مقاله حجاب و عفاف

مقاله حجاب و عفاف

حجاب و عفاف

گل عفاف
هیچ باغبانی را سرزنش نمی کنند که چرا دور باغ خود حصار و پرچین کشیده است ، چون باغ بی دیوار ، از آسیب مصون نیست و میوه و محصولی برای باغبان نمی ماند .

هیچ کس هم با نام آزادی دیوار خانه خود را بر نمی دارد و شبها در حیاطش را باز نمی گذارد ، چون خطر رخنه دزد ، جدی است .
هرچیزی که قیمتی باشد ، مطمئناً در صد مراقبت از آن بالا تر می رود ، که نفیس تر باشد ، بیم ربودن و غارت بیشتر است و مواظبت ، لازمتر .
اگر در شیشه عطر را باز بگذاری عطرش می پرد . اگر رشته مرواریدت را در گنجینه و صندوق نگذاری و در آن را نبندی گم می شود . اگر در مقابل پنجره خانه ات ، توری نزنی از نیش پشه ها و مزاحمت مگسها در امان نخواهی بود .

وقتی راه ورود پشه ها را می بندی ، خود را « مصون » ساخته ای نه « محدود» و زندانی . وقتی در خانه را ی بندی ، یا پشت پنجره اتاقت پرده می آویزی خانه خود را از ورود بیگانه و نگاههای مزاحم در چناه قرار داده ای ، نه که خود را در قید ئ بند ئ حصار افکنده باشی .
اگر برای ایمنی از خطر ها و آسودگی از مزاحمان ، خود را بپوشانی ، نه کسی ایراد می گیرد ، و اگر هم ایراد بگیرد اعتنا نمیکنی ، چرا که سنخنش را بی منطق و ناآگاهانه می دانی و می بینی .

اینکه دل باید پاک باشد بهانه ای برای گریز جاهلانه از همین مصونیت است و آویختن به شاخه «لاقیدی » و گرنه از دل پاک هم نباید جز نگاه و رفتار پاک برخیزد . ظاهراً « آینه باطن است و … از کوزه همان برون تراود که در اوست »

حجاب در قرآن

حجاب در قرآن و روایات

زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند و خود را حراج نگذارد و در بازار سوداگران شهوت ، خود رابه بهای چند نامه و نگاه و لبخند نفروشد . زن به خاطر لطافتی که دارد ، نباید در دستهای خشن کامجویان دیو ست ، که نقاب مهربانی و عشق به جهره دارند ، پژمرده شود و پس از آنکه گل عصمتش را چیدیند ، او را دور اندازند یا زیر پایشان له کنند .

زن به خاطر عصمتی که دارد و میراث دار پاکی مریم است ، نباید بازیچه هوس و آلوده به ویروس گناه گردد . گوهر عفاف و پاکی ، کم ارزشتر از طلاو پول و محصول باغ و وسایل خانه نیست .

« دزدان ایمان و غارتگران شرف نیز فراوان هستند .» سادگی و خامی است که کسی خود را در معرض دید و تماشا نگاهای مسموم و چشمانی ناپاک قرار دهد و به دلیر یجلو ه گری بپردازد و خیال کند بیمار دلان و رهزنان عفاف را به وسوسه نمی اندازند و از زهر نگاهها و نیش په ها شهوت در اکمام می ماند .
بعضی از « نگاه ها » ، ویروس « گناه» منتشر میکند ، و بعضی از چهره ها حشره مزاحمت جمع می کنند ، خراب کردن همه دیوار ها و برداشتن همه پرده ها و با گذاشتن همه پنجره ها ، نشانه ی تیره اندیشی است ، نه روشنفکری علامت جاهلیت است نه تمدن ! .

می گویی نه ؟ به طومار کسانی نگاه کن که پس از رسوایی و بی آبرویی ، با دو دست پشیمانی بر سر غفلت خویش می زنند و بر جهالت خود اعنت می فرستند . کسانی که از « جماعت رسوا » نگریزند « رسوای جماعت » می شوند !

