چگونه مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال را بر طرف نمودم

چگونه مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال را بر طرف نمودم

بر طرف کردن بی انضباطی و و عدم تمرکز دانش آموزان بیش فعال

اقدام پژوهی چگونه مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال را بر طرف نمودم. نحوه ی برخورد با کودکان و دانش آموزان بیش فعال

چکیده مقاله
در ابتدای سال تحصیلی با دانش آموزی رو برو شده ام که مشکل بی انضباطی و عدم تمرکز داشت. بخاطر همین من برای حل این معضل تصمیم به انجام این اقدام پژوهی گرفتم. و با تحقیقاتی که انجام داده ام به این نتیجه میرسیم. که از آنجا که مسأله اخلاق و تربیت از نظر اجتماعی و آموزشی و از دیدگاه دین مبین اسلام بسیار مورد اهمیت می باشد.

بیش فعال

و اینجانب نیز نسبت به این موضوع حساسیت خاص خصوصاً در زمینه ی دانش آموزان داشته ام. پس از آغاز سال تحصیلی و ورود به کلاس یکی از دانش آموزان را را از نظر نظم و انضباط ضعیف و کم انگیزه دیدم. و برخی کارهای غیر هنجار از جمله بیش فعالی ، بی انگیزگی در یادگیری و بی حوصلگی در تحمل کلاس و . . . را در مورد او مشاهده می نمودم.

دانش آموز بیش فعال

بر آن شدم تا منشأ این مشکلات را پیدا کنم. و در این راه از راه های متفاوتی استفاده کردم و اقداماتی انجام دادم. گرفتن آزمون هایی در زمان وضع نامطلوب و مطلوب، گرفتن نظر همکلاسی هایش در هر دو شرایط. نظر خواهی از همکاران و مدیریت به طریقه پرسشنامه در رابطه با این موضوع. و کمک گرفتن از والدین این دانش آموز و با توجه به شواهد موجود و وقت اندکی که در این راه در اختیار داشتم. شروع به کار کردم برای اعتباریابی این مقاله از وجود همکاران، دانش آموزان، اولیاء بهره بردم.

نحوه برخورد با بی انضباطی دانش آموزان بیش فعال

نحوه برخورد با دانش آموزان بیش فعال

مقدمه
موضوع اصلی این اقدام پژوهی بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال است. هدف از انجام این اقدام پژوهی رفع بی انضباطی و عدم تمرکز دانش آموز بیش فعال کلاسم میباشد.

برای اینکه انسان بتواند در اجتماع زندگی کند باید رفتار اجتماعی را بیاموزد به این معنی که رفتارش باید مورد قبول اجتماع باشد. یکی از راههای اجتماعی شدن و مورد قبول قرار گرفتن رعایت انضباط و مقرراتی است.

که در اجتماع حکم فرماست . مقررات و قوانینی انضباطی رفتار را تحت کنترل درمی آورد و چون این کنترل اغلب مانع انجام خواسته های کودکان می شود. گاهی موجب خشم و عصبانیت آنها می گردد.

دلیل منطقی اجرای این پژوهش رو برو شدن با این مسئله در کلاس است. و اهمیت آن خیلی زیاد است و ارتباط منطقی بین مسئله ئ پژوهش در کلاس درس است. دلایل نظری موجود بی انضباطی دانش آموز در کلاس درس است. و این پژوهش با پژوهش های قبلی ارتباطی ندارد و فقط برای این مشکل پیش آمده در کلاسم انجام داده ام.

راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال

کمک به ایجاد نظم و افزایش تمرکز در کودکان در سنین پایین ضامن موفقیت آن‌ها در دبیرستان،‌ دانشگاه و حتی محل کار خواهد بود

افزایش تمرکز در کودکان بیش فعال

در اینجا برخی از راهکارهای خانگی و نکاتی که والدین برای تمرکز کودکشان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند را ارائه می‌دهیم. توجه داشته باشید که مشکل توجه ممکن است. در بسیاری از مواقع به دلیل کمبود مهارت در این زمینه باشد و با تمرین‌های ساده حل شود. بی انضباطی دانش آموز بیش فعال

نگاهی به ویژگی های دانش آموزان بیش فعال و شیوه رفتار با آنها

او نمی تواند حتی برای دقایقی آرام نشسته و به سخنان آموزگار یا والدینش گوش فرادهد. وسایل بازی و سرگرمی تنها برای مدتی او را سرگرم کرده. و پس از مدت کوتاهی ناآرام و بی قرار چیز تازه ای را جست وجو می کند.

