان آنان را لعنت کردبه خاطر نافرمانی کردن و خردمندان را به (گناه) ترک نهی‏یکدیگر.

امام باقر علیه السلام: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضه عظیمه تقام بهاالفرائض و تامن المذاهب و تحل المکاسب و ترد المظالم و تعمرالارض و ینتصف من الاعداء و یستقیم الامر.» امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بزرگ الهی است که دیگرفرائض با آنها بر پا می‏شوند و به وسیله آنها راهها امن می‏گرددو کسب و کار مردم حلال می‏شود و حقوق افراد بدیشان بازگردانده‏می‏شود و در سایه آن زمین‏ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته‏می‏شود و در پرتو آنها همه کارها رو به راه می‏گردد.

امام صادق علیه السلام: «قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ان الله عز و جل لیبغض المؤمن الضعیف الذی لا دین له، فقیل له: و ما المؤمن الذی لا دین له؟ قال: الذی لا ینهی عن المنکر». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خدای عز وجل نسبت‏به مؤمن ضعیف و سستی که دین ندارد خشمناک‏است. پرسیدند: مؤمنی که دین ندارد کدام است؟ فرمود آن که نهی‏از منکر نمی‏کند.
امام صادق علیه السلام: «اذا رای المنکر فلم ینکره و هو یقدر علیه فقد احب ان یعصی‏الله و من احب ان یعصی الله فقد بارز الله بالعداوه.» اگر کسی کار ناپسندی را ببیند و با داشتن توانایی، آن را زشت‏نشمارد، دوست داشته باشد که خداوند عصیان شود و هر که دوست‏باشد که خداوند عصیان شود، به دشمنی با خدا پرداخته است.

فهرست
مقدمه. ۱
اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر و رابطه آن با اصلاحات.. ۳
سخنان معصومین در مورد اهمیت و ضرورت ا مر به معروف و نهی از منکر. ۵
امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت همگانی.. ۷
اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در کلام مقام معظم رهبری.. ۱۳
زمینه ‏سازی برای امر به معروف و نهی از منکر. ۱۶
اهمیت ا مر به معروف.. ۱۷
نمونه‏ای از معروف‏ها در قرآن. ۱۹
۱- احیای مراکز دینی و مساجد. ۱۹
۲- استقلال و دوری از خودباختگی.. ۲۱
۳- قصد قربت.. ۲۲
۴- تشویق. ۲۲
۵ – تحصیل. ۲۲
توجه به مسائل اجتماعی.. ۲۳
ارج نهادن به پیشگامان در نیکی‏ها ۲۳
نمونه معروف‏های خانوادگی در قرآن. ۲۵
نمونه‏های معروف‏های سیاسی.. ۲۵
سیمای امر به معروف.. ۲۶
امر به معروف و نهی از منکر در قرآن کریم. ۲۷
منکر چیست؟. ۳۴
الف . منکرات اعتقادی.. ۳۶
ب . منکرات فرهنگی.. ۴۰
ج . منکرات اجتماعی.. ۴۲
ترک هجرت.. ۴۲
هجرت برای همه. ۴۳
هجرت برای محرومان. ۴۴
غفلت از دشمن. ۴۵
تقلید کورکورانه. ۴۶
شرکت در جلسات گناه ۴۶
تهمت و آبروریزی.. ۴۷
پیروی از اکثریت.. ۴۸
شخصیت گرایی.. ۴۸
سوءظن و تجسس و غیبت.. ۴۹
سعایت.. ۴۹
بی تفاوتی.. ۵۰
چاپلوسی و غلوّ. ۵۴
د . منکرات خانوادگی.. ۵۵
ه . منکرات اخلاقی.. ۵۷
و . منکرات اقتصادی.. ۵۷
ز . منکرات نظامی.. ۵۸
تنبیه فراریان. ۶۰
داستان‏. ۶۱
ح . منکرات سیاسی ، امنیتی و بین‏المللی.. ۶۳
آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر. ۶۸
ا لف – برکات معنوی.. ۶۸
ب – برکات اقتصادی ا مر به معروف و نهی از منکر. ۶۹
ج – برکات اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر. ۷۰
د – برکات سیاسی امر به معروف و نهی از منکر. ۷۱
مراحل امر به معروف و نهی از منکر. ۷۱
منابع و مآخذ. ۷۶

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 80

فرمت فایل: WORD