آنکه ایمان را به لقمه ای نان می فروشد ، آنکه یوسف زیبایی را با جند سکه ی بی ارزش عوض کند ، آنکه « کودک عفاف »را جلوی صدها گرگ گرسنه می برد و به تماشا می گذارد ، روزی هم « پشت دیوار ندامت » اشک حسرت بر دامن پشیمانی خواهد ریخت ، در آخرت هم در آتش بی پروایی خود خواهد ساخت . از اول باید مراقب بود این کاسه ی چینی نشکند و این جام بلورین ترک بر ندارد .

حجاب و عفاف چیست

تحقیق در مورد حجاب و عفاف

واژه حجاب
واژه «حجاب» کلمه ای عربی است و در لغت به معنای پوشش ، آنچه بدن خود را می پوشانند ، حائل ، منع کردن ، پرده ، ستر ، نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند ، منتهای زمین ، بلندی کوه ، نور و روشنایی آفتاب یا کناره آن و … آمده است .

کلمه « حجاب » هم به معنی پوشیدن است و در لغت پرده و حجاب و یا حاجب ، بیشتر استعمال آن به معنی پرده است . این کلمه از ان جهت به این مفهوم می باشد که پرده وسیله پوشش است و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت ، هر پوششی حجاب نیست ، آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت می گیرد . استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتاٌ جدید است . در قدیم مخصوصاً در اصطلاح فقها چه در کتاب ااصلوه و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شدهاند ، کلمه « ستر » را به کار برده اند نه کلمه حجاب را .

وظیفه پوشش که اسلام برای زنان مقرر کرده است بدین معنی نیست که از خانه بیرون نروند ، پوشش زن در اسلام این است که زن معاشرت خود با مردان بدن خود را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازند . آیاتی که در این باره هست ، چه در سوره مبارکه نور و چه در سوره مبارکه احزاب ، حدود پوشش و تماس های زن و مرد را ذکر کرده است بدون آنکه حجاب را به کار برده باشد . تنها آیه ای که کلمه حجاب در آن بکار رفته مربوط به زنان پیغمبر اسلام r است .

می دانیم که در قرآن کریم درباره زنان پیغمبر r دستورهایی وارد شده است . اسلام عنایتی داشته که زنان پامبر چه در زمان حیات آن حضرت و چه بعد از وفات ایشان در خانه های خود بمانند و دلیل آن بیشتر در جهت منظور های اجتماعی و سیاسی بوده است . اسلام می خواسته که « امهات المومنین » که خواه نا خواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند ، از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیاناً ابزار خود خواه و ماجرا جو در مسایل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند .

تاریخچه عفاف و حجاب

تاریخچه عفاف و حجاب

تاریخچه ی حجاب
تاریخ پوشش انسان و حجاب زنان با آفرینش اولین انسانها یعنی آدم و حوا آغاز می گردد . قرآن کریم در این باره می فرماید :
و آنگاه که آدم و حوا از درخت ممنوعه چشیدند پوشش آند از میان رفت و بسرعت با برگ درختان خویش را پوشاندند .
ابن عباس می گوید : بهد از ذبح قوچ بهشتی به امر خداوند متعال حوا از پوست آم جامه بلند « جنه» برای حضرت آدم و یک پیراهن و ورسری بای خویش تههی کرد که با آن بدنشان پوشیده شد و از شرمندگی نجات یافتند .

ولی بی حجابی تاریخچه ی قابل طرحی ندارد ، گرچه در میان اقوام بدوی و غیر متمدن به ندرت عدم پوشش و بی حجابی وجود داشته است ، ولی به مقتشای « النار کالمعدوم » کمیاب به شمار نمی آید نمی توان آن موارد کمیاب را مبدأ تاریخ بی حجابی قلمداد نمود . بی حجابی به شکل اخیر پس از پیدایش انقلاب سنعتی در غرب آغاز شده است .

