پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس

پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس

پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس

پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) توسط موریس (2001). و با اقتباس از پرسشنامه خودکارآمدی بندورا، باربارانلی، کاپارا، پاستورلی (۱۹۹۶) ساخته شده است. این پرسشنامه شامل 23 ماده است که از سه خرده آزمون خودکارآمدی اجتماعی،. خودکارآمدی تحصیلی، و خودکارآمدی هیجانی تشکیل شده است.

و توانایی آزمودنی را در موقعیت‌های مختلف می‌سنجد. و بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت . با سوالاتی مانند (چقدر خوب می توانی عقیده ات را زمانی که سایر همکلاسی ها مخالف تو هستند بیان کنی؟). به سنجش خودکارآمدی می پردازد.

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این تحقیق منظور از خودکارآمدی نمره ای است. که پاسخ دهندگان به سوالات 23 گویه ای پرسشنامه خودکارآمدی می دهند.

خودکارآمدی

خودکارآمدی از نظریه‌ شناخت اجتماعی روان‌ شناس مشهور، مشتق شده است. که به باورها یا قضاوت های فرد به توانائی های خود در انجام وظایف و مسئولیت ها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علّی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است.

این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی (عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک). که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روان‌شناختی اشاره دارد، تأکید می‌کند. بر اساس این نظریه، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر می‌گذارند.

اثرات یک بعدی محیط بر رفتار فرد که یکی از فرضیه‌های مهم روان شناسان رفتار گرا بوده است، را رد کرد. انسانها دارای نوعی نظام خود کنترلی و نیروی خود تنظیمی‌ هستند. و توسط آن نظام برافکار، احساسات و رفتار‌های خود کنترل دارند و بر سرنوشت خود نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کنند.

معتقد است خودکار آمدی دارای سه مؤلفه می‌باشد. اندازه (سطح)، عمومیت، نیرومندی. اولین بعد باورهای خودکار آمدی می‌باشد. سطح به باور فرد دربارۀ عملکرد در جنبه‌های بسیار مشکل کار می‌پردازد. دومین بعد باورهای خودکار آمدی تعمیم پذیری است.

خودکارآمدی کودکان و نوجوانان

افراد ممکن است در یک زمینه یا بخش کوچکی از آن خود را کارآمد بدانند. عمومیت خودکار آمدی از چند عامل تأثیر می‌پذیرد. شباهت فعالیتها، حیطۀ بروز آن، کیفیت شرایط و خصوصیت افرادی که آن رفتار یا فعالیت به آنها مربوط است. نیرومندی، موجب تلاش برای ادامه دادن به رفتار با وجود بودن موانع می‌گردد.

باورهای خودکار آمدی ضعیف در اثر تجارب ناموفق به آسانی بی اعتبار می‌شوند. اما افرادی که اعتقاد محکمی ‌به قابلیتهای خود دارند در برابر موانع آن را حفظ می‌کنند. باورهای خودکار آمدی هر چقدر نیرومندتر باشد دوام بیشتری می‌یابد و رابطه بیشتری با رفتار پیدا می‌کند.

نمره‌گذاری پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ–C)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه کوپر اقدام به آماده‌ سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ–C) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

روایی و پایایی پرسشنامه

روایی ابزار جمع آوری داده ها
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد. که ما فکر می کنیم( سرمد و همکاران،1390). در پروژهش (طهماسیان، 1386). روایی محتوایی و صوری این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است.

پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد. یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. ( سرمد و همکاران،1390). ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در پژوهش (طهماسیان، 1386) برای این پرسشنامه در جدول ارائه شده است.

روایی و پایایی : دارد
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
مولفه: دارد
تعداد گویه: 23
مقاله بیس: دارد (دو مقاله فارسی)
نوع فایل: ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 7
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 7

فرمت فایل: WORD