بررسی روش های تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه

بررسی روش های تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه

مقاله کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش الکترونیک با عنوان تایید هویت با استفاده از تصاویر عنبیه
بررسی روش های تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه

چکیده مقاله
امروزه روشهای تشخیص هویت بر پایه ویژگیهای بیومتریک اهمیت فراوانی دارند. از جمله این روشها میتوان به شناسایی چهره، شناسایی اثر انگشت، شناسایی صدای گوینده و شناسایی عنبیه اشاره نمود. در این میان تشخیص هویت بر اساس بافت عنبیه به علت دقت بالا و امنیت بسیار مطلوبی که توسط آن بدست می آید، از اهمیت خاصی برخوردار است. شناسایی هویت بر اساس عنبیه، اخیرا در سیستمهای امنیتی مانند امنیت پرواز، کاربردهای فراوانی یافته است. یک سامانه بیومتریک، براساس مشخصههای منحصربفرد موجود در هر فرد اقدام به شناسایی خودکار افراد میکند .شناسایی از طریق تصاویر عنبیه هم اکنون به عنوان یکی از مطمئن ترین و قابل اطمینان ترین روش ها مطرح می باشد .بیشتر محصولات تجاری در زمینه عنبیه براساس الگوریتم ثبت شده پیشنهادی داگمن ساخته شده اند که قابلیت شناسایی ۱۰۰ % را دارا می باشد ولی الگوریتم های ارائه شده در مقالات تحت شرایط مطلوب آزمایش و بدون در نظرگرفتن مشکلات عملی گزارش می شوند . کارپژوهشی حاضر شامل طراحی و پیاده سازی یک الگوریتم جدید شناسایی از طریق تصاویر عنبیه چشم می باشد .این الگوریتم علاوه بر تائید هویت افراد به عنوان یک روش بیومتریک، قابلیت اطمینان بالایی را داراست و از درصد موفقیت قابل قبولی نیز برخودار است. برای بررسی قابلیت کارکرد این به عنوان آزمایش بکار برده شد. سامانه ارائه شده شامل CASIA الگوریتم از مجموعه تصاویرپایگاه تصاویر الگوریتم جداسازی عنبیه از تصاویر چشم مبتنی بر دو روش استفاده شده از عملگرهای شکل شناسی و آستانه یابی بوده که می توانند مرزهای درونی و بیرونی عنبیه را به همراه مراکز و شعاعهای آن مشخص سازند .ناحیه استخراجی پس از نرمالیزه و منتقل شدن به مختصات قطبی، به یک نوار مستطیلی با ابعاد ثابت نگاشت می شود. در نهایت با استفاده از تبدیلات ویولت ، رژلت و کرولت و استفاده از ضرایب مرحله سوم و چهارم تبدیل ویولت ، برای هر تصویر عنبیه، یک کد باینری تولید می شود .با استفاده از یک طبقه بندی کننده مرکب از معیار فاصله های همینگ ، کد بدست آمده از هر تصویر ورودی با کدهای ذخیره شده در بانک اطلاعاتی مقایسه شده و با تعریف یک آستانه، تشخیص هویت صورت می گیرد. نتایج بدست از که شامل ۷۵۶ تصویر از ۱۰۸ نفر است، CASIA اجرای الگوریتم پیشنهادی در نهایت بر روی تصاویر درصد موفقیت حدود ۹۸ درصد را نتیجه داده است . تحلیل سامانه نشان داده شده است که شناسایی افراد از طریق تصاویر عنبیه با الگوریتم پیشنهادی دارای نتایج قابل اعتنا و دقیق در بین روش های موجود می باشد.

مقدمه مقاله
امروزه با گسترش جوامع بشری ، امنیت و حفاظت در همه زمینهها بیش از پیش احساس میشود. در سالهای اخیر مطالعات و تحقیقات زیادی بر روی روشهای مطمئن و امن تایید هویت و تشخیص هویت صورت گرفته است که از این جمله پارامترهای حیاتی و روشهای بیومتری بهدلیل ماهیت یکتایی از اهمیت بیشتری برخوردار است .
ازجمله این پارامترها میتوان به تشخیص هویت با استفاده از تصاویر صورت، شکل گوش ، حرکات لب ، طرز راه رفتن و حتی بوی بدن اشاره کرد که در این بین تشخیص هویت با استفاده از تصاویر عنبیه از لحاظ سرعت تشخیص و دقت اهمیت بیشتری دارد. مطالعات محققان نشان میدهد که الگوهای عنبیه هر فرد تنها مختص به آن فرد بوده و حتی الگوهای دو چشم یک فرد و دوقلوها نیز متفاوت از یکدیگر است . از این رو با توجه به موارد مطرح شده و اینکه الگوهای عنبیه یک فرد در طول عمر تغییری نخواهد کرد ( البته در صورتی که چشم فرد دچار صدمات فیزیکی و بیماری آب مروارید و … نگردد ) از این روش به عنوان یکی از روشهای بیومتری در تشخیص هویت میتوان استفاده کرد .

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 63

فرمت فایل: PDF