این کودک، نیاز به تنبیه ندارد؛ بلکه تنها به کمک همه برای بازیافتن آرامش خویش دارد. چرا که مبتلا به «بیش فعالی» بوده و این عارضه او را بازیگوش، بی دقت، ناآرام، حواس پرت و… کرده است. آنچه در پی می آید مطلبی است در با ره بیش فعالی کودکان و ارتباط آن با آموزش.

ویژگی دانش آموز بیش فعال

ناآرامی در کلاس درس با مسایلی چون جابه جا شدن روی نیمکت، صحبت با نفر کناری، پشت سری و…، ایجاد صدا مانند ضرب گرفتن روی میز یا جامیز، ساییدن کف پا به زمین، نقاشی کردن روی میز، دفتر، کتاب و… مشخص می شود.

اغلب این دانش آموزان به آموزگار خیره می شوند، نکات درسی را یادداشت می کنند. اما در تمام این مدت، نمی دانند چه می نویسند. و فقط به صورت غیر ارادی چیزی را شنیده و یادداشت می کنند. اما در حقیقت در رویای خود غوطه ور هستند (نمونه ای از رویایی شدن).

بر اساس آمار روانشناسان آموزشی ۵ تا ۱۰ درصد دانش آموزان مبتلا به «ناتوانی در تمرکز و بیش فعالی» (ADD) هستند. و به این ترتیب، در هر کلاس تقریباً ۲ نفر از دانش آموزان مبتلا به ADD هستند.

این عارضه بیماری نیست، بلکه به صورت ژنتیکی، کودک فعال تر از همسالان خود است. اگر چه اغلب این کودکان در زمره کودکان با ضریب هوشی بالا قرار می گیرند. اما از کودکی به دلیل وجود این مسأله، کم حوصله و بی دقت بوده، زودتر از همسالان خود از تماشای تلویزیون، بازی و… خسته شده و دایما در حال تحرک هستند.

تعریف بیش فعالی

به حالتی اطلاق می شود که کودک به نحو افراطی و بیش از اندازه فعال و پر جنب و جوش باشد. و این تحرکات زیاد اطرافیان وی را دچار مشکل می کند. به علت بی دقتی ممکن است در انجام تکالیف مدرسه و کارهای محوله دیگر اشتباهات زیادی را مرتکب شوند.

تعریف بیش فعالی

این اختلال در تعدادی از بچه های پیش دبستانی یا دوران ابتدایی دیده شده است. همراهی و جلب توجه آنها دشوار است، تقریباً بین ۳ تا ۵ درصد از کودکان مبتلا به این اختلال می باشند.

البته این اختلال به عنوان ناتوانی در یادگیری محسوب نمی شود بلکه به نوعی بی توجهی و حواس پرتی در یاد گیری محسوب می شود.

نداشتن آرام و قرار و تمرکز. پر جنب و جوش بودن و به قول معروف از دیوار راست بالا رفتن از جمله مشخصه های یک دانش آموز بیش فعال است. دانش آموزی که ناخواسته با داشتن این اختلال، از فعالیت بیش از حدی برخوردار است.

اغلب از سوی دیگران به ویژه خانواده و معلم خود سرزنش و تحقیر می شود. و از طرف دیگر با بازیگوشی و شیطنت بسیار همه را عاصی می کند. در این میان مهم ترین عاملی که می تواند یاری دهنده دانش آموزان بیش فعال باشد. اطلاع رسانی صحیح و مداخله به موقع برای برطرف کردن این نقیصه است. مشکلی که اگر به رفع آن توجه نشود، صدمه جبران ناپذیری بر دانش آموز بیش فعال وارد خواهد کرد.

کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال

کودکان بیش فعال امروزه‌ بسیاری‌ از مادران‌ و پدران‌ از شیطنت‌ بسیار زیاد کودکانشان‌ شکایت‌ دارند. آنها اظهار می ‌دارند که‌ فرزندشان‌ مرتب‌ در حال‌ حرکت‌ و فعالیت‌ است‌. و نوعی‌ حالت‌ بی‌ قراری‌ و ناآرامی‌ در او مشاهده‌ می ‌کنند.

