رفع استرس در کودکان

رفع استرس در کودکان

شما نمی توانید تمامی اضطراب و استرس های کودکان خود را رفع کنید. اما می توانید در فعالیت های آرامش بخش مقداری از استرس آنها را کم کنید. بیشتر کودکان 7 تا 9 سال دارای استرس می باشند.

روش های رفع استرس در کودکان

برای ریلکس بودن و آرامش داشتن کودکانتان این نکته ها را به آنها آموزش دهید.
1. انجام دادن فعالیتهای آرامش بخش
شما نمی توانید تمامی اضطراب های کودکانتان را از بین ببرید. اما می توانید توسط فعالیتهای آرامش بخش مقداری از استرس آنها را کم کنید. برای مثال در پارک بازی کنید،. به کلاسهای یوگا بروید، مدیتیشن کنید و یا هر نوع فعالیت آرامش بخشی که هر دو با هم می توانید انجام دهید. به کودکتان آموزش دهید و آن را با هم انجام دهید و از انجام آن لذت ببرید.

2. اضطراب ناشی از امتحان:
به فرزندانتان فوت و فنی را آموزش دهید که آنها تمرکز خود را در طول امتحان از دست ندهند. مثلا به آنها بگویید که خودشان را درون یک حباب نامرئی فرض کنند در صورتی که همکلاسی های آنها داخل این حباب نیستند. ویا تصور کنند که اندیشه های سرگردان آنها مانند بالنی است که از آنها دور می شود.

برای کاهش استرس در کودکان چه باید کرد

استرس در کودکان

رفع استرس در کودکان

3. رهایی از آشفتگی فکری موقتی:
در روز های سخت از نوجوانتان بخواهید که کارهای مورد علاقه اش را مثل زدن یک ایمیل به یک دوست. یا خواندن مجله مطلوبش یا یک بازی تنیس را انجام دهد. این کارهای کوتاه و موقتی حداقل زمان کوتاهی او را از زیر فشارها خلاص می کند.

4. تهیه شام برای خانواده در الویت:
مطالعات نشان می دهد که سهیم بودن بچه ها در تهیه شام می تواند بچه هارا با والدین متصل نگه دارد. و این کار از استرس های بیجا جلوگیری می کند و اعتماد به نفس در آنها ایجاد می کند. خوردن صبحانه یا نهار یا دیدن سریال های هفتگی همین نتیجه را دارد.

5. بچه ها را برای بازی کردن تشویق کنید:
بازی های کامپیوتری و مطالعه کتاب و آرایش دادن با جواهرات و بقیه سرگرمی ها به تمرکز نیاز دارد. این کارها باعث خواهد شده که فکر نوجوان به آن معطوف شود و او را از استرسها و فشارها منحرف کند. حتی بازی های دسته جمعی و بازی های فکری هم حقه بسیار خوبی برای دوری آنها از فشارها می باشد.

تشخیص و درمان بیماری استرس و اضطراب کودکان

استرس در کودکان چه علائمی دارد

6. به آنها کمک کنید تا مسئولیتهایشان را مدیریت کنند:
از دادن لیستهای وحشت آور برای انجام کارهایی که آنها باید انجام دهند خودداری کنید. این هیاهوی فشارآور می تواند کودک را از کار بیندازد. کمک کنید به آنها تا تمام تکالیف مدرسه شان را انجام دهند. و مدتی با دوستان و خانواده بگذرانند،. این کار با ایجاد کردن یک تقویم ساده برای برنامه ریزی کردن و از بین بردن اضطراب هایشان انجام می شود.

7. انجام دادن اعمالی چون تجسم سازی:
از کودکتان بخواهید که چشمهایش را ببندد. برای او یک تصویر آرامش بخش مثل یک ساحل زیبا یا کوهها و یا یک باغ تجسم کنید. تمرکز بر روی تصاویر آرامش دهنده و یا خیال های آرام کننده می تواند بسیاری از فشارها و استرس های آنها را از بین ببرد.

راههای از بین بردن استرس

راههای از بین بردن اضطراب کودکان

رفع استرس در کودکان

8.الویت مهم دیگر خوابیدن است.
کارشناسان توصیه کرده اند که 9 ساعت از خواب شبانه برای نوجوانان . و مخصوصا دبیرستانی ها به مدت 7 ساعت به صورت میانگین ضروری می باشد. مطالعات دیر وقت را برای آنها محدود کنید. این مطالعات تا مدتی ذهن آنها را در رختخواب مشغول به خود می کند. خواب های نیمروز هم برای آنها بسیار مفید می باشد.

9. جلوگیری از تلف شدن وقت کودکانتان:
چنانچه دخترتان در گوشه ای دراز کشیده باشد و به مدت طولانی به همین طریق وقت می گذراند. او را تشویق کنید که یک فعالیت آرامش بخش یا یک کتاب عالی یا یک نوع موزیک جدید را گوش دهد. و از اوقاتش به نحو احسن استفاده کند.

10. به تلاش و کوشش آنها جایزه دهید.
هنگامی که کودکتان یک رتبه درخشان و عالی به خاطر کار مدرسه اش می آرود،. به جای اینکه تمرکز کنید روی نتیجه او، کار سخت و تلاش او را تحسین کنید. و در روزهای عادی در هفته کارهای جالب او را با پرسش هایی از قبیل در کلاس چه چیز جالبی یاد گرفتی دنبال کنید.