گزارش تخصصی چگونه دانش آموزان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

گزارش تخصصی چگونه دانش آموزان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

چگونه دانش آموزان را به مطالعه علاقمند کنیم؟

چکیده گزارش تخصصی
کودکان امروزی برخلاف کودکان چند ده سال پیش امکانات بسیاری زیادی از کامپیوتر گرفته تا کانالهای متعدد تلویزیونی و … برای گذارندن وقت خود دارند؛ آنچه در این میان موجب نگرانی اغلب والدین می شود، کم توجهی بسیاری از کودکان به مطالعه است. بیشتر کودکانی که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند والدینی داشته‌اند که در دوران کودکی لحظات شیرین و گرمی را در هنگام خواندن داستان‌ها برای آنها ساخته و پرداخته‌اند.

کودکان ونوجوانان مهمترین گروه های سنی را تشکیل می دهند وتوجه به این دوگروه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. ما در این گزارش تخصصی به نقش والدین و معلمان محترم در خصصوص ایجاد انگیزه برای مطالعه (درسی و یا غیر) می پردازیم و راهکار های موثری را پیشنهاد میکنیم. داشتن کتاخانه ای هر چند کوچک به انگیزش مطالعه در کودک کمک خواهد کردواین خود فرهنگ عادت به مطالعه را گسترش می دهد.

مقدمه گزارش

نخستین گام در علاقه‌مند کردن دانش آموزان به خواندن و ایجاد علاقه به مطالعه در آن‌ها، انتخاب کتاب‌های شادی ‌بخش، سازگار با روحیه ‌ی جست ‌وجوگر و پرتحرک آن‌ها، پاسخگو به پرسش‌ها و نیازهای ‌شان و تهی از آموزش‌های خشک و مستقیم و پند و اندرز است. پیش از همه، بهتر است یادآوری کنیم که برای پاگذاشتن کودک به دنیای کتاب، بهترین راه بلند‌خوانی آن از سوی بزرگترها و خواندن جمعی است.

برخی دلایل گسترش نیافتن مطالعه در بین کودکان:۱- نبود جایگاه خوب و مناسب برای کتاب، ۲- نبود وقت و انرژی و برنامه ویژه برای مطالعه، ۳- بی توجهی به علایق کودکان ۴- بی توجهی به کتاب و کتاب خوانی در مدارس. «کتابخانه باب دانایی است و دانایی توانایی است برای کسب پیروزی، سعادت و افتخار». (همان) اگر خدمات مورد نیاز مخاطب، از طرف کتابخانه برآورده شود و کتابخانه، به خصوص کتابخانه عمومی بتواند امکانات خودآموزی را برای علاقه مندان به یادگیری فراهم آورد و فرصت تحقیق را در کوتاه ترین زمان برای محققان به وجود آورد، توانسته است به رسالت خود عمل کند مراجعه کننده خواه ۵ ساله یا ۵۰ ساله مراجعه کننده است

و کتابخانه موظف به ارائه مجموعه منابع و خدماتی منطبق با خواست مراجعان است و بدین صورت می تواند رأساً‌ و فقط برای این گروه سنی ارائه خدمات داشته باشد مانند کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا به صورت بخشی در دل یک کتابخانه را خواهند داشت.

فهرست
چکیده گزارش : ۳
مقدمه گزارش: ۴
متن گزارش ۵
خانه اولین مدرسه ی کودکان ۵
نقطه شروع ۶
برنامه ریزی ۶
زمان مناسب ۷
مکان مناسب ۷
نقش کتابخانه های عمومی ۸
کتابخانه‌ای کلاسی ۹
اهداف ۹
وظایف کتابخانه کلاس در مقابل دانش آموز ۱۱
نقش کتابدار کلاس ۱۲
نتیجه گیری گزارش: ۱۴
منابع ومآخذ: ۱۵

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 15

فرمت فایل: WORD