برخی‌ از این‌ والدین‌ از فقدان‌ تمرکز حواس‌ و ضعف‌ درسی‌ کودک‌ نیز صحبت‌ می‌ کنند. آنها علت‌ این‌ فعالیت‌ بیش‌ از اندازه‌ را نمی ‌دانند و مرتب‌ فرزندشان‌ را مورد سرزنش‌ قرار می‌ دهند.

این‌ کودکان‌ بعضاً مورد انتقاد و تنبیه بسیار زیاد قرار می ‌گیرند. تشخیص‌ این‌ اختلال‌ در سنین‌ زیر پنج‌ سال‌ قدری‌ مشکل‌ است. زیرا امکان‌ دارد با رفتارهای‌ طبیعی‌ و شیطنت ‌آمیز کودکان‌ اشتباه‌ گرفته‌ شود. این‌ اختلال‌ با فعالیت‌ بیش‌ از اندازه، خرابکاری‌ و آزار رساندن‌ همراه‌ است.

بیش ‌فعالی‌ کودکان‌ کودکان‌ بیش ‌فعال‌ – همانگونه‌ که‌ از این‌ عنوان‌ برمی ‌آید. بسیار پرتحرک اند و نمی ‌توانند یک جا آرام‌ بنشینند. آنها اضافه‌ بر ناآرامی‌ بسیار زیاد، نوعی‌ اضطرار و اجبار برای‌ خرابکاری‌ نیز دارند. آنان‌ اشیا را می‌ شکنند یا پرتاب‌ می‌ کنند. و…

علائم و نشانه های اختلال بیش فعالی ADHD در کودکان

آیا کودک شما پر سر و صدا و پر تحرک است ؟ بیش از حد حرف میزند؟
حرف دیگران را قطع می کند؟ زود از کوره در میرود و پرخاشگر است؟
از لحاظ یادگیری و مسائل تحصیلی دچار مشکل می باشد؟
آیا به آسانی حواسش پرت می شود و در تمرکز مشکل دارد؟

اختلال بیش فعالی در کودکان

جواب مثبت به این سوالات نشان دهنده بیش فعال بودن کودک شماست. اختلال کمبود توجه بیش فعالی ( ADHD ) یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی است که معمولا قبل از ۷ سالگی شروع می شود.

نشانه های بارز این اختلال عبارتند از : بی توجهی ، تکانشگری و بیش فعالی حرکتی که از نظر رشدی نامتناسب هستند.
والدین و معلمان معمولا به خاطر این علائم از کودکان شکایت دارند.
این کودکان معمولا درحوزه های متعدد رفتاری ، اجتماعی ، شناختی ، تحصیلی ، هیجانی و فیزیکی دارای مشکل هستند.

مشکلات رفتاری عبارتند از : عدم توجه ، حواس پرتی ، تحریک پذیری و عدم کنترل تکانه.
رفتارهایی مثل ارتباط ضعیف باهمسالان ، سرپیچی از فرمان ها ، پرخاشگری ، دروغگویی و ریسک پذیری جزء علائم اجتماعی محسوب می گردند.
علاوه بر این، چنین کودکان از لحاظ یادگیری و مسائل تحصیلی هم دچار مشکل هستند. کودکان بیش فعال ممکن است دارای مشکلات هیجانی از جمله افسردگی، اعتماد به نفس پایین ، ناآگاهی و اضطراب نیز باشند.

علائم ذکر شده در محیط های مختلفی قابل مشاهده است از جمله هنگام تنهایی کودک، بازی با همسالان ، تعامل با والدین و اعضا خانواده ، مدرسه ، کلاس درس و محیط های جدید مثل فروشگاه ، اتاق مشاوره و … برخی دیگر از کودکان صرفاً در تمرکز و توجه مشکل داشته و هیچ یک از علائم بیش فعالی را بروز نمی دهند.

انضباط چیست ؟

نحوه برخورد با دانش آموز بی انضباط موضوع مورد بحث ماست. فرهنگ معین انضباط را به معنای سامان گرفتن، خوب نگاه داشته شدن، نظم داشتن و پیروی کامل از دستورات نظامی تعریف کرده است. گروهی انضباط را اطاعت کورکورانه و گروه دیگر انضباط را با تنبیه یکسان می دانند.

