منطقه حفاظت شده کوه بافق زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی ایران

منطقه حفاظت شده کوه بافق زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی ایران

بخشی از مقاله
منطقه حفاظت شده کوه بافق از شهریور سال 1367 با وسعتی حدود 700 هزار هکتار در محدوده شهرستان های بافق و اردکان به مدت پنج سال به طور رسمی به عنوان منطقه شکار ممنوع دره انجیر، آریز و باجگان اعلام شد و در سال 1372 ممنوعیت شکار در منطقه یاد شده تمدید شد. پس از آن در تاریخ ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۷۵ و با تصویب شورای عالی محیط زیست، قسمتهایی از منطقه شکار ممنوع در شهرستان بافق با وسعت 88,527 هکتار به علت برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف رسما در زمره مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و به عنوان منطقه حفاظت شده کوه بافق معرفی شد.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده کوه بافق یزد

پوشش گیاهی منطقه کوه بافق شامل گونه‌های گیاهی علفی، بوته‌ای و درختی است. گونه‌های گیاهی علفی از جمله گز، تاغ، خارشتر، گون، شقایق، بنفشه، لاله واژگون و … نقش مهمی در تثبیت شن‌ های روان و جلوگیری از فرسایش خاک دارند. گونه‌ های گیاهی بوته‌ای شامل بادام کوهی، پسته وحشی، کلاه میرحسین، درمنه، شور و … زیستگاه مناسبی برای گونه‌های جانوری منطقه محسوب می‌شوند. همچنین گونه‌های گیاهی درختی از جمله انجیر، سرو، بادام کوهی و … در مناطق با آب و هوای خنک‌ تر و با بارندگی بیشتر رشد می‌کنند.

پوشش گیاهی این منطقه اهمیت زیادی در حفظ تعادل اکوسیستم، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد زیستگاه برای گونه‌های جانوری دارد. با این حال تهدیداتی همچون چرای بی رویه دام، شکار غیر مجاز، آتش‌ سوزی و آلودگی آب و هوا به عنوان تهدیدات اصلی به پوشش گیاهی این منطقه اشاره شده است. برای حفاظت از این پوشش گیاهی راهکارهایی از جمله فرهنگ‌ سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست، افزایش آگاهی مردم ، ایجاد زیرساخت‌ های گردشگری و تقویت نظارت بر منطقه مطرح شده است.

گونه های جانوری منطقه حفاظت شده کوه بافق

منطقه کوه بافق به عنوان یک زیستگاه مناسب برای گونه‌های جانوری متنوع شناخته می‌شود. تا کنون 21 گونه پستاندار، 45 گونه پرنده، 17 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست در این منطقه شناسایی شده‌اند. از جمله گونه‌ های شاخص می‌توان به یوزپلنگ آسیایی ، پلنگ ایرانی، کاراکال، قوچ و میش، جبیر، کل و بز اشاره کرد. این گونه‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند و نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم، جلوگیری از کنترل جمعیت جوندگان و ایجاد زیستگاه برای سایر گونه‌های جانوری منطقه ایفا می‌کنند.

همچنین گونه‌های جانوری دیگری نیز در معرض خطر انقراض در منطقه حفاظت شده کوه بافق حضور دارند. این گونه‌ها شامل مواردی نظیر هوبره، کبک، دلیجه، سارگپه و بزمجه می‌شوند. این گونه‌های جانوری نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم و تأمین زیستگاه برای گونه‌های دیگر دارند.اقدامات مؤثر باشند.

فهرست مطالب:

مقدمه
پوشش گیاهی
گونه های شاخص جانوری
تعارضات و تهدیدهای منطقه
مسائل تخصصی سیمای سر زمین
ترادیسی
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 8

فرمت فایل: WORD