پاورپوینت راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی

پاورپوینت راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی

راه های پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی عروقی
مقدمه مقاله و پاورپوینت
در بیماری های غیرواگیر به جای یک علت مشخص ، عوامل خطر حضور دارند . عوامل خطر شامل عوامل شناخته شده اجتماعی، محیطی و رفتاری هستند که خطر یا احتمال ابتلا به یک بیماری یا آسیب را افزایش می دهند. اکثر عوامل خطر اصلی در بیماری های غیرواگیر شناخته شده اند و حذف یا کنترل آن ها می تواند مانع از بروز بیش از ۸۰ درصد بیمار یهای قلبی، سکته مغزی و دیابت و نیز ۴۰ درصد سرطان ها شود . در بررسی هایی که در سال ۱۳۸۸ در نظام مراقبت درصد عوامل خطر بیماری های غیرواگیر انجام گرفت مشخص گردید ۲۱٫۶درصد افراد در گروه سنی ۱۵-۴۴ساله و ۵۲٫۹ درصد افراد در گروه سنی ۴۵-۶۴ ساله پرخطر هستند یعنی حداقل ۳ عامل خطر از ۵ عامل خطر بیماری قلبی عروقی را دارند

خوشبختانه بیماری های غیرواگیر و به ویژه بیماری های قلبی عروقی به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری هستند و با طراحی و اجرای مداخلات اثربخش می توان مرگ ناشی از این بیماری ها را تا ۸۰ درصد کاهش داد . گروهی از عوامل خطر با اصلاح محیط و تغییر رفتار یا سبک زندگی فرد اصلاح می شوند (عوامل خطر قابل اصلاح ) و دسته ای دیگر مانند سن، جنس، قومیت یا نژاد، را نمی توان با تغییر رفتار یا محیط اصلاح کرد )عوامل خطر غیرقابل اصلاح ( از بین عوامل قابل اصلاح می توان به مصرف دخانیات، فعالیت بدنی ناکافی و تغذیه نامناسب اشاره کرد که در بسیاری از برنامه های پیشگیری وکنترل بیماری های غیرواگیر، مورد توجه جدی قرارگرفته اند. در ایران نیز بیماری های غیرواگیر مزمن و به ویژه بیماری های قلبی عروقی ، بخش عمده ای از علل مرگ و ناتوانی را به خود اختصاص داده است . اولین علت مرگ در کشور ۳۹٫۳ درصد کل مرگ ها، ناشی از بیماری های قلبی عروقی است . از این درصد،۱۹٫۵ درصد مربوط به سکته قلبی ، ۹٫۳ درصد ناشی از سکته مغزی، ۳٫۱درصد مربوط به فشار خون بالا و مابقی مربوط به سایر بیمار یهای قلبی عروقی است

وضعیت بیماری های قلبی عروقی در ایران و جهان
هر ساله نزدیک به ۳۲ میلیون مورد سکته قلبی و مغزی در دنیا رخ می دهد که باعث مرگ بیش از ۱۷ میلیون نفر می شود. ۶۰ درصد از موارد مرگ در سال ۲۰۰۰ در جهان به علت بیماری های غیرواگیر رخ داده و برآورد می شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۷۳ درصد برسد. سهم بیماری های قلبی عروقی از این میزان بیش از ۴۸ درصد است . به طوری که بیش از ۲۰ میلیون مورد از ۶۴ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۵ مربوط به بیماری های قلبی عروقی خواهد بود و در صورتی که اقدامات مؤثر انجام نشود، انتظار می رود موارد مرگ ناشی از بیماری های مزمن از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حدود ۱۷ درصد افزایش یابد و از ۳۵ میلیون مرگ به ۴۱ میلیون مرگ برسد . موارد مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی درکشورهای توسعه یافته در سالیان اخیر به علت اقدامات پیشگیرانه و مداخلات مؤثر ، روند رو به کاهش داشته است، در حالی که این موارد در کشورهای در حال توسعه همچنان سیر صعودی دارد.

توسعه اقتصادی و صنعتی و گسترش ارتباطات موجب ماشینی شدن زندگی و به دنبال آن سبب تغییراتی در شیوه زندگی و افزایش بروز بیماری های قلبی عروقی )بیماری های عروق کرونر قلب ( شده است . این تغییرات شامل مصرف دخانیات ، کم تحرکی و رژیم غذایی ناسالم می باشد . از طرفی طول عمر به دلیل کاهش بیماری های واگیر در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است و مردم به مدت طولانی تری در معرض این عوامل خطر قرار می گیرند. تعداد مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در ۲۹ استان کشور در سال ۱۳۸۳ نزدیک به ۱۳۸۰۰۰ نفر ( ۳۷۸ نفر در روز ) بوده است و پیش بینی می شود که طی سال های آینده شیوع این بیماری ها افزایش یابد و بار عظیمی را در تمامی ابعاد اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر جامعه تحمیل کند. درحالی که این بیماری ها به میزان قابل توجهی قابل پیشگیری هستند و با اجرای مداخلات مؤثر برای کاهش عوامل خطر آن ها می توان مرگ زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت را کاهش داد.

فهرست مطالب
مقدمه
وضعیت بیماری های قلبی عروقی در ایران و جهان
مهم ترین عوامل خطر در بیماری قلبی عروقی
بیماری های قلبی عروقی و عوامل خطر آن
سکته قلبی
عوامل خطر در سکته قلبی
افراد در معرض عوامل خطر غیرقابل اصلاح
افراد در معرض عوامل خطر قابل اصلاح
تشخیص سکته قلبی
درد قلبی یا آنژین صدری
دردهای قفسه سینه که نیازمند مراجعه فوری به پزشک یا تماس با اورژانس هستند
چربی ها و نقش آن ها در بروز بیماری های قلبی عروقی
توصیه کاربردی جهت کاهش دریافت چربی های رژیم غذایی
مواد غذایی مضر برای افراد دارای سطح کلسترول بالا
استعمال دخانیات و بیماری های قلبی عروقی
اثرات سودمند فعالیت بدنی و ورزش بر بدن
فشارخون بالا و بروز بیماری های قلبی عروقی
عوامل موثر بر فشارخون
عوامل خطر زمینه ساز بیماری فشار خون بالا در نوع اولیه
فشار خون بالای ثانویه
شایع ترین عوامل موثر بر فشار خون بالا در نوع ثانویه
علایم بالینی فشارخون بالا
دیابت قندی و بروز بیماری های قلبی عروقی
علایم و نشانه های دیابت
علل بروز دیابت
درمان دیابت
روش تشخیص دیابت
چاقی و بروز بیماری های قلبی عروقی
عوامل موثر بر ایجاد اضافه وزن یا چاقی
عوامل خطر سااز بیماری های همراه با چاقی

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 94

فرمت فایل: پاورپوینت