بی انضباطی در دانش آموزان بیش فعال

در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر شریعتمداری آمده است. که انضباط به معنی صحیح اینکه فرد شخصا رفتار و اعمال خود را تحت نظم و قاعده درآورد، خویشتن را کنترل کند. و با توجه به آثار و نتایج اعمال خویش اقدام نماید.

چرا دانش آموزان بی انضباط می شوند ؟

علت بی نظمی دانش آموز: خستگی
گاهی اوقات خستگی و عدم تنوع برنامه موجب کسالت می شود. و دانش آموز را به بدرفتاری و عدم رعایت مقررات وادار می کند. و در مواردی که برنامه بیش از توانایی دانش آموز و یا خیلی ساده و ابتدایی است خستگی ایجاد می کند.

بی انضباطی دانش آموزان

بی محبتی و عدم توجه یکی از عوامل بی انضباطی دانش آموزان

نوجوانان علاقمند به توجه و محبت دیگران هستند و می خواهند به طریقی مورد توجه واقع شوند. در صورتی که با دقت در رعایت مقررات نتوانند توجه بزرگترها را نسبت به خود جلب کنند. اغلب متوسل به رفتار ناپسند می شوند.

تا بدان طریق جلب توجه نمایند. زیرا اغلب واکنش بزرگترها در برابر بی انضباطی دانش آموز با خشونت و توبیخ همراه است. که آن نیز خود نوعی توجه محسوب می شود که از بی تفاوتی بهتر است.

ضعف جسمانی یکی از علل بی نظمی دانش آموزان

گاهی اوقات بی انضباطی و عدم رعایت مقررات از طرف دانش آموز ناشی از ضعف جسمانی اوست. زیرا دانش آموز ضعیف و ناتوان آستانه دقت و توجهش کوتاه است. به زودی خسته می شود و تحمل بسیاری از قوانین و مقررات را ندارد.

مقاله بی انضباطی دانش آموزان

مشکلات و عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال

اختلال کاستی توجه و بیش فعالی از اختلال های رایج در دانش آموزان ابتدایی است. به طوری که ۱۹ تا ۲۰ درصد از این کودکان، نشانه های ناتوانی یادگیری را به ویژه در حیطه های خواندن. ریاضی و هجی کردن به طور همبودی نیز نشان می دهند.

عملکرد تحصیلی شامل حضور درکلاس درس و انجام تکالیف نوشتنی یا خواندنی است.

مهار گسیختگی و حالت تکانشی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، رفتارهای ضد اجتماعی را در آنها دامن می زند. در حالی که اشکال در توجه و تمرکز در برخی از آنها منجر به اختلالات یادگیری می شود. اقدام پژوهی بی انضباطی دانش آموز بیش فعال

مشکلات و عملکرد تحصیلی کودکان بیش فعال

در مدرسه به دستورالعمل هایی که برای تکلیف ارائه می شود توجه ندارند یا شاید به قدر کافی تمرکز ندارند . غالباً دچار مشکلات عاطفی هستند که به دلیل آن ناکامی ها و عدم موفقیتشان در مدرسه و ارتباط با همسالان و خانواده شان می باشد.

عدم آگاهی والدین و مربیان باعث شده است. که آنان بر فرستادن کودکان مبتلا به بیش فعالی به مدارس استثنایی اصرار ورزند. بطوریکه حتی در بعضی موارد این کودکان به خطا به مدارس استثنایی فرستاده شده اند. و به علت هوش بهرشان نسبت به کودکان عقب مانده ذهنی دچار مشکلات سازشی و تطابقی گردیده اند .

معرفی ADHD

مشخصۀ اصلی اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، وجود الگوی پایدار و مستمر کاستی توجه، بیش فعالی و تکانش وری است. که سبب اختلال در عملکرد تحصیلی فرد می شود. کاستی توجه در این اختلال با رفتارهایی. مانند ناتمام رها کردن کارها، نداشتن پشتکار و مشکل در حفظ توجه همراه است. که ناشی از نافرمانی یا عدم درک مطلب نیست.

بیش فعالی، به افزایش فعالیت های حرکتی در مواقع نامناسب، وول خوردن زیاد، بازی با انگشتان یا زیاده گویی اشاره دارد. تکانشی عمل کردن نیز به معنای اعمال شتاب زده و عجولانه ای است. که بدون هرگونه تفکر صورت مگیرد و متواند سبب آسیب به فرد شود. همچنین از ویژگی های تشخیصی این اختلال، نمود آن در بیش از یک موقعیت و مکان است.

