پاورپوینت سبک معماری آذری 44 اسلاید

پاورپوینت سبک معماری آذری 44 اسلاید

سبک معماری آذری

شيوه آذري از آذربايجان برخاسته و در قرن 8 و 9 هجري قمري پديدار گشت .

داراي دو دوره است :
دورة نخست از زمان هلاكو و پايتخت شدن مراغه .
دوره دوم زمان تيمور و پايتخت شدن سمرقند .

ويژگي هاي معماري اين دوره :
ويژگي هاي زماني در اين دوره بسيار اهميت دارد . در آن زمان نياز به ساختمان هاي گوناگون بود كه بايد زودتر ساخته مي شد . از همين رو در روند ساختمان سازي شتاب مي شد . سپس به پيمون بندي و بهره گيري از عناصر يكسان روي آوردند . از طرفي با از بين رفتن شمار زيادي از هنرمندان و معماران بزرگ در دوره اول اين شيوه (هلاكو) كاستي ها و نادرستي هايي هم پديد آمد . حتي در گزينش جاي برخي از شهرها اشتباه كردند .

يكي ديگر از ويژگي هاي اين دوره بهره گيري بيشتر از هندسه در طراحي معماري است . گوناگوني طرح ها در اين شيوه از همه بيشتر است . تنوع در طراحي در تورفتگي و بيرون زدگي نمودار مي شود .

همچنين در اين شيوه ساختمان هايي با اندازه هايي بسيار بزرگ ساخته شد كه در شيوه هاي پيشين مانند نداشت . همچون گنبد سلطانيه ، انواع نقشه ها با حياط و چهار ايوان براي مدرسه و مسجد بكار رفت .

نيارش

در شيوة آذري دگرگوني هايي در نيارش ساختمان رخ داد .گنبد دو پوسته گسسته ( خود وآهيانه ) با ديوارهاي خشخاشي .
در شيو ه رازي آجر نما كاري همراه با سفت كاري انجام مي شد و ساختمان پايدارتر و نماسازي آن ماندگارتر مي شد . اما در شيوه آذري ، نخست ساختمان با خشت يا آجر يا سنگ لاشه با شتاب و بدون نما ساخته مي شد . سپس نماسازي به آن افزوده مي شد . يا با پوسته اي از آجر،گره سازي آجر يا با گچ اندود و نقاشي مي شد .گره سازي آجر و كاشي (معقلي) هم بكار مي رفت .

كم كم از كاربرد آجر كاسته شد و جاي آن را كاشي لعابدار و سفال كنده كاري شده گرفت .
يكي از نمونه هاي كاشي ،كاشي معرق بود كه در اين دوره بيشتر بكار رفت .كاشي تراش يا معرق در اين دوره بسيار پيشرفت كرد . سپس در دوره دوم شيوه كاشي هفت رنگ و كاشي خشتي باب شد.

فهرست مطالب
ويژگي هاي معماري اين دوره
نيارش
گنبد سلطانيه
مسجد جامع عليشاه تبريز
مسجد جامع ورامين
گنبد سيد ركن الدين يزد
آرامگاه شيخ صفي الدين اردبيلي
مسجد جامع يزد
بارگاه امام رضا(ع)
مسجد گوهر شاد
مدرسه غياثيه خرگرد
مسجد امير چخماق يزد
مسجد كبود تبريز

به همراه هدیه پاورپوینت شیوه معماری رازی 36 اسلاید

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 44

فرمت فایل: پاورپوینت