مقاله تولید گندم در ایران

مقاله تولید گندم در ایران

تولید گندم در ایران
بخشی از مقاله
با تولید ۱۳ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۵۳ تن گندم، تولید سرانه به ازای هر ایرانی،به ۵/۲۰۳ کیلوگرم رسید.
کل تولید گندم تا امروز با احتساب دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم خود مصرفی و بذری کشاورزان و مقدار ۱۱میلیون و ۱۳۷هزار و ۵۳ تن خرید تضمینی،به ۱۳ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۵۳ تن رسیده است که به ازای هر ایرانی۵/۲۰۳ کیلوگرم گندم تولید شد. با توجه به آخرین آمار جمعیت کشور که به ۶۷ میلیون نفر رسیده است،با تقسیم کل گندم تولیدی به تعداد جمعیت کشور،مقدار گندم تولید سرانه به دست خواهد آمد.

این گزارش به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی حاکی است، خرید تضمینی گندم تا ۵ آبانماه ۸۳ به ۱۱ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۳ تن رسید.
خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته،۲۶/۹ درصد رشد نشانمی‌دهد.
به این ترتیب با خرید بیش از ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تن، بنابر آمار وزارت بازرگانی،نیاز گندم خوراکی کشور برطرف شد و بقیه گندم تولیدی ذخیره یا در صنعت غذایی مانند ماکارونی،بیسکویت و کیک سازی استفاده می‌شود.

بنابراین گزارش،پس از ۴۵ سال اصلاحات ارضی، ایران در تولید گندم خودکفا شد. روز سه شنبه ۵ آبانماه در سراسر کشور ۳ هزار و ۲۷۶ تن گندم بیش از نیاز کشاورزان به نرخ تضمینی کیلوگرمی ۱۷۰۰ ریال خریده شد.

پیش بینی می شود؛ امسال ۱۱ میلیون و ۳۸۹ هزار تن گندم بیش از نیاز کشاورزان خریده شود.
بنابراین گزارش،خرید تضمینی گندم تا ۴ آبانماه ۸۲ ، مقدار ۱۰ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۲۸۵ تن بوده است.
براساس آمار خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سراسر کشور، تاکنون استان فارس با یک میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۰۰ تن رتبه اول،خراسان با یک میلیون و ۱۳۵هزار و ۶۰۰تن رتبه دوم ، خوزستان با یک میلیون ۴۰ هزار و ۶۸۱ تن رتبه سوم و استان گلستان با یک میلیون و ۴ هزار و ۲۰۰تن در رتبه چهارم قرار دارد.

براساس این گزارش، استانهای کرمانشاه ۶۸۱ هزار و ۱۰۹ تن، کردستان ۶۲۶ هزار و ۲۰۰ تن، آذربایجان غربی ۶۰۷هزار و ۴۵۰ تن، همدان ۵۵۹ هزار و ۴۶۰ تن، آذربایجان شرقی ۴۸۲ هزار و ۴۴۴ تن،لرستان ۴۵۶ هزار تن، اردبیل ۴۲۱ هزار و ۵۰۰تن، مرکزی ۴۰۱ هزار و ۷۲۵تن،اصفهان ۳۶۶ هزار و ۹۰۰ تن ،زنجان ۲۴۳ هزار و ۷۵۲ تن ،تهران ۲۲۴ هزار و ۲۶ تن، قزوین ۱۹۱ هزار و ۳۸۵تن، ایلام ۱۲۴هزار و ۷ تن،چهارمحال و بختیاری ۱۰۹هزارتن،کرمان ۱۰۵ هزار و ۲۴۵ تن، مازندران ۱۰۰هزار و ۷۰۰تن،سمنان ۹۳ هزار و ۱۵۰تن، بوشهر ۶۵ هزار و ۶۶۲ تن،کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ هزار و ۳۰۰تن، قم ۶۰ هزار و ۴۷۵تن، هرمزگان ۴۹ هزار و ۳۸۳ تن، منطقه جیرفت و کهنوج ۴۷ هزارتن، یزد ۴۴ هزار و ۸۷۰تن ، سیستان و بلوچستان ۲۸ هزار و ۵۲۳ تن و گیلان ۱۲ هزار و ۷۱۰تن رتبه‌های پنجم تا بیست و نهم خرید تصمینی گندم را تشکیل می‌دهند.

استان سیستان و بلوچستان با ۴۲ درصد،همدان ۳۹ درصد و زنجان با ۳۸ درصد به ترتیب بیشترین افزایش، و مازندران با نرخ کاهش ۱۹ درصدی،بیشترین کاهش را نسبت به سال پیش خود داشته است.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 12

فرمت فایل: WORD