گزارش کارآموزی تونل مترو

گزارش کارآموزی تونل مترو

تونل مترو

گزارش کارآموزی
با توجه به اینکه سازه ترابری تندرو راه آهن شهری یا مترو یکی از سیستم هایی است که همواره به عنوان ابزار حل مشکل و نیز وسیله و ابزار برنامه‌ ریزان شهری در کلان شهرهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است و از آنجا که کلان شهر تهران نیز همواره با مشکل ازدحام ترافیک و کندی عبور و مرور مواجه بوده و رشد و توسعه‌ای لجام گسیخته داشته است، لذا این موضوع اهمیت ایجاد و راه اندازی شبکه راه‌ آهن شهری (مترو) را ابتدا به وسیله سیاستمداران و سپس برنامه‌ریزان شهری و در نهایت متخصصان ترابری شهری مطرح می‌نماید.

به طور کلی، در این قسمت هدف توصیف نحوه‌ی حفاری و روشهای نگهداری تونل مترو می‌باشد. در این مقاله به دلیل وجود آب در داخل خاک استفاده از روشهای عایق کاری را پیشنهاد می‌کنیم که یکی از آنها Penetron می‌باشد. Penetron خاصیت کریستال سازی در داخل لوله های موئینه بتن را داشته و به این ترتیب بتن را در برابر نفوذ آب و طیف وسیعی از مواد شیمیایی مقاوم می سازد. Penetron از سیمان، سیلیس (از نوع و دانه بندی مخصوص) و چند ماده شیمیایی فعال دیگر تشکیل شده و مؤثرترین ماده جهت آب بندی و حفاظت شیمیایی دائمی بتن می باشد.

کارآموزی مترو

کارآموزی مترو

Penetron در اثر مخلوص شدن باآب دو فاز مایع و جامد در کنار هم تشکیل می دهد. فاز مایع در واقع محلول مواد شیمیایی فعال Penetron در آب است و فاز جامد از موادی تشکیل شده که چسبندگی عالی با بتن داشته و در واقع حفاظت کامل بتن در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی را به عهده دارد. هنگامی که مواد فعال Penetron  در آب حل می‌شوند همراه با آب و در اثر فشار اسمز در تمام جهات به داخل لوله های موئینه بتن مکیده شده و هر کجا که آب وجود داشته باشد این مواد فعال نیز به آب سمت کشیده می شوند.

امروزه حفاری بوسیله‌ی دستگاه‌های مکانیزه و هیدرولیکی تا حدی به راحتی انجام می‌شود. می‌توان گفت هرچه سنگی که باید حفر شود سخت و محکم باشد در مورد حفاری آن نباید نگران بود. در مسیر کار اگر خاک ما ریزشی و نرم باشد باید روش دیگری را برای حفاری در نظر گرفت.
زمینهای خاکی شرایط کاملاً متفاوت و متنوعی دارند. حفر تونل در این زمینها ساده است و به روشهای دستی و یا با استفاده از ماشین تونل‌کنی انجام می‌گیرد که مشکل اصلی در مورد آنها پایدار نگه داشتن قسمت حفاری شده است.

برای انجام این کار دو روش وجود دارد تا اینکه بدون ریزش حفاری انجام شود. روش اول اینکه می‌توان ابتدا وضعیت زمین را بهبود بخشید به کمک روشهایی مثل هوای فشرده، پیش زهکشی، تزریق دوغاب و یخبندان که هر کدام را به اختصار توضیح می‌دهیم.

هوای فشرده

استفاده از هوای فشرده یکی از بهترین روشهای تثبیت زمینهای فشارنده نرم است. افزایش فشار هوا در جبهه کار تونل سبب می‌شود که از ورود آب به داخل تونل جلوگیری شود و مقاومت زمین افزایش یابد.

پیش زهکشی

با انجام زهکشی قبل از آغاز عملیات حفاری، می‌توان وضعیت زمینهای ریزشی یا جاری شونده را بهسازی کرد. این عمل با آبکشی از چاه‌های عمیق یا پمپاژ نقطه‌ای، آبکشی با ایجاد خلاء (نقطه خلاء)، یا استفاده از جمع کننده‌های آب انجام می‌گیرد.

فهرست مطالب
مـقـدمه :
هدف مقاله :
تـئوری :
۲ – حـفاری در خاکـهای ریزشـی :
۱ – ۲ – هوای فشرده :
۲ – ۲ – پیش زهکشی :
۱ – ۲ – ۲ – مطالعات خاک شناسی :
۳ – ۲ – تزریق دوغاب :
۴ – ۲ – یخبندان :
۳ – مطالعه موردی روی متروی تهران
۱ – ۳ – مطالعات زمین شناسی منطقه :
۲ – ۳ – بررسی موقعیت گسل ها :
۳ – ۳ – بررسی وضعیت آب های زیر زمینی و نفوذ پذیری خاک :
۴ – ۳ – گزارش وضعیت اقلیمی تهران :
۱ – ۴ – ۳ – بارش
۲ – ۴ – ۳ – باد
۵ – ۳ – ارزیابی نقشه های معماری :
۴ – روش حفاری در تونل مترو :
۱ – ۴  – شکل و ابعاد مقطع تونل :
۲ – ۴ – ایجاد کارگاه کار :
۱ – ۲ – ۴ – بخش مونتاژ :
۲ – ۲ – ۴ – بخش برشکاری :
۳ – ۲ – ۴ – سوراخکاری :
۴ – ۲ – ۴ – منازل کارگری:
۵ – ۲ – ۴ – تأسیسات :
۶ – ۲ – ۴ – ساختمان نظارت :
۷ – ۲ – ۴ – ماشین آلات کارگاه :
۸ – ۲ – ۴ – مخازن انبار سیمان :
۹ – ۲ – ۴ – مخازن سوخت :
۳ – ۴ – نگهداری تونل مترو :
۴ – ۴ – تهویه در تونل مترو:
نتـیجه گیری :
معرفی :
شرح :
مشخصات فیزیکی:
مزایا :
موارد مصرف :
خصوصیات :
منـابع و مآخـذ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 40

فرمت فایل: WORD