شیوه تدریس نوین درس جغرافیا
چکیده اقدام پژوهی چگونه توانستم با شیوه تدریس نوین ساعت درس جغرافیا را برای خود و دانش آموزانم جذاب کنم؟
یکی از مهمترین و اساسی ترین سوالاتی که در ذهن کارشناسان و معلمهای واقعی نقش بسته است ، آن است. که چگونه میتوان مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبین نهادینه کرد. و هر یک از آنان به فراخور تجربه و حوصله خود راه حلی را برای برون رفت از چالش پیش رو پیشنهاد میکنند. ازجمله، موضوعاتی که مطرح میشود مساله نقش تکنولوژی آموزشی در تسهیل آموزشهاست. این گونه معلمان از برنامهها و وسایل کمک آموزشی بیشتر از از همکاران خود استفاده می کنند. و اغلب خود مبادرت به ساختن ابزارها و وسایل کمک آموزشی مینمایند.
چنین معلمانی قادرند از کمترین امکانات بیشترین بهره برداریها را بنمایند. با توجه به مطالب ذکر شده بنده نیز برای علاقه مند نمودن دانش آموزان. سال دوم و سوم دبیرستان به درس جغرافیا 1 و 2 سعی نمودهام. که از روش سخنرانی و متکلم وحده بودن در کلاس خارج شده و از وسایل کمک آموزشی و تدوین نرم افزار جغرافیا به صورت powerpoint . و فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی استفاده نموده . و کلاس فعال و با نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل ورغبت بیشتری در کلاس درس حاضر شوند.
روش تدریس درس جغرافیا
مقدمه
بیان مساله وتوصیف وضعیت موجود:
مساله ای که بنده با آن مواجه شدم و باعث شد. که تغییراتی در کلاسم ایجاد کنم هر ساله در پایان هر دو نیم سال (اول و دوم). از دانش آموزان میخواهم که نقطه نظرات خود را در قالب نظرا ت، انتقادات و پیشنهادات در مورد روش تدریس بنده ارائه دهند. پس از جمع آوری به این نتیجه رسیدم که دانش آموزان سال دوم انسانی که جغرافیا درس تخصصی آنان میباشد. نسبت به رشته تجربی و ریاضی علاقه کمتری نشان میدهند و نمره ارزشیابیهای مستمر آنان در این درس کمتر است. به همین دلیل تصمیم گرفتم پژوهشی در این زمینه انجام دهم.
قهرست مطالب اقدام پژوهی چگونه توانستم با شیوه تدریس نوین ساعت درس جغرافیا را برای خود و دانش آموزانم جذاب کنم؟
چکیده: ۵
مقدمه ۶
شیوه گرد آوری اطلاعات (شواهد ۱ ) ۸
تجزیه وتحلیل داده ها ۸
اجرای راه حل جدید : ۱۱
روش تدریس : ۱۲
ارزشیابی: ۱۵
گرد آوری اطلاعات (شواهد ۲ ) ۱۹
ارزیابی تاثیر اقدام جدید و اعتبار بخشی : ۲۱
نتیجه گیری : ۳۳
پیشنهاداتی جهت فراگیری بهتر درس جغرافیا: ۲۵
کلام آخر : ۲۷