پرسشنامه تعالی سازمانی دمینگ

پرسشنامه تعالی سازمانی دمینگ

پرسشنامه استاندارد تعالی سازمانی دمینگ

پرسشنامه تعالی سازمانی توسط دمینگ طراحی شده است و دارای ۲۸ سوال در ۴ بعد می باشد. و بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد)نمره گذاری شده است. همچنین پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. در پژوهش عسگری (۱۳۹۳) آلفای کرونباخ پرسشنامه ۸۷۵/۰ بدست آمده است.

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه

تعالی سازمانی:
در سال ۱۹۵۰ پس از پایان جنگ جهانی دوم اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپن از دکتر دمینگ دعوت کردند که به ژاپن رفته و آ نهارا از فلسفه جدید مدیریت کیفیت آگاه کند. در آن سمینارها که بسیاری از دانشمندان و صنعت گران ژاپنی حضور داشتند دکتر دمینگ بر استفاده از روش‌های آماری و رویکرد سیستماتیک برای حل مشکلات کیفیت تاکید کر دو مدیریت را به عنوان عامل بسیار مهمی در ضعف نظام‌های کیفی برشمرد. این پیام دمینگ توسط بسیاری از ژاپنی‌ها از جمله (کی ایکی روکوبیدا) رئیس شرکت خودروسازی تویوتا به مرحله اجرا درآمد.

تمرکز کاری دمینگ بر چرخه PDCA بود که از چهار مرحله برنامه ریزی، اجرا، بازبینی و اقدام تشکیل شده است. اگر چه دمینگ در ژاپن محبوبیت و مقلوبیت خاصی پیدا کرد ولی در ایالات متحده آمریکا تا اواخر ۱۹۷۹ ناشناخته باقی مانده بود. از آن پس چندین شرکت آمریکایی اصول مدیریت کیفیت دمینگ را به کار گرفتند.

همچنین ببینید
پرسشنامه تعالی سازمانی

جایزه دمینگ

پس از استقبال شدید مدیران و صنعتگران ژاپنی از دانش نوین مطرح شده توسط دمینگ پیشنهاد اعطای جایزه توسط مدیر عامل انجمن مهندسین ژاپن به شرکت‌هایی که روش‌های دمینگ را به کار بسته و کنترل کیفیت را در ژاپن توسعه دهند، مطرح شد و این انجمن بر راه اندازی جایزه دمینگ تاکید کرد. جایزه دمینگ به طور مستقیم نقش بسزایی در تلاش صنایع در راستای توسعه کنترل کیفیت و مدیریت کیفیت در ژاپن ایفا کرد.

جایزه کاربردی دمینگ

جایزه کاربردی دمینگ همه ساله به شرکت‌هایی اعطا می شود که بهبود قابل توجهی از طریق در سازمان خود داشته باشند. جایزه فوق بدون در نظر گرفتن اندازه سازمان‌ها، دولتی TQM کاربرد خصوصی، نوع صنعت، داخلی یا خارجی بودن اعطا می‌شود. همچنین سازمان‌ها می‌توانند این جایزه را برای یک واحد از سازمان خود نیز درخواست کنند. در خصوص تعداد برندگان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و هر سازمانی که بتواند حداقل امتیازات را کسب کند جزو برندگان جایزه محسوب می‌شود.

مولفه های پرسشنامه

مولفه های پرسشنامه سوالات
برنامه ریزی (Plan) ۱ تا ۶
اجرا (Do) ۷ تا ۱۵
ارزیابی (Check) ۱۶ تا ۲۱
اصلاح ۲۲ تا ۲۸

مشخصات پرسشنامه

روایی و پایایی : دارد
تعریف مفهومی متغیر : دارد
تعریف عملیاتی: دارد
مولفه: دارد (۴ مولفه)
سوالات: ۲۸
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه: دارد
فرمت فایل : ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: ۶
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 6

فرمت فایل: WORD