تجربیات دبیر ریاضی دبیرستان برای خبره و عالی

تجربیات دبیر ریاضی دبیرستان برای خبره و عالی

تجربیات دبیر ریاضی دبیرستان برای خبره و عالی
مقدمه :
در این تحقیق برآنم که گوشه ای از تجربیات خود را در زمینه تدریس ریاضی دبیرستان برای شما بیان نمایم .امید است از این تجربیات در جهت تدریس بهتر ریاضی استفاده شود .
ریاضیات به عنوان یک درس اصلی است که داشتن درک درست از آن در آینده ی تحصیلی دانش آموزان و طبعاً پیشرفت علمی کشور نقش مهمی دارد . همچنین شامل کلیه ارتباطات ریاضی با زندگی روزمرّه ، سایر علوم و کاربردهایی در زندگی علمی آینده ی دانش آموزاست .به این ترتیب در برنامه درسی و آموزشی ، برقرار کردن پیوند ریاضیات با کاربردهایش در زندگی و سایر علوم از قبیل :هنر،علوم طبیعی ،علوم اجتماعی و . . . . باید مدّ نظر قرار گیرد . در صورتی که این موارد در آموزش دیده نشود ، این سؤ ال همیشه در ذهن دانش آموز باقی می ماند که:
« به چه دلیل باید ریاضی خواند ؟ » و« ریاضی به چه درد می خورد ؟ »
ریاضی یک از مهمترین موضوعهای درسی در جامعه مدون است ، اما تدریس خوب آن بسیار مشکل است. ریاضی موضوعی است که می تواند خپلی سریع انتزاعی شود و این بدان معنا است که به محض اینکه ریاضی ارتباط خود را دنیای واقعی ای که دانش آموزان درخارج از مدرسه می شناسند ازدست می دهد، برای بسیاری از آنان نیز بی معنی می شود. نتیجه این است که درسرتاسر دنیا ، دانش آموزان در درسی های ریاضی خود افت می کنند و بسیاری از بزرگسالان نیز آن را درک نمی کنند . همچنین ، بسیاری ازمعلمها نیز درک ریاضی را مشکل می دانند.

کلید واژه ها : تجربیات ، روش های تدریس ، ارائه برنامه

فهرست مطالب
مقدمه : 8
حیطه وظایف دبیر ریاضی : 9
تبیین و بیان تجربیات 12
تجربه 1 : 12
نکات مهمی که همیشه در تدریس رعایت میکنم : 12
تجربه 2 : 13
ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق مقایسه هر فرد با خودش!!! 13
تبیین این تجربه : 13
تجربه 3 و تبیین آن : 14
تشکیل گروه های درسی 14
تجربه 4 : 15
من و سؤالات چالش برانگیز 15
تجربه 5 : 17
2 ـ حل تمرین!! 17
روش های استفاده شده در کلاس 18
بازی و سرگرمی ریاضی”بخشی فراموش شده” 18
تجربه ای برای استفاده همکاران در زمینه تدریس ریاضی دبیرستان 19
کار تیمی کار تیمی 19
عوامل موثر در پیشرفت ریاضی حاصل تجربیات در تدریس ریاضی دبیرستان 22
1ـ روابط معلم و دانش آموز: 22
2ـ مهارت معلمان: 24
3 ـ شرایط آموزشی و امکانات مطلوب تحصیلی : 27
4ـ ارزشیابی: 27
5ـ کتابهای درسی و مواد آموزشی: 28
6 ـ ناهماهنگی برنامه ها و روشهای آموزشی : 29
8 ـ تقویم و ساعات آموزشی : 29
9 ـ فضای کلاس و تسهیلات مدرسه: 30
10 ـ انتظارات مدرسه از دانش آموزان: 31
11ـ تعویض مکرر معلمان: 32
12ـ دوری راه مدرسه: 32
12روش برای ایجاد خلاقیت در ریاضی حاصل تجربیات تدریس در ریاضی دبیرستان 33
1- زیاد مطالعه کنید 33
2- فرصت هایی را که در آن ذهن شما خلاق است از دست ندهید 33
3- یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید 34
4- از افکار دیگران بهره بجویید 34
5- تغییراتی در محیط اطراف خود 35
6- بر روی شکاف میان دو نسل خط بطلان بکشید 36
7- به رفیق شفیق خود مراجعه کنید 36
8- به توانایی های خود اتکا کنید 37
9- در حیطه کاری خود به فعالیت بپردازید 37
10- به ذهن خود آزادی عمل دهید 38
11- ایده های گذشته را از نو بسازید 38
12- از الهه وجودتان یاری بخواهید 39
روش آموزشی برای همکاران ریاضی حاصل تجربیات تدریس ریاضی دبیرستان 39
روش آموزش ریاضی 39
ارائه راهکار و برنامه آینده حاصل از تجربیات 49
چگونه یک کلاس فعال داشته باشیم ؟ 49
2-1 : روش های نوین تدریس 49
2-2 : استفاده از وسایل کمک آموزشی 50
2-3 : استفاده از تکنولوژی های آموزشی 50
2-4 : استفاده از سرگرمی های ریاضی 51
2-5 : تهیه ی بروشور ، روزنامه دیواری و پژوهش های دانش آموزی 51
2-6 : طراحی و برگزاری مسابقات ریاضی در خارج از کلاس 51
2-7 : معرفی دانش آموزان موفق در پایان هر ماه 52
2-10 : آشنایی معلم با آموزش مجازی و شبکه ی اینترنت و وبلاگ نویسی : 54
2- 11: مجلات رشد ریاضی ( رشد برهان) : 54
3- چگونه یک معلم فعال ، پر انرژی و تاثیر گذار باشیم ؟ 55
ویژگی های که یک معلم ریاضی داشته باشد 56
نتیجه گیری 57
منابع 59

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 60

فرمت فایل: WORD