جوشکاری آلومینیوم به روش tig و عیوب آن

جوشکاری آلومینیوم به روش tig و عیوب آن

جوشکاری آلومینیوم به روش tig و عیوب آن ، مقدمه: از آلومینیم و آلیاژهای آن بنابر خواص ویژه ای که دارا میباشند و اینکه از نظر اقتصادی نیز به صرفه هستند در صنعت استفاده های فراوانی میشود . مقاومت بالا در برابر خوردگی آتمسفری هدایت حرارتی مناسب (حدود ۶۰ درصد مس) هدایت الکتریکی بالا ، وزن سبک (حدود ۳/۱ سایر فلزات معمول ) همچنین قابلیت ماشینکاری و جوش پذیری این فلز آلیاژهای آن از جمله خواصی است که مصارف گوناگون این فلز و آلیاژهای آنرا سبب شده است.

صنایع فضایی (هواپیما و ساخت سفینه ها) ، صنایع اتومبیل سازی ، صنایع ساختمانی و هسته ای از جمله مصرف کنندگان این فلز میباشند.
در صنایع هسته ای این فلز و آلیاژهای آن بعنوان غلاف سوخت راکتورها بخصوص راکتورهای تحقیقاتی بکار برده میشود. این امر موهون سطح مقطع نوترونی پایین این فلز در کنار سایر ویژگیهای ذکر شده میباشد

مقاومت در برابر خوردگی باعث محافظت سوخت شده و مانع ورود تولیدات ناشی از گداخت هسته ای به داخل خنک کننده میشود و هدایت حرارتی بالا اهمیت خاصو خود را خواهد داشت. علاوه بر این در صنایع هسته ای برای نگهداری آب سنگین نیز از تانکهای آلومینیمی استفاده میشود.

با توجه به استفاده های فراوان از آلومینیم و آلیاژهای آن لزوم شکل دادن قطعات مختلف به اشکال مختلف روشن است و یکی از روش های تهیه قطعات ، جوشکاری اجزای کوچکتر به هم میباشد . آلومینیم و آلیاژهای آن با انواع روشهای جوشکاری ذوبی (TIG  ، MIG  ، الکترود دستی ، جوش مقاومتی ، جوش الکترونی و …) قابل اتصال به یکدیگرند.
نوع آلیاژ، وضعیت اتصال ، استحکام مورد نیاز، ظاهر جوش ، قیمت ، هزینه تمام شده از عوامل انتخاب نوع جوشکاری است گذشته از این هر یک از روش های فوق داری مزایا و محدودیتهای ویژه خود میباشد.

جوشکاری با فرایند tig

کاربرد و عمر قطعه تعیین کننده نوع آلیاژ ، عملیات حرارتی و روش اتصال است . طرح اتصال در انتخاب روش کار موثر میباشد برای مثال از جوشکاری مقاومتی ، فشاری و اولتراسونیک بیشتر برای اتصالات روی هم و از جوشکاری قوس الکتریکی مخلوط یا جوشکاری گاز و شعله برای اتصالات سر به سر یا لب به لب استفاده میگردد .
نکته دیگر در این زمینه ویژگیهای خواص مورد نیاز در محل اتصال از جمله استحکام ، ضربه پذیری ، خستگی ، رفتار خوردگی و غیره میباشد .

برای مثال جوشکاری با گاز یا شعله TIG  یا جوش الکترونی منطقه وسیعتری را تحت تاثیر قرار میدهد و در نتیجه این امر کاهش استحکام ، پایین آمدن مقاومت خوردگی ، ایجاد تردی و حتی بالا رفتن میزان سختی را در بر دارد که هر یک ممکن است کیفیت نامناسبی برای مورد خاصی باشد . در مجموع نوع جوشکاری با توجه به مجموعه عوامل انتخاب میگردد.

مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته متالوژی
در قالب word و قابل ویرایش


این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 11

فرمت فایل: WORD