مقاله روانشناسی تربیتی کودکان

مقاله روانشناسی تربیتی کودکان

روانشناسی تربیتی کودکان
مقدمه مقاله
مدت یک قرن است که غرب تحقیقات دامنه دار و عمیقى پیرامون روان شناسى کودک به انجام رسانده است که به واقع, نتایج چشمگیرى از آن پژوهش ها به دست آمده است; هرچند به بسیارى از پژوهش هاى آنان نمى توان به دیده اطمینان کامل نگریست. تا این زمان همچنان پیروان ژان پیاژه (زیست شناس, فیلسوف و روان شناس سوئیسى, متوفاى ۱۹۸۰ م.), اسکینر, باندورا, کلارک هال, اریکسون و هاینزوانر, با یکدیگر نسبت به عقاید استادان خود اختلاف عقیده دارند. جمعى کودک را بزرگسالى کوچک (به تعبیر آنان: مینیاتور بزرگسال) و بعضى او را کاملا متمایز با بزرگسال تعریف مى کنند. عده اى او را متمایل به بدى, و برخى او را پاک سرشت مى دانند.

درباره تربیت, تغذیه, رشد, عادت ها و رفتارهاى کودک نیز نظریات متفاوت و متناقض بسیارى میان پژوهشگران وجود دارد که به واقع آدمى گاه در انتخاب نظریه درست میان آنان سرگردان مى شود. انبوه نتایج علمى که امروزیان بدان دست یافته اند در سایه آزمایش هاى سالیان متمادى, استفاده از فن آورى و استمداد از تجربیات گذشتگان است; با این حال پیوسته طرح ها و نظریات جدیدى به دست مىآید که گاه به طور کامل, ناقض نظریات گذشته است. اما در صدها سال پیش که هیچ یک از این زمینه ها و امکانات پژوهشى وجود نداشته است, از سوى حضرت محمد امین(ص) نسبت به کودکان, گفتارها و رفتارهایى مشاهده شده است که امروزیان در ژرفاى آن درمانده شده اند و فهم عمیقى از آن به دست نیاورده اند. معجزه حضرت محمد امین(ص) تنها آیات قرآن نبود. گفتار و رفتارش, همه معجزه بود. چه آن که معجزه پدیده اى است که بشر از ارائه نمونه آن ناتوان باشد.

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: بهداشت روانى کودکان
کوشش براى تولد فرزندان سالم
توجه به سلامت جسمى و روحى مادر
پیشگیرى بهتر از درمان
درمان روحى با اعطاى شخصیت
بهداشت روانى کودکان
مهرورزى, مهم ترین ابزار تربیت
مفهوم دیگر بوسیدن
راز همبازى شدن با بچه ها
سلام به بچه ها
ترک تنبیه
فصل دوم: روانشناسی تربیت کودکان
روانشناسی تربیتی کودکان
نقش و تاثیر در زندگی
وظایف والدین در جنبه معنوی و روانی
پرورش دینی
آغاز تربیت دینی
کودک و عقائد  دینی
نحوه پاسخگویی والدین به سئوالات کودک
آموزش نبوت ،امامت و معاد به کودک
تربیت دینی کودک  گام به گام و بدون اجبار
پرورش اخلاقی کودکان
مفهوم اخلاق
آغاز پرورش اخلاقی
اهمیت  تربیت اخلاقی سالهای اول زندگی طفل
اهمیت پرورش اخلاقی
عادت های غلط
تربیت اخلاقی
اهمیت نظم وانضباط در تربیت کودک
رابطه ی کودک با اشخاص و اشیا ء
رابطه والدین با کودک
روابط کودک با خواهران و برادران
رابطه ی کودک با دیگران
انواع شیوه های تربیت
روش تربیت قدرت مدارانه
روش تربیت آزاد گزارنده
روش تربیت متعادل
اصلاح معایب کودک
فصل سوم: رابطه ی کودک با وسایل و ابزار
رابطه ی کودک با وسایل و ابزار
۱-  رادیو و تلویزیون و تاثیر آن در کودک :
۲-  کودک و تلفن
۳-  کودک و کتاب
۴-  کودک و اسباب بازی
اسباب بازی های دیجیتالی و ذهن خلاق کودکان
کنترل  بازیهای کامپیوتری کودکان
ساخت اسباب‌بازى توسط کودک
فواید ساختن اسباب‌بازی به‌وسیلهٔ خود کودک
دلیل خراب کردن اسباب‌بازی
روش‌های برخورد صحیح پدر و مادر در قبال شکستن اسباب‌بازی به‌وسیلهٔ کودک
دلایل جلوگیری پدران و مادران از بازی کودک
نقش عروسک در بهداشت روانی کودک
فصل چهارم:  علل پرخاشگری ، بد دهنی و عصبانیت در کودکان و راه های کنترل آن
تعاریف پرخاشگری
تغییرات رشدی
ثبات پرخاشگری
تفاوت های جنسیتی
الگوی خانواده و پرخاشگری
نحوه کنترل عصبانیت در کودکان
خصیصــــه های ذاتـــــــــی
مــــراحل رشـــد
جنسیــــت
زندگــــــی خانوادگــــــی
انواع پرخاشگری‌
پرخاشگری‌ خصمانه
پرخاشگری‌ وسیله‌ ای
علل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ در کودکان‌
درمان‌ پرخاشگری در کودکان
روش هایی برای درمان پرخاشگری کودکان
الگوهای پرخاشگری در کودکان
پیشگیری و درمان
کودکان و خشونت در تلویزیون
کودکان ناسزاگو
راه‌ حل ها
بد دهنی کودکان
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 129

فرمت فایل: WORD