مقاله نقش منطقه آزاد کیش در جذب توریسم

مقاله نقش منطقه آزاد کیش در جذب توریسم

مقاله نقش منطقه آزاد کیش در جذب توریسم

چکیده
در این مقاله با موقعیت جغرافیایی ، موقعیت زمین شناسی جزیره کیش، حاکمان کیش در دوران قدیم، آثار تاریخی، سواحل کیش، آکواریوم، حیات در دریا، منطقه جنگلی، مـراکز فرهنگی و تالارها و امکانات تفریحی کیش آشنا می شویم.

جزیره کیش که به مروارید خلیج فارس مشهور و نخستین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور است .جزیره کیش یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری در ایران است که سالانه پذیرای صدها هزار تن از گردشگران عمدتاً ایرانی است. کیش همچنین یک شهر مدرن و زیباست که دارای هتل‌های فراوان و زیبا، از جمله هتل بزرگ داریوش، بازارها و مراکز خرید متعدد، و مکانهای دیدنی و تفریحی فراوان است. در فرودگاه بین الملی کیش روزانه ده‌ها پرواز داخلی و بین المللی انجام می‌شود.

راهکارهای جذب توریسم

خاک کیش دارای ساخت مرجانی است و با رنگ نقره فام در زیرآفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است. این ویژگی را بسیاری از سواحل دنیا که از ماسه خاکستری پوشیده شده‌اند، ندارند. آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می توان کف دریا را به راحتی تماشا کرد. کارشناسان محیط‌زیست این خاصیت را به وجود مرجان‌ها در پیرامون جزیره نسبت می‌دهند و معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند.

شرایط مطلوب آب و هوایی در طول سال ، دریای مناسب و موقعیت جهانگردی کیش موجب شده است که این جزیره وسیع ترین و مجهزترین امکانات تفریحی و ورزش های دریایی کشور را در خود جای دهد. در باشگاه‌ها و مراکز تفریحات دریایی کیش امکانات و خدماتی نظیر دوره های آموزشی غواصی ، جت اسکی، گشت های تفریحی غواصی ، اسکی روی آب ، گشت با قایق تندرو، گشت دور جزیره ف چتر پاراسل ، جت بوت ، قایق ماهیگیری تفریحی ، قایق پدالی ، بانانا ، ویندسرف ارائه می شود.

واژه های کلیدی: جزیره کیش، آثار باستانی، کشتی یونانی، سواحل کیش، خانه فرهنگ و هنر، امکانات تفریحی –، مجموعه ورزش کیش

آشنایی با جزیره کیش

جزیره کیش یکی از زیباترین جزایر مرجانی خلیج فارس است که با بیش از ۹۰ کیلومتر مربع وسعت در ۱۸ کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰۰۰ نفر در این جزیره سکونت دارند که ۸۲% آنها طی سالهای اخیر به کیش مهاجرت کرده‌اند. (شکل ۱-۱)

جزیره کیش که به مروارید خلیج فارس مشهور و نخستین منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور است با بیش از ۵۸ هتل و مجتمع اقامتی و ۸۵۰۰ تخت پذیرای هزاران مسافر در روز می باشد.

فرودگاه بین المللی کیش یکی از فعالترین فرودگاههای کشور است. تعداد پروازهای روزانه این فرودگاه به بیش از ۱۰۰ پرواز در روز نیز بالغ می گردد. از فرودگاه بین المللی کیش به اغلب شهرهای بزرگ کشور و همچنین امارات متحده عربی پرواز مستقیم وجود دارد علاوه بر حمل و نقل هوایی ، حمل نقل دریایی به کیش بابرقراری روزانه خطوط کشتیرانی و توسعه پایانه مسافربری بندرگاه، توسعه چشمگیری یافته است به طوری که طی سال هزاران نفر از فعالان اقتصادی و گردشگران از راه آبی به کیش سفر می‌کنند. موقعیت جغرافیایی ، محیط زیست کم نظیر ، جاذبه‌های گردشگری ، برخورداری از مراکز خرید متعدد و مجموعه های تفریحی و سیاحتی و دارا بودن کلیه ویژگیهای یک شهر سالم کیش را به جایگاهی آرام و پرنشاط برای گردشگران و بازرگانان تبدیل نموده است.

جزیره کیش

دهستان کیش نام جزیره ایست از توابع بخش کیش شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. که در دوران گذشته نام این جزیره را قیس گذاشته بودند. شکل این جزیره بیضاوی مانند است و در ۱۲ کیلومتری ساحل شیبکوه واقع شده است. (شکل۲-۱)

جغرافیای کیش

طول جزیره کیش در حدود ۱۲ کیلومتر از جهت مشرق تا مغرب، و عرض آن ۷ کیلومتر، و مساحت آن ۹۰ کیلومتر مربع است. و ۱۲۰ قدم از سطح دریا ارتفاع دارد. ارتفاع وسط جزیره از اطرافش بیشتر است، اما ارتفاع اطراف کیش از سطح آب در بعضی نقاط از یک متر هم کمتر است. در قسمت شمالی جزیره آب زیرزمینی‌اش شیرین است. باغ‌های نخل خرما در کیش وجود دارد. چاهایش کم عمق است به اندازه‌ای که در بعضی جاها عمق چاه از یک متر هم کم‌تر است. و در شمال شرقی جزیره آب بسیار شیرین وجود دارد.

محدوده کیش

محدوده کیش: از جنوب غربی روستای گرزه و در ۲۷ کیلومتری بندر چارک و در خلیج فارس واقع شده است. در جزیره کیش کاخی بسیار بزرگ وزیبا وجود دارد، این کاخ «محمدرضاشاه پهلوی» آخرین پادشاه ایران بنیان نموده است.

جزیره کیش یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگری در ایران است که سالانه پذیرای صدها هزار تن از گردشگران عمدتاً ایرانی است. کیش همچنین یک شهر مدرن و زیباست که دارای هتل‌های فراوان و زیبا، از جمله هتل بزرگ داریوش، بازارها و مراکز خرید متعدد، و مکانهای دیدنی و تفریحی فراوان است. در فرودگاه بین الملی کیش روزانه ده‌ها پرواز داخلی و بین المللی انجام می‌شود.

فاصله بندر لنگه تا کیش از راه دریا و توسط قایق، حدود ۹۰ دقیقه‌است. فاصله مستقیم کیش تا بندر عباس ۴۰۰ کیلومتر، و فاصله آن تا دوبی ۲۰۰ کیلومتر است.
کیش یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری ایران است و توسط سازمان منطقه آزاد کیش اداره می‌شود.

موقعيت جغرافيايی جزيره کيش

فهرست مطالب
عنوان صفحه
آشنایی با جزیره کیش 1
جزیــره کیش 2
جغرافیای کیش 2
محدوده کیش 2
موقعيت جغرافيايی جزيره کيش 4
موقعيت زمين شناسی جزيره کيش 5
كيش در آيينه تاريخ 7
حاکمان کیش در دوران قدیم 11
آثار باستاني جزيره 12
شهر تاريخي حريره 12
شهر زیرزمینی کاریز 14
قنات ها 16
پاياب 17
آب انبارهاي سنتي 18
كشتي يوناني 18

سواحل كيش

سواحل كيش 19
جاده جهان 21
آكواريوم، حيات در دريا 20
نمايشگاه خزندگان 20
مجموعه موجودات تاكسيدرمي شده 21
منطقه جنگلي كيش 21
روستاي باغو 21
بوسـتان ها 22
گذر هنرمندان 24
فرهنگ و مردم 26
ديدار با بوميان 26
مساجد كيش 28
مـراكز فرهنگي و تالارها 29
خـــانه علم كيش 29
خانه فرهنگ و هنر كيش 30
كتابخانه ديداري وشنيداري 31
دانشگاه کیش 32
خانه مطبوعات كيش 32
كتابخانه عمومي كيش 34
كتابخانه كودك و نوجوان شماره 1 و2 34
خانه موسيقي 35
امكانات تفريحي – ورزشي 36
مجموعه ورزشي كيش 36
زمين هاي ورزشي سطح جزيره 36
باشگاه سواركاري 37
مسير ويژه دوچرخه سواري 38
ورزش هاي دريايي در كيش 39
باشگاه ورزشي كرانه 40
اسكله تفريحي 40
باشگاه ورزش‌هاي دريايي 40
آموزش غواصي 41
ماهيگيري تفريحي در كيش 41
پلاژها 42
شهربازي 43
بازي‌هاي رايانه‌اي 44
آموزش و پرواز با گلايدر و سنجاقك 44
فهرست تأسیسات و امکانات ورزشی موجود در جزیره کیش 45
ورزش های دريايي کيش 47
غواصی 48
استـخر 48
سالن چند منظوره المپيك 49
تنـیـس 49
امکانات و تأسیسات قایقرانی و ورزشهای دریایی 50
سالن آمادگی جسمانی 50
مسابقات جام جهاني و جايزه بزرگ شمشيربازي در جزيره كيش برگزار شد 54
مـقررات و آئين نامه ها 55
مقررات صادرات و خروج کالا از جزيره کيش 55
تسهيلاتی که در دسترس وارد کنندگان در جزيره کيش قرارمی گيرد: 56
تعرفه های عوارض گمرکی در کيش 56
مقررات پولی بانکی 56
حداقل سرمايه واحد های بانکی در منطقه آزادکيش به شرح ذيل تعيين میگردد 57
صرافی 58
فعاليت های ارزی در منطقه آزاد کيش 58
واحدهـای بانکی برون مـرزی و واحدهایی که مجوز عمليــات ارزی دارند: 59
مقررات تأسيس مؤسسات بيمه : 60
راهنمای ترخیص کالا از گمرک کیش 62
بندرگاه کیش 63
مزایای سرمایه گذاری در کیش 67
پنجمین همایش صنایع دریایی 68
پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف – کیش 68
جدول نمايشگاههای منطقه آزاد کيش در سال 1385 70
نمايشگاههای برگزار شدهء منطقه آزاد کيش 72
اهداف برگزاری نمايشگاهای بین المللی و تخصصی در منطقه آزاد کیش 78
مرکز بین المللی نمایشگاههای منطقه آزادکیش 80
تصاویر 81
منابع و مآخذ صفحه پایانی

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: مشخص نشده

فرمت فایل: WORD