تجربیات تدریس تاریخ دبیرستان
مقدمه
از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان مؤثر در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه نقش فعال دارد و تحقق نقش آن به وسیله مواد درسی مختلفی که در دوره های ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی برای فراگیران در نظر گرفته شده است، امکان پذیر می شود و یکی از مواد درسی « تاریخ » است، از قرون گذشته تا به امروز برای تدریس تاریخ از روش های مختلف تدریس استفاده می شده است؛ از قدیم ترین روش یعنی رروش تدریس ـ سخنرانی تا سایر روش های دیگر.
در زیر به بیان تجربیات ندریس خود در درس تاریخ و روشهای تدریس آن می پردازم .
نکات کلیدی : تدریس تاریخ – روش های تدریس – تحربیات – ارائه راهکار
فهرست مطالب
مقدمه ۷
نکات کلیدی : ۷
حیطه کاری و وظایف دبیران تاریخ ۸
انتظارات آموزشی ۸
انتظارات اخلاقی تربیتی ۹
انتظارات اجرایی انظباطی ۱۰
تجربیات اینجانب در تدریس درس تاریخ و تبیین آنها : ۱۱
تجربه ۱ ـ استفاده از فعالیت های مکمل وفوق برنامه و گردش های علمی: ۱۱
تجربه ۲ : سخت گیر بودن یا شاداب و با نشاط بودن ۱۱
تجربه ۳ و تبیین آن : ۱۲
استفاده از روش های نوین تدریس تاریخ و تبیین آن : ۱۲
تجربه ۴ : ۱۳
بررسی نقاط ضعف دانش آموزان در درس تاریخ و تبیین آن : ۱۳
تجربه ۵ : ۱۳
نزدیکی به دانش آموزان در تدریس : ۱۳
تبیین تجربه مشارکت دادن دانش آموزان در تدریس درس تاریخ : ۱۴
برخی از اثرات و مزیت های مشارکت دادن شاگردان در تدریس ۱۴
۴۰ نکته در باب افزایش انگیزه دانش آموزان به درس تاریخ حاصل تجربیات اینجانب ۱۶
رویکردهای جدید به آموزش و انتقال مفاهیم تاریخی حاصل تجربیات ۲۱
آموزش تاریخ در مدارس، زمینهساز تبدیل دانشآموز به شهروند مطلوب و آگاه ۲۲
تحلیل از جایگاه درس تاریخ در برنامهی درسی ملی در گفتگو با یکی از مسئولین که داشتم ۲۵
مطالعه تطبیقی روش تدریس ـ سخن رانی با روش ایفای نقش در تدریس تاریخ ۳۱
اهداف تحقیق ۳۲
روش تحقیق ۳۲
- مرحله توصیف ۳۳
- مرحله تفسیر ۳۳
- مرحله همجواری ۳۴
- مرحله مقایسه ۳۴
تدریس تاریخ(۳) و اهمیت آن ۳۴
- تعریف ۳۷
- الگوی مکانیستیک ۳۸
- هدف ۴۰
- محاسن ۴۱
- معایب ۴۲
ب) روش تدریس ایفای نقش و کاربرد آن در تدریس تاریخ ۴۴
- تعریف ۴۴
شبیه سازی یا وانمود سازی(۱۸) ۴۸
- اهداف به کارگیری تکنیک شبیه سازی ۴۹
- الگوی بدیعه پردازی(۱۹) ۴۹
قیاس شخصی ۵۰
قیاس مستقیم ۵۳
3. هدف ۵۳
4. محاسن ۵۴
راهکارهای پیشنهادی حاصل تجربیات برای بهتر شدن تدریس تاریخ : ۵۹
الف: تغییر نگرش به درس تاریخ از سوی مسئولان آموزش و پرورش ۵۹
ب : استفاده از ابزار و فنون مؤثر در یاد گیری ۵۹
پ : دبیران تاریخ ۶۰
نتیجه گیری ۶۱
منابع : ۶۲