فلسفه ی حجاب در اسلام

فلسفه ی حجاب در اسلام

فلسفه ی حجاب
فلسفه ی حجاب پوشش اسلامی چند چیز است ، بعضی از آنها جنبه ی روانی دارد و برخی جنبه ی خانوادگی و بعضی جنبه ی اجتماعی و بعضی ازیک نوع تدبیر غریزی زن برای بالابردن مقام خود ناشی می شود . حجاب در اسلام از یک مسئله کلی تر و اساسی تری ریشه می گیرد و آن این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی چه بصری و لمسی و جه نوع دیگر ، در محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد و اجتماع منحصراً برای کار و فعالیت باشد .

پوشش زنان و مردان قبل از هر چیز خواسته های فطرت پاک و ساختار وجودی – ذاتی آنهاست ، زیرا از همان آغاز خلقت بشر هر یک از زن و مرد کوشیده اند تا به هر نحوه ممکن خود را بپوشانند بی آنکه قبلاً این آموزش راببینند . این موضوع بیانگر آن است که د رنگ های نهاد انسان عامل باز دارنده و هدایت کننده ای به نان « حیا» وجود دارد که می خواهد انسان را از خطرها و انحرافات حفظ کند و او را به راه صحیح ، هدایت نماید بر همین اسا در قرآن آمده هنگامی که آدم و حوا پس از چشیدن میوه ی آن درخت بهشتی که از آن نهی شده بودند از بهشت خارج شدند ، خود را برهنه یافتند و شروع کردند به قرر دادن برگ های بهشتی بر یکدیگر تا همدیگر را بپوشانند . آدم و حوا قبل از این ماجرا برهنه نبودند بلکه دارای نوعی پوشش بهشتی بودند ولی بر اثر خطا آن کرامت و پوشش از تن آنها فرو ریخت و پس از هبوط به زمین سعی کردند همدیگر را بپوشانند .این ماجرای قرآنی بیانگر فطری بودن موضوع پوشش است و اینکه این دستور از خواستگاه ساختاری انسان سرچشمه می گیرد .

فلسفه ی حجاب و عفاف در قرآن

فلسفه ی حجاب و عفاف در قرآن

از سوی دیگر زن در آفرینش الهی نسبت به مرد دارای ظرافت بیشتری است ، اگر در محیطی بی قانون قرار بگیرد و یا در محیطی که حاکمیت عقل و منطق در آن ضعیف است وارد شود ، از ناحیه مردان که قدرت و خشونت جسمانی شان بیشتر است مورد ستم قرار می گیرد . حجاب و پوشش برای زن و مرد یک سنگر نیرومند برای جلوگیری از ظلم و تجاوز به حقوق همدیگر است . غریزه خود آرایی زن ، اگر مهار نشود اورا به پوشیدن لباس های پر زرقو برق و استفاده از زیور آلات مختلف و بزک های گوناگون وا می دارد . در این صورت حس چشم چرانی مردان بی بند و بار آنچنان زن و مرد را به سوی پوچی و مصرفی زیستن سوق می دهد که سرانجامش جز گمراهی و تباهی ، دوری از علم و معرفت و اخلاق نخواهد بود ، بر همین اساس قرآن پس از بیان حفظ عغت چشم می فرماید : این دستور برای آنها بهتر و پاکیزه تر است .

