پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی
پرسشنامه سلامت سازمانی OHI هوی و فیدمن می باشد. نخستین بار توسط هوی و همکاران تهیه گردیده. و دارای سه سطح (فنی و اداری و نهادی) در ۷ بعد روحیه، تاکید علمی، رعایت (ملاحظه گری)،. ساخت دهی، حمایت منابع، نفوذ مدیر، یگانگی نهادی و شامل 44 گویه در قالب 5 گزینه ای لیکرت می باشد. پرسشنامه هوی و فیلدمن شامل 44 سوال می باشد. که به بررسی مولفه های
- یگانگی نهادی
- نفوذ مدیر
- ملاحظه گری
- ساخت دهی
- پشتیبانی منابع
- روحیه.
و تأکید علمی با استفاده از مقیاس پنج درجه ای لیکرت (همیشه، غالباً، گاهی، بندرت، هرگز) می پردازد.
مولفه های پرسشنامه
پرسشنامه هوی و فیلدمن به منظور بررسی ابعادی که در زیر به انها اشاره شده است و در سازمان ها طراحی شده است. این ابعاد با تاکید بر شماره هر یک از سوالات، به شرح جدول زیر می باشند.
ابعاد سلامت سازمانی | تعداد سوال | شماره سوال | |
سطح سازمانی | یگانگی نهادی | ۷ | ۱ الی ۷ |
سطح اداری | نفوذ مدیر | ۵ | ۸ الی ۱۲ |
ملاحظه گری | ۵ | ۱۳ الی ۱۷ | |
ساخت دهی | ۵ | ۱۸ الی ۲۲ | |
پشتیبانی منابع | ۵ | ۲۳ الی ۲۷ | |
سطح فنی | روحیه | ۹ | ۲۸ الی ۳۶ |
تاکید علمی | ۸ | ۳۷ الی ۴۴ | |
جمع | ۴۴ |
سلامت سازمانی
سلامت سازمانی را مایلز در سال 1969 تعریف کرد. و ضمن پیشنهاد طرحی برای سنجش سلامت سازمان ها، خاطر نشان کرد که سازمان همیشه سالم نخواهد بود. به نظر او سلامت سازمانی اشاره می کند به دوام و بقای سازمان در محیط خود و سازگاری با آن و ارتقا و گسترش توانایی خود برای سازش بیشتر.
عباس زاده ویژگیهای سازمانی که جو سالمی دارد