مقاله دزدی دریایی و جایگاه آن در حقوق جزای بین الملل‎

مقاله دزدی دریایی و جایگاه آن در حقوق جزای بین الملل‎

سابقه ی تاریخی دزدی دریایی

پیشینه
منطقی است که فرض کنیم دزدی دریایی از وقتی که مردم از اقیانوس ها به عنوان مسیرهای تجاری استفاده می نمودند وجود داشته است، اما قدیمی ترین نمونه های مستند دزدی های دریایی مربوط به ساحل نشینانی است که در قرن سیزدهم پیش از میلاد، دریای اژه و شرق مدیترانه و مصر را مورد تهدید قرار داده بودند. در عصر باستان ایلیریان ها و تری هینان ها به علاوه یونانیان و رمیان به عنوان دزدان دریایی شناخته می شدند. جزیره لمون (Lemnos)مدت طولانی در برابر سلطه یونانیها پایداری کرد و به عنوان لنگرگاه امنی برای Thracian ها شد به نظر فینیقیان نیز گاهی در طول سفرهایشان مبادرت به دزدی دریایی کرده و دختران و پسران را برای فروش به عنوان برده می ربودند.

در قرن سوم پیش از میلاد، دزدان دریایی به الیمپوس( شهری در آناتولیا ) حمله کردندو منجر به فقر و بدبختی شدند. در میان مردم باستان که مبادرت به دزدی دریایی می کردند، بومیان ایلیریا (Illyrian ) ساکن در غرب شبه جزیره بالکان مشهور بودند. تهاجمات دائمی ایلیریاها به دریای آدریاتیک منجر به جنگ های زیادی با دولت رم شد. این کشمکش ها پایان نیافت تا اینکه در سال ۱۶۸ قبل از میلاد، رم سرانجام ایلیریا را تصرف کرده و با الحاق آن به عنوان یکی از ایالت های خود به این مسئله خاتمه داد.

در طول قرن یکم پیش از میلاد دزدان دریایی مستقر در امتداد سواحل آناتولی تجارت امپراتوری رم را در مدیترانه شرقی مورد تهدید قرار می دادند. در سفر دریایی از میان دریای اژه در ۷۵ سال قبل از میلاد، ژولیوس سزار (Julius Caesar ) توسط دزدان دریایی سیلیسی(Cilician) ربوده شد و آن ها او را در جزیره دور افتاده فارماکوسا زندانی کردند. او در زندان ماند تا زمانی که دزدان دریایی در ازای آزادی او درخواست طلا کردند و با پرداخت شدن آن او را آزاد کردند. سزار بلافاصله ناوگانی تشکیل داد و آنها را تعقیب کرد و معدوم ساخت.
سرانجام مجلس سنا در ۶۷ قبل از میلاد تصمیم گرفت بطور جدی با دزدی دریایی برخورد و سردار رمی پمپئی بعد از سه ماه جنگ و ستیز، خطر و تهدید مزبور را فرونشاند. در اوایل سال ۲۵۸ بعد از میلاد ناوگان Gothic-Herulic شهرهای ساحلی دریای سیاه و دریای مارمارا مورد غارت و چپاول قرار داد. سواحل دریای اژه نیز چند سال بعد به همین شکل خسارت دید. در سال ۲۶۴ میلادی، گُت ها به Galatia و کاپادوسیا رسیدند و دزدان دریایی گُتی (Gothic) در قبرس و جزیره کرت مستقر شدند. در این حملات گُتها غنائم جنگی هنگفتی بدست آوردند و هزاران نفر را به اسارت گرفتند .

در ۲۸۶ بعد از میلاد، کراسوس یا کارازیوس سردار رمی، فرماندار نظامی منطقه گال جهت فرماندهی بریتانیا منصوب شد و مسئولیت یافت تا دزدان دریایی ساکسون (Saxon) و فرانکیش (Frankish)را که به سواحل گل بلژیک و آرموریکا (Belgic Gaul & Armorica ) حمله کرده بودند، نابود سازد .

در ایالت رمی بریتانیا، سنت پاتریک (Saint Patrik) توسط دزدان دریایی ایرلندی دستگیر و به بردگی و اسارت برده شد.
بزودی جنگجویان جزایر پلینزی (Polynesian) به دهکده ها و دهستان های کنار دریا و حاشیه رودخانه هجوم بردند. آنها از دریا برای تاکتیک های جنگ و گریز خودشان استفاده می نمودند(در صورتیکه جنگ مطابق میل آنها پیش نمی رفت مکان ایمنی برای عقب نشینی بود).

قرون وسطی تا قرن نوزدهم

شناخته شده ترین و گسترده ترین دزدان دریایی در اروپای قرون وسطایی، وایکینگ ها، جنگجویان و غارتگران اهل اسکاندیناوی بودند که در عصر وایکینگ ها و در ابتدای قرون وسطی طی سال های ۷۸۳ تا ۱۰۶۶ میلادی دزدی می کردند. آنها به سواحل، رودخانه ها و شهرهای درون مرزی همه اروپای غربی تا مرز سویل (بندری در جنوب غربی اسپانیا) در سال ۸۴۴ میلادی حمله می کردند آنها حتی به سواحل آفریقا و ایتالیا و همچنین به کلیه سواحل دریای بالیتک و سواحل بالادست رودخانه های اروپای شرقی تا دریای سیاه و پارس (ایران) حمله می کردند. عدم وجود قدرت مرکزی در سراسر اروپا در طول قرون وسطی منجر به افزایش دزدی دریایی در قاره اروپا شد.