زن از نظر حقوق و شخصیت انسانی ، با مرد یکسان است و حرمت و کرامت او تا آنجاست که باید به عنوان یک انسان شرفتمند به او نگریسته شود نه به عنوان یک وسیله جنسی و عاطفی برای جلب صیادان و … آن بانویی که برهنه یا بد حجاب از خانه بیرون می آید ، تا به خانه برگردد ده ها و صدها سبکسر او را با چشم شهوت می نگرد . چنین بانویی در حقیقت هویت خود را فراموش کرده و به چنگال هوسبازان افتاده است ، آیا چنین زنی می تواند در راه صحیح سعادت گام بردارد ؟

حجاب و عفاف چیست

حجاب و عفاف چیست

بنابراین حجاب و پوشش از جهت حفظ حرمت و کرامت زن مورد نیاز ضروری است تاآنجا که امیر مومنان (ع) فرمودند :
کسی که کرام و شخصیت انسانی ی ، او را استوار نسخت .
اهانت و پوجی زندگی اورا ادب خواهد کرد .

یکی از مهم حشا ، منکرات و جرایم ویرانگر در جهان غر برهنگی و بی حجابی است . مطابق آمارهای قطعی و مستند ، روز له روز و لحظه به لحظه بر تعداد به هم پاشیدگی خانواده ها ، طلاق ، فرزندان نامشروع و انحرافات جنسی افزوده می شود که هر کدام عاملی برای انحرافات گوناگون خواهد شد .
یکی از علل مهم آن این است که بازار برهنگی و دوری از حریم عفاف و حجاب و آزادی در رابط ، زنان را به صورت کالی مشترک در اورده ، به طوری که دوهمسر تعق به خود ندارند و در نتیجه قداست پیمان زناشویی مفهوم ندارد و به دنبال این ، خانواده ها همچون تار وپود به سرعت متلاشی می شوند و کودکان بی رپرست می مانند . همین وضه اساس اعتیاد ، بزه کاری ، انحرافت شدید و قتل و جنایت را پی ریزی می نماید و جامعه را به صورت افسار گسیخته در می آرورد تا آنجا که آمار طلاق به بالاترین در صد رسیده است .

هرگاه پوششی برای زن نباشد و آنها با عشوه گری و جلوه گری آشکار گردند ، به طور طبیعی مردان و به خصوص جوانان در یک حالت تحریک دائم قرار می گیرند و همین موجب هیجان عصبی و اضطراب اعصاب خواهد شد .

حجاب و عفاف در اسلام

حجاب و عفاف در اسلام

روشن است که برهنگی و بد حجابی عامل مهمی است که چشم و گوش را ناپاک نموده و روابط را نا سالم می سازد . به عبارت دیگر ، پوشش غریزه ی جنسی مردان و زنان را تعدیل می کند و آنها را از هواپرسی و پیروی از هوای نفس ، کنترل می ماید . ولی به عکس اگجر سنگر پوشش شکسته شود و نفس اماره میدا داده خواهد شد ، در این هنگام است که نفس اماره همچون اژدهایی بی رحم صاحبش را می بلعد و زندگی او و جامعه را متزلزل و نا آرام می سازد ووضع روحی بیمار گونه ای را در انسانها پدید می آورد .

پوشش و حجاب در قرآن

پوشش و حجاب در قرآن

حدود پوشش
حدود پوشش از دید مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری فرمود : هیچ بحثی در باره پوشش زن نباید متاثر از هجوم تبلیغات غرب باشد ، دالبته حجاب زن به چادر منحصر نمی شود اما چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست و هیچ منافاتی با فعالیت های زنان مسلمان در مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ندارد .

فهرست مطالب

آرایش معنوی.. ۳
مقدمه. ۴
گل عفاف.. ۶
واژه حجاب.. ۸
تاریخچه ی حجاب.. ۹
فلسفه ی حجاب.. ۱۰
حدود پوشش… ۱۳
روایات مرتبط با حجاب.. ۱۵
حجاب از نظر قران. ۱۹
بدحجابی.. ۲۹
به نام او ۳۰
آثار فردی و اجتماعی حجاب.. ۳۰
راههای مبارزه با بی حجابی و بد حجابی.. ۳۵
نتیجه سخن.. ۳۷
منابع و مآخذ. ۳۸

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 41

فرمت فایل: WORD