مقاله بیماری ام اس

مقاله بیماری ام اس

بیماری MS یا (Multiple Sclerosis)

بیماری MS چیست

بیماری MS یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی بوده و در این بیماری پوشش محافظ اعصابی که در داخل و اطراف مغز نخاع قرار دارند تخریب می شود که این خود باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم مثل از دست دادن کنترل عضلات هماهنگی بین آنها تا اختلالات بینائی می شود.

این بیماری در زنان شایعتر از مردان بوده و همچنین در نقاطی از دنیا مثل اروپای شمالی، آمریکا و کانادا نیز از شیوع بالاتری برخوردار است. همچنین افرادی که در خانواده خود بیمار مبتلا به MS را دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری را نسبت به سایر افراد جامعه دارند.

علت بروز بیماری ام اس (MS) چیست ؟

تاکنون دلیل پیدایش این بیماری مشخص نشده است ولی بنظر می رسد که بروز این بیماری ارتباطی با پاسخهای خود ایمنی داشته باشد. چیزهائی مثل یک ویروس ممکن است باعث تحریک سیستم ایمنی شده و بدن را وادار به تولید پادتنهائی کند که به اشتباه به عناصر خودی بدن حمله میکنند، در بیماری MS این پادتنها به میلین ( Myelin ) که پوشش اعصاب می باشد حمله کرده و آنها را نابود می کنند. میلین باعث می شود که پیامهای عصبی به سرعت در طول عصب منتقل شود. حال اگر این ماده تخریب شود بر روی عصب نقاطی بدون میلین بنام پلاک بوجود می آید و با گسترش این پلاکها انتقال پیام عصبی در طول عصب کند شده و یا با مشکل مواجه می شود که خود باعث بروز علائم بیماری MS می شود.

البته علاوه بر ویروس ، محققان معتقدند که پاسخهای خود ایمنی ( یعنی عملکرد دستگاه ایمنی علیه میزبان و نه یک عامل خارجی ) می تواند در اثر عوامل محیطی و یا ژنتیکی نیز اتفاق بیفتد.

فهرست مطالب
بیماری MS 1
علائم بیماری ۲
چگونه این بیماری تشخیص داده می شود ۵
علائم بیماری ام اس ۶
درمان بیماری MS‌ چیست ۹
مراقبت بیمار مبتلا به MS 8
محورهای زمان ۱۰
سیر بالینی ۱۱
اینتروفن ۱۲
کاربردهای بالینی اینتروفن ۱۳
درمان های علامتی ۱۴
تغذیه ۱۶
مسائلی که بیمار باید بداند ۱۸
رژیم غذایی ۱۹
راهنمایی برا ی انتخاب غذای روزانه ۲۰
یوگا و ام اس ۲۱
داروهای رایج ۲۲
ویتامین D ‌ و تأ ثیر آن بر بیماری MS 25
درمان و پیش آگاهی بیماری MS 26
MS‌ در زنان حامله ۲۸
پیش آگاهی ۲۹
تازه ترین کشف دانشمندان در مورد بیماری MS ‌ ۳۰

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 30

فرمت فایل: WORD