در خلال این سالها دزدان دریایی عرب نیز در مدیترانه حضور یافتند. در اواخر قرن ۹ میلادی مناطق امنی برای دزدان دریایی عرب در طول سواحل جنوبی فرانسه و شمالی ایتالیا ایجاد شد. در سال ۸۴۶ این دزدان به رم حمله کرده و خساراتی را به واتیکان وارد ساختند. در سال ۹۱۱ اسقف شهر نارباون قادر نبود از رم به فرانسه بازگردد زیرا این دزدان از فرکسینت کلیه مسیرها را در کوههای آلپ کنترل می کردند. دزدان دریایی عرب در قرن دهم میلادی از جزایر بلیریک (گروه کوچکی از جزایر مدیترانه که در سواحل شرقی اسپانیا واقع است )اداره می کردند از سال ۸۲۴ تا ۹۶۱ دزدان دریایی عرب مستقر در جزیره کرت کل مدیترانه را محل تاخت و تاز خود کرده بودند. در قرن ۱۴ هجوم دزدان دریایی ، دوک ونیزی جزیره کرت را مجبور ساخت از ونیز بخواهد ناوگانش را به منظور حفاظت مداوم در آنجا نگاه دارد.

بعد از یورش و هجوم اسلاوی های شبه جزیره بالکان در قرن های پنجم و ششم، یک طایفه از اسلاوی در سرزمین پاگانیا بین دالمایتا و زاچلومیا در نیمه اول قرن هفتم ساکن شدند. این اسلاوها عادات دزدان دریایی ایلیریایی قدیم را دوباره زنده کردند و اغلب به دریایی آدریاتیک یورش می بردند. حدود سال ۶۴۲ میلادی، آن ها به جنوب ایتالیا حمله کردند و به سیپانتو واقع در بندر ونتو یورش بردند. حملات آن ها در آدریاتیک سریعاً افزایش یافت، تا جائیکه که سرتاسر دریا برای مسافرت نا امن شد.

نارنتینه ها(Narentines)، با استفاده از حضور نیروی دریایی ونیزی در خارج از کشور، آزادی بیشتری در تهاجمات خود بدست آورد، تا جایی که در سالهای ۸۲۷-۸۸۲ در آب های سیسیل(Sicily) اقدام به عملیات های جنگی می کردند. به محض بازگشت ناوگان ونیز به آدریاتیک، نارنتینه ها بطور موقت عادات خود را دوباره ترک کردند و حتی عهد نامه ایی را در ونیز امضا کردند و و رهبر غیر مسیحی اسلاویایی خود را طبق دین مسیح غسل تعمید دادند. در سال های ۸۳۴ و ۸۳۵ میلادی دزدان دریایی نرت وا عهد نامه را نقض کردند و مجدداً به بازرگانان ونیزی که از بنونتو برگشته بودند حمله کردند. همه تلاش های نیروی دریایی ونیز برای مجازات Marians در سال های ۸۳۹ و ۸۴۰ با شکست مواجه شد. بعدها آنها همراه با اعراب حملات بیشتری به ونیز کردند. در سال ۸۴۶ میلادی، نارنتینه ها از ونیز شکست خوردند و به شهر خود کُرل حمله ور شدند و اموال آنجا را به غارت بردند. در اواسط مارس سال ۸۷۰ میلادی آنها ماموران مخفی رمی را که از انجمن کلیسا در استانبول(قسطنطنیه) بازمی گشتند، ربودند. این کار باعث شد ارتش رم شرقی( بیزانتیوم) با آنها بجنگد که در نهایت باعث پذیرش دین مسیحیت از طرف آنها شد.

بعد از حمله اعراب به ساحل آدریاتیک در سال ۸۷۲ میلادی و عقب نشینی ناوگان امپراتوری، نارنتینه ها، حمله به آبهای ونیز را آغاز کردند و باعث تعارضات و جنگ وستیزهایی با ایتالیایی ها در سال های ۸۸۷ و ۸۸۸ میلادی شد. ونیزی های در طول قرن های ۱۰ و ۱۱ بطور بیهوده ایی با آنها به جنگ پرداختند.

در سال ۹۳۷، دزدان دریایی ایرلندی در کنار اسکاتلندی ها، وایکینگ ها، ولزی ها و پیکت ها(مردمان غیر سلتی انگلیس) به انگلستان حمله کردند. پادشاه انگلستان Athelstan آنها را واردار به عقب نشینی نمود.