امروزه این اختلال به دلایل گوناگونی مورد توجه روانشناسان و مشاوران واقع شده است. ازجمله این که این اختلال اولین یا دومین اختلال شایع در دوران کودکی و نوجوانی است. که بر عملکرد تحصیلی، شناختی، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی فرد مبتلا به این اختالل. و سپس در بزرگسالی بر عملکرد شغلی و زناشویی او تأثیر منفی می گذارد.

همچنین اختلال کاستی توجه و بیش فعالی با پیامدهای نامطلوبی، مانند اختلال در ارتباط دوستی و خانوادگی. کاهش مشارکت در فعالیهای عملکردی داخل و خارج مدرسه، سوء استعمال مواد. بزه و جرم، تأثیر بر سلامت روانی والدین و هزینه های خانوادگی و اجتماعی ارتباط دارد. مقاله بی انضباطی دانش آموز بیش فعال

برآورد شده است که حدود سه تا هفت درصد کودکان در سنین مدرسه از این اختلال رنج می برند. این اختلال به طور معمول در سالهای اول دبستان، یعنی زمانی که سازش یافتگی در مدرسه مورد نیاز است. تشخیص داده می شود و بیشتر شایع است. دلیل این امر شاید این باشد که در مدرسه امکان مقایسۀ میان دانش آموزان فراهم مشود.

نشانه های کودکان بیش فعال

نشانه های کودکان بیش فعال

  1. بازی با دست ها و یکجا ننشستن
  2. ترک کلاس
  3. دویدن و یا پریدن مدام
  4. بازی کردن با سر و صدا
  5. همیشه در حال حرکت بودن
  6. صحبت کردن زیاد
  7. عدم توجه به جزئیات
  8. عدم اتمام کارها
  9. قطع پی‌ در پی مکالمه بزرگ‌ترها
  10. بی‌صبری و بی‌ تحملی شدید
  11. عصبی و حساس بودن
  12. برهم زدن بازی بقیه‌
  13. انجام تکلیف‌های مدرسه بدون توجه و دقت
  14. نداشتن مهارتهای لازم در برقراری ارتباط‌های اجتماعی با دیگران
  15. گم‌کردن وسایل شخصی

نتیجه گیری

– والدین در انجام وظایف تربیتی خود هرگز نباید دچار ضعف و عاطفه ی غیر منطقی و غیر معقول شوند. و به خواست های غیر صحیح کودکان گوش فرا دهند. بلکه با آگاهی های لازم فرزندان را قانع سازند تا از توقعات غیر منطقی پرهیز نمایند.

– توجه به رفتارهای مثبت فرزندان و برجسته کرده آن و خود داری از سرزنش باعث تقویت خود پنداری شده. و به تدریج این روش کمک می کند تا رفتارهای مطلوب تقویت و رفتارهای ناپسند محو گردند.

– ورزش کردن روزانه و فرستادن فرزندان به کلاسهای مورد علاقه ی خودشان از قبیل ورزش فرهنگی و هنری و…. می تواند یکی از راههای عدم بروز بی انضباطی و اخلال گری در فرزندان باشد.

والدین دانش آموز بیش فعال، نباید از داشتن چنین فرزندی نگران باشند. و به تنبیه و تحقیر اقدام کنند بلکه با همکاری با مربیان مدرسه و استفاده از توانمندی مشاوران. آگاهی خود را نسبت به این اختلال افزایش دهند. و به روش علمی برای درمان آن اقدام کنند.

تمرکز در کودکان بیش فعال

فهرست مطالب
اقدام پژوهی دانش آموز بیش فعال
تمرکز در کودکان بیش فعال
علائم دانش آموز بیش فعال
چکیده ۵
مقدمه ۶
بیان مسئله ۷
گرد آوری اطلاعات ۸
شواهد ۱ ۱۵
انتخاب راه حلها ۱۷
اعتبار بخشی راه حلها ۱۹
اجرای راه حلها ۲۰
شواهد ۲ ۲۱
نتیجه گیری ۲۲
پیشنهادات ۲۳
منابع ۲۵

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 15,000 تومان

تعداد صفحات: 25

فرمت فایل: WORD