پرسشنامه دینداری گلاک و استارک

پرسشنامه دینداری گلاک و استارک

پرسشنامه استاندارد دینداری Religiosity توسط گلاک و استارک برای سنجیدن نگرش ها و باورهای دینی و دینداری ساخته شده است. ( گلاگ و استارک ، ۱۹۶۵) برای استاندارد کردن در کشورهای مختلف اروپا ، آمریکا ،. آفریقا و آسیا و بر روی پیروان ادیان مسحیت ، یهودیت و اسلام اجرا گردیده است .

یک سنجش پنج بعدی است که شامل ابعاد پنجگامه ی اعتقادی ، عاطفی ، پیامدی ، مناسکی و فکری به سنجش دینداری می پردازد.

به عبارت دیگر این پرسشنامه  دارای 26 گویه می باشد. که در چهار بعد اعتقادی ( با ۷ گویه) ، عاطفی (با ۶ گویه) ،. پیامدی ( با ۶ گویه) ، و مناسکی ( با ۷ گویه) جهت سنجش میزان دینداری به کار می رود.

پرسشنامه دینداری گلاک و استارک

پرسشنامه دینداری

به لحاظ نظری تقید به دین به معنی عمل کردن و خود را ملزم دانستن به اقدام در جهت دستورها و احکامی است. که از سوی اولیاء دین برای پیروان آن قرار داده شده است. روان شناسانی نظیر فروید ، دین را یک توهم و ناشی از بیماری روانی می دانند. و در مقابل جیمز و یونگ آن را عامل بسیار موثری در کاهش مشکلات و آلام درونی انسان در طول تاریخ می پندارند.

روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می­گیرد. یعنی اینکه ابزار اندازه­ گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می­دهد.

روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهش آهنکوب نژاد (1388)  به دست آمده است.

مشخصات پرسشنامه دینداری گلاک و استارک

روایی و پایایی: دارد
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
مولفه : دارد
فرمت فایل: ورد آفیس WORD
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 6
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 6

فرمت فایل: WORD