پاورپوینت آشنائی با مدل ها و کاربردهای بودجه بندی نوین
تعریف بودجه
بودجه بيان مقداري برنامه هاي بنگاههاوسازمان هاست که مي تواند براي كل بنگاه ويا هر يك از بخشهاي مختلف آن (مراكزهزينه،SBUs ويا پروژه ها) تهيه گردد وضمن آن سود،گردش نقدينگي، وضعيت مالي وساير برنامه ها به صورت كمي بيان گشته و آثار مجموعه تصميمات را با نگرش به آينده سازمان مشخص ومنعکس مي نمايد.
وظايف بودجه
- امكان برنامه ريزي
- انتقال اهداف، امكانات و محدوديت ها
- ايجاد هماهنگي بين اهداف بخش هاي مختلف
- مسئله يابي و انجام تدابير براي حل مسائل
- تعيين بهاي تمام شده برآوردي (نرخ هاي برآوردي سربار)
- كنترل عمليات و سنجش عملكرد
- تحليل گزينه هاي مختلف و انتخاب بهترين گزينه
- ايجاد انگيزه در سازمان
- حساسيت مديريت به هزينه ها و حفظ منابع سازمان
تعریف سیستم حسابداری مدیریت
حسابداري مديريت عبارت است از فرآيند تشخيص ، اندازه گيري ، گرد آوري، تنظيم، تجزيه و تحليل و ارائه اطلاعات مالي به مديران جهت برنامه ريزي و كنترل عمليات، حصول اطمينان از استفاده مطلوب از منابع سازمان و مسئوليت خواهي نسبت به چگونگي استفاده از منابع مورد نظر.
حسابداري مديريت همچنين تهيه و ارائه گزارشات مالي به استفاده كنندگان خارج از حوزه مديريت سازمان، مانند سهامداران، بستانكاران و مراجع قانوني و دولتي را نيز در بر مي گيرد.
برخی نکات در مورد بودجه و بودجهبندي
- مفروضات و ضوابط تهیه بودجه
- ضرورت هم راستائي با استراتژي ها
- عامل محدود كننده در بودجهبندي و نقش آن در تهيه بودجه
- نقش و کارکرد کمیته بودجه
- مراکز بودجه/مراکز مسئولیت
- دوره بودجه
- ظرفیت مورد استفاده در تهیه بودجه
- طبقه بندي هزينه ها : پايه بودجه بندي
بودجه بندی نوین MODERN BUDGETING
- بودجه بندی قابل انعطاف FLEXIBLE BUDGETING
- بودجه بندی مستمر (غلطان) ROLLING BUDGETING
- بودجه بندی بر مبنای صفر ZERO-BASED BUDGETING
- بودجه بندی بر مبنای فعالیت ACTIVITY BASED BUDGETING (ABB)
بودجه بندی قابل انعطاف FLEXIBLE BUDGETING
بکارگیری بودجه قابل انعطاف این فرصت را فراهم میسازد تا عملکرد واقعی با یک هدف واقعی مقایسه گردد.
بودجه قابل انعطاف بشكلي طراحی ميشود كه درآمد و هزینه را متناسب با سطح عملکرد واقعی برآورد خواهد نمود.
هزینه بایستی حتما” به دو جزء متغیر و ثابت قابلیت طبقهبندی داشته باشند.
تنها هزینههای متغیر نسبت به حجم فعاليت و تغییرات آن انعطاف نشان می دهد.
بودجه قابل انعطاف بیشتر برای کنترل بکار می رود تا برنامهریزی.
بودجه بندی چرخشی (غلطان) ROLLING BUDGET
بودجهبندی چرخشی به يك سيستم بودجهبندی گفته ميشود که دائما بصورت پيوسته بازنگری شده و اطلاعات آن براساس آخرين تغييرات بروز و بهنگام میگردد و با گذشت هر دوره مثلا سه ماهه، يک دوره سه ماهه جديد بدان اضافه میشود بشکلی که مديريت هموارده بودجه يکساله را بصورت تجديدنظر شده در اختيار دارد.
اين نوع بودجهبندی در شرايطی کاربرد دارد که بعلت ابهامات نتوان رويدادهای آتی را براحتی پيشبينی و برآورد نمود.
بودجه بندی بر مبنای صفر ZBB
بودجهبندی بر مبنای صفر روشی از بودجه بندی است که به موجب آن هردوره بودجه ، سال صفرتلقی میشودوبرپایه این فرض هر زمانی که بودجه تنظیم میگردد، تمامی فعالیتها و اقدامات مجددا” ارزیابی می شوند.
این روش بودجهبندی مستلزم آن است که مدیران بودجه درخواستی خود را توجیه نمایند.
بودجهبندی بر مبنای فعالیت ACTIVITY BASED BUDGETING
مدیریت و کنترل هزینه بایستی بر خروجیهای سیستم بیشتر توصیه کند تا ورود ي های سیستم.
قابلیت پیاده سازی در سازمانهای تولید کننده محصول و خدمات، بخشهای دولتی و سازمانهای غیرانتفاعی
بر عکس روش سنتی که بودجه هزینهها را براساس وظایف متمرکز میسازد، ABB بودجه هزینه را براساس فعالیتها قرار خواهد داد
فراهم ساختن چارچوبی برای درک ارتباط بین هزینهها و سطوح فعالیت وتحلیل مغایرات براساس فعالیتها
شناخت نامه ارائه کننده مباحث سمینار
- عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان
- دانش پژوه دوره دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه Heriot-Watt اسکاتلند
- عضو انجمن مشاورین مدیریت انگلستان
- عضو جامعه حسابداران رسمی ایران
- ۴۰ سال تجارب مشاوره مدیریت – اجرایی وآموزشی
- شریک وعضو هییت مدیره موسسه تدوین وهمکاران
- رئیس شورایعالی انجمن حسابداران خبره ایران (۲ دوره)
- عضویت در کمیته حسابداری مدیریت فدراسیون بینالمللی حسابداران
- (IFAC) – دو دوره
- مدیر نهاد پژوهشی BBRT در خاورمیانه
- مدرس مباحث مدیریت و حسابداری و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت در دانشگاههای علامه طباطبائی و دانشگاه تهران ودوره های MBA دانشگاهای خارجی در ایران
- انتشار مقالات متعدد در نشریات علمی و حرفه ای کشور
فهرست مطالب
بخش اول
جایگاه بودجه در سیستم حسابداری مدیریت
ضرورت و اهمیت بودجه بندی در شرکتها و سازمانها
تحلیل حساسیت در بودجه بندی
گزارشگری عملکرد بودجه و سنجش مسئولیت
بودجه بندی بر مبنای عملکرد (بودجه عملیاتی)
بخش دوم
نقدبودجه بندی سنتی
شیوه های نوین بودجه بندی
سازوکارهای یهره برداری مطلوب از نظام بودجه بندی
معرفی مدل اداره بنگاه بدون استفاده ازبودجه (Beyond Budgeting)
شرایط نوین کسب و کار
رقابت در پهنه جهانی
تجارت الکترونیکی (اقتصاد دیجیتالی)
افزایش ریسک بنگاه
اهمیتیابی داراییهای نامشهود
توسعه تکنولوژی اطلاعات
تغییر در ساختار هزینه ها
مشتری مداری
طرح تئوریهای جدید:
( تئوری ذینفعها/ تئوری نمایندگی / تئوری موانع)
مسئولیتهای اجتماعی
اهمیت یابی اخلاق سازمانی (بویژه پس از ماجرای Enron)