دزدی اسلاوی ها در دریای سیاه با غلبه دانمارکی ها بر دژ آنها، آرکونا در سال ۱۱۶۸خاتمه یافت. در قرن دوازدهم، سواحل غربی اسکاندیناوی توسط Curonians و Oeselians از طرف سواحل شرقی دریای بالتیک مورد حمله و غارت قرار گرفت .در قرون ۱۳ و ۱۴ دزدان دریایی مسیرهای هانساتیک(اتحادیه ای از چند شهر در شما آلمان و کشورهای همسایه در قرون وسطی) را مورد تهدید قرار داده و نزدیک بود تجارت را بطور کلی نابود سازند. برادران ویکچوال اهل گوتلند که با دزدان دریایی دولتی همکاری داشتند بعدها رو به دزدی دریایی آوردند. تا سال ۱۴۴۰ تجارت در دریای شمال و دریای سیاه به علت وجود دزدان دریایی بسیار خطرناک بود.

اچ . توماس میلهورن به مردی انگلیسی به نام ویلیام موریس اشاره دارد که در سال ۱۲۴۱ محکوم به دزدی در دریا شد و اولین شخصی است که به دار مجازات آویخته شده یا مثله شده است و این امر حاکی از آن است که در زمان حکمرانی شاه هنری سوم به این جرم از منظر سختگیرانه ایی نگاه شده است.

یوشکونیک ها روسی دزدان دریایی بودند که شهرهای حاشیه رودخانه های کاما و ولگا را در قرن ۱۴ میلادی مورد غارت و چپاول قرار می دادند.

در زمان رم شرقی(بیزانتیوم)، ماینوت ها (از خشن ترین مردم یونان) دزدان دریایی مشهوری به شمار می رفتند. ماینوت ها با این توجیه که سرزمین آن ها فقیر است دزدی دریایی را به عنوان یک عمل قانونی در نظر گرفتند و این کار منبع در آمد اصلی آن ها به شمار می رفت. قربانیان اصلی ماینوت ها ترکان عثمانی بودند، اما آنها به کشتی های کشورهای اروپایی نیز حمله می کردند.

قبایل هاید و کلینجت ها که در امتداد سواحل جنوبی آلاسکا و در جزایر شمال غربی British Columbia (ایالاتی در بخش غربی کانادا، پیش از میلاد) زندگی می کردند، از قدیم معروف به دزدان دریایی خشن و برده فروشی بودند که تا کالیفرنیا به غارت و چپاول می پرداختند.

فهرست مطالب

سابقه ی تاریخی دزدی دریایی
دموکراسی دزدان دریایی
دزدی دریایی با مجوز دولت (privateer or corsair)
عصر جدید(پیشرفته)
مسائل و مشکلات سیاسی
تلاش های موفقیت آمیز در برابر دزدی دریایی
مشهور ترین کشتی های دزدان دریایی
دوران طلایی دزدی دریایی
تعریف دزدی دریایی
تفاوت دزدی دریایی piracy)) و دزدی دریایی دولتی privateering))
انواع دزدان دریایی
عناصرمختلف جرم دزدی دریایی
ماهیت و هدف ارتکاب دزدی دریایی
مناطقی که دزدی دریایی انجام می شود
نحوه سرقت ها
حوزه های استراتژیک و مهم برای کشتی های ایرانی
آغاز بحران
خلیج عدن گذرگاه دزدان دریایی
حمله دزدان دریایی
موقعیت جغرافیایی سومالی و خلیج عدن
علل شیوع پدیده دزدی دریایی در سومالی
فعالیت دزدان دریایی سومالی و نگرانی جامعه بین المللی
اقدامات شورای امنیت و جامعه بین المللی
راه کارهای مبارزه با دزدی دریایی
مناطق نا امن و پرخطر
مرکز بین الملل دریایی
پرچم کشتی
مناطق خطرناک و ناامن دریایی
روش های مقابله با دزدان دریایی
نحوه عملکرد دزدان دریایی
اقدامات سازمان های بین المللی
مفادقطعنامه۱۸۵۱
محل استقرار کشتی های دزدیده شده
اقدامات انجام شده توسط یگان های اعزامی به سواحل خلیج عدن
اهداف دزدان دریایی
معروف ترین دزدان دریایی جهان
مراجع قانونی
اقدامات مربوط به حفاظت و افزایش گشت زنی
تفاوت دزدی دریایی و مهاجمان تجاری Commerce raiders))
قانون بین المللی
اعمال صلاحیت بین المللی برای محاکمه ی دزدان دریایی سومالی
برخی از مراجع بین المللی برای رسیدگی به جرم دزدی دریایی
رویه قضایی کشورها در محاکمه ی دزدان دریایی
رویه قضایی ایالات متحده آمریکا در محاکمه ی دزدان دریایی
رویه قضایی سایر کشورها در محاکمه ی دزدان دریایی
ملاحظات حقوق بشری در اعمال صلاحیت بر دزدان دریایی
تضمینات دادرسی منصفانه
منع شکنجه و رفتار غیر انسانی توهین آمیز
راه کارهای پیش گیری و مقابله با دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن
راه کارهای تقویت امنیت دریانوردی
راه کارهای تکنولوژی ایمنی دریایی
تنظیم چارچوب حقوقی مناسب برای مقابله با دزدی دریایی
نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و دزدی دریایی
پا نوشت
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 64

فرمت فایل: WORD