اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکل جا انداختن حروف در کلمات املای دانش آموزم را حل نمایم؟

اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکل جا انداختن حروف در کلمات املای دانش آموزم را حل نمایم؟

علت جا انداختن حروف یا کلمات در دیکته و درمان اختلالات دیکته نویسی

اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکل جا انداختن حروف در کلمه و کلمات املای دانش آموزم را حل نمایم؟

چکیده
با توجه به مشکل پیش آمده و موضوع اعلام شده بنده تحقیقاتی انجام داده ام که به آن اشاره میکنم. پژوهشگر با استناد به اینکه دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس املا دچار اختلال هستند و نسبت به اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند.

ارزشیابی کمتری می‌گیرند و این امر باعث دلسردی آن‌ها نسبت به درس می‌شود.معمولاً معلمان و والدین برای تقویت املا نوشتن باید به راههای مختلفی بیاندیشند. و به دلیل اینکه انواع اشتباهاتی که دانش آموز مرتکب می‌شود. از یک نوع و از یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت.

بنا براین ما باید در املا از روش‌های چند یادگیری برای افزایش مهارت املا استفاده کنیم. لذا من در این اقدام پژوهی به این نکته اشاره می‌نمایم.

اختلالات املاء و راهکارهای رفع آنها

املاء و دیکته نویسی

مقدمه
موضوع اصلی اقدام پژوهی من (چگونه توانستم مشکل جا انداختن حروف در کلمه و کلمات املای دانش آموزم را حل نمایم؟) میباشد هدف از انجام این پژوهش پیشرفت درس املا در دانش آموزان کلاسم میباشد.

مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه ششم جزء پایه های مهم می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند. در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس؛ در پایه ششم دو درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند.

و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی, یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد. جا انداختن حروف در کلمه و راهکارهایی برای حل بی دقتی در املا نویسی دانش آموزان.

ضعف در حافظه شنیداری علت اصلی جا انداختن حروف یا کلمات در دیکته نوسی

دانش آموزی با این نوع مشکل نمی تواند یک جمله کوتاه را به خاطر بسپارد بنابراین هنگام دیکته نوشتن کلمه ای را جا می اندازد. مثلاً وقتی معلم می گوید: مادر در سبد سیب دارد، کودک ممکن است بنویسد: مادر سیب دارد.
جا اندازی کلمات یا جمله ها به دو دلیل صورت می گیرد:

  1. ضعف حافظه شنیداری
  2. کند نویسی

اولین گام برای بر طرف کردن هر ضعفی شناخت آن می باشد.اگر معلم ومربی به موقع و دقیق مشکلات دانش آموز را تشخیص دهد می تواند سریع راه حل مناسب ومنطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود و ضیعیت آموزشی دانش آموزان اقدام نماید.

آيا مشكل دانش آموز به اين خاطر است كه سرزنش، تحقير و مؤاخذه نشده است؟

به این پرسشها باید با احتیاط پاسخ داد. نصیحت و سرزنش به نتیجه مثبتی نخواهد انجامید اما اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها بنویسد. البته که با توجه به استعداد خویش٬ نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت. اما آیا تمرینهای مکرر باعث یادگیری کودک در واژه های ویژه ای که تمرین کرده است٬ می شود؟

آیا این یادگیری به سایر درسها و واژه ها نیز انتقال می یابد؟

کارشناسان علوم تربیتی معتقدند انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می‌شود از یک نوع نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش، همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت او اطمینان یافت.

بهتر است این گونه دانش آموزان مورد تنبیه و سرزنش و تهدید قرار نگیرند.
و والدین به املای آنها توجه کنند تا متوجه شوند که علت اشکالات دیکته کودکشان از کدام نوع می‌باشد .

بعد از تشخیص تمرین های اصلاحی و درمانی را انجام دهند تا بتوانند مشکل کودکشان را برطرف کنند و از کاهش اعتماد به نفس او جلوگیری نمایند.
این نوع اختلالات به راحتی با تمرین های مکرر قابل حل است و در صورتی که این مشکل برطرف نشد حتماً ادامۀ درمان را زیر نظر متخصص انجام دهید.

همچنین برای جلوگیری از این مشکل بهتر است قبل از ورود کودکان به پیش دبستانی بازی هایی برای آنها در نظر گرفته شود تا مهارت های آنان رشد پیدا کند و از به وجود آمدن اختلالات یادگیری جلوگیری شود.

راه های تقویت حساسیت شنیداری

  1. تشخیص صداها از یکدیگر (ضبط صداهای مختلف)
  2. دادن املا از صداهایی که دانش آموز بر آنها حساس نیست به عبارتی دیگر یعنی کلماتی را که بچه ها حساسیت دارند را به آنها املا نگوییم.
  3. شنیدن انواع صدا با تن های مختلف (صدای ضبط را بالا و پایین بکنیم)
  4. پرهیز از شنیدن صداهای بلند
  5. تقویت مهارتهایی برای رفع جا انداختن حروف در کلمه و کلمات مثل خواندن – ابتدا متن را برای بچه ها می خوانیم تا گوش آنها آن صداها و کلمات را بشنوند.
  6. چشم دانش آموز را می بندیم و از فردی دیگر می خواهیم تا نام او را بگوید و او تشخیص بدهد که چه کسی او را صدا کرده است.
  7. گوش کردن به رادیو با صدای بسیار کم به طوری که به زحمت قابل شنیدن باشد.

فهرست مطالب
تقویت املاء نویسی
چکیده ۵
مقدمه ۶
بیان مسئله ۷
شواهد ۱ ۸
گردآوری اطلاعات ۱۰
انتخاب راه حل ها ۱۴
اعتبار بخشی راه حل ها ۱۶
اجرای راه حل ها ۱۷
شواهد ۲ ۱۹
نتیجه گیری ۲۲
پیشنهادات ۲۳
منابع ۲۴

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 24

فرمت فایل: WORD