تحقیق جنگ جهانی دوم

تحقیق جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم

آغاز جنگ جهانی دوم
جنگ جهانی دوم یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین جنگ های مسلحانه در جهان می باشد، اکثر ملت های جهان درگیر جنگ بودند.
آلمان در اول سپتامبر ١۹۳۹ به لهستان حمله کرد؛ بدستور هیتلر نیروهای آموزش دیده آلمان نازی به مرزهای کشور لهستان حمله کردند. بدین ترتیب جنگ جهانی دوم آغازشد. کشورهای درگیرجنگ جهانی دوم دو گروه بودند. انگلستان، امریکا، فرانسه، چین، شوروی و برخی ازکشورهای کوچک به نام متفقین شناخته می شدند و درگروه مقابل آنان آلمان، ایتالیا و ژاپن با نام متحدین یا دولت محور حضور داشتند. جنگ جهانی دوم در اروپا درهشتم می١۹۴۵ میلادی با برجای گذاشتن۶٠ میلیون کشته و خرابی های فراوان خاتمه یافت. این جنگ جهانی به شکست آلمان و تقسیم آن به دوبخش شرقی و غربی منجر شد. اما در آسیا و اقیانوس آرام تا بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و بعد از آن تسلیم ژاپن در دوم سپتامبر، ١۹۴۵ ادامه داشت. در اگوست ١۹۴۵ بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکا شرم آورترین و کریه ترین و در عین حال مخوف ترین چهره ی جنگ به ثبت تاریخ بشری رسید.

همچنین ببینید
مقاله جنگ جهانی اول

دلایل آغاز جنگ

جنگ جهانی دوم به دلایل بسیاری آغاز شد. بعضی از اصلی تربن آن ها، بحران اقتصادی و تورم، درخواست غرامت جنگی از جمهوری وایمار آلمان پس از جنگ جهانی اول. رکود اقتصادی و نیاز ژاپن به مواد اولیه بود که باعث ظهور و رواج اندیشه فاشیسم و ملی گرایی، ظهور اندیشه دیکتاتوری و محدود کردن فکر و اندیشه شد.
جنگ جهانی اول به پایان رسید، اما نظام سرمایه‎داری اروپا جنگ دیگری را آبستن بود. سرمایه‎داری اروپا از بازارهای پس از جنگ فربه شده بود. تنها چند ماه پس از جنگ جهانی اول بود که شوراهای انقلابی کارگری به ویژه در آلمان پدید آمده و شدیداً طبقه‎ی حاکم را نگران کرده بودند. به همین خاطر طبقه‎ی حاکم آلمان به تسلیح میلشیای ارتجاعی همت گمارد تا «خطر» انقلاب را برطرف کرده و بتواند روسیه را از حمایت کارگران اروپا محروم نماید. شوراهای انقلابی کارگری درهم‎کوبیده شدند و بحران اقتصادی بر جای ماند تا این که در سال ۱۹۲۹ میزان بیکاری به درجه‎ای بی‎سابقه رسید. اشتهای استعماری قدرت‎های بزرگ سرمایه‎داری و رقابت‎هایشان هم در این زمان به شدت تقویت شده بودند.

فهرست مطالب
آغاز جنگ جهانی دوم
دلایل آغاز جنگ
پیش زمینه جنگ
جنگ در اروپا
جنگ در افریقا و خاورمیانه
انگیزه ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم
تاریخچه تدارک جنگ جهانی دوم
نتیجه جنگ
جنایات جنگ دوم جهانی
پی آمد جنگ
پایان جنگ
اشتباهات جنگی هیتلر
ارتش‌های درگیر
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 10

فرمت فایل: WORD