مقاله مدل کلاسیک تورم در ایران

مقاله مدل کلاسیک تورم در ایران

مدل کلاسیک تورم در ایران (روش همگرایی)

چکیده مقاله
از مشکلات اقتصادی بسیار مهم در ایران، طی چند دهه اخیر، می‌توان به پدیده تورم همراه با بیکاری و یا به عبارت دیگر، رکود تورمی اشاره کرد که باعث گردیده رابطه جانشینی بین تورم و بیکاری به راحتی میسر نباشد. در چنین شرایطی اجرای سیاست‌های پولی و مالی برای تحقق اهداف سیاستگذار، با مشکل مواجه شده و نیاز به سیاستهای زیربنایی و متفاوت از سیاست‌های معمول دارد.

در این مقاله بطور کلی هدف آزمون سازگاری مدل تورم پولگرایان به همراه انتظارات عقلایی با ویژگی‌های اقتصاد ایران و یافتن رابطه بین متغیرهای رشد عرضه پول و تورم در چارچوب پایه‌های نظری می‌باشد. چرا که اگر نظریه پولگرایان در مورد ایران صحت داشته باشد، تردید در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها از طرف مقامات پولی و بانک مرکزی از بین رفته و ضمن اینکه فشار برخی از معتقدان به نظریه‌های مخالف ( فشار هزینه، تقاضا و …) کاسته می‌شود،

سیاستها آثار خود را در بلند مدت ظاهر می‌سازند. به همین منظور فرضیه‌هایی در جهت تبیین سیاست پولی و رابطه بین نرخ رشد پول، تورم و محصول بیان گردیده تا از طریق آزمون آنها، به درستی یا نادرستی روابط پی برده شود و در صورت اثبات سازگای مدل تورم پولیون با اقتصاد ایران، راه حل‌های مناسب برای رفع مشکل تورم، پیشنهادگردد.

بنابراین، درچارچوب الگوهای مختلف اقتصاد سنجی و با استفاده از داده‌های سری زمانی مربوط به عرضه پول (با تعریف محدود وگسترده)، شاخص قیمتها، و غیره، به مدل بررسی مدل تورمی پولگرایان و نقش پول در ایجاد تورم برای دوره (۱۳۷۸-۱۳۳۸) پرداخته می‌شود.

فهرست  مطالب
مروری بر روند تورم و رشد پول در ایران
روند تورم (لگاریتمی) در ایران
روند رشد پول (لگاریتمی) در ایران
نظریه‌های تورم مکتب پولگرایان
مکتب پولی شماره (II)، مکتب انتظارات عقلایی  (RE)
پیشینه مطالعات تجربی در جهان
مطالعات انجام شده در مورد سیاست‌های پولی براساس انتظارات عقلایی
پیشینه مطالات تجربی در اقتصاد ایران
بررسی مدل کلاسیک تورم
محدودیت‌های بین معادله‌ای
نتایج تجربی
آزمونهای ایستایی
آزمون ریشه واحد پرون
آزمون ایستایی با استفاده از تابع خودهمبستگی
آزمون همگرایی یوهنسن و یوهنسن ـ جسیلیوس
جمع بندی و ملاحظات
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 60

فرمت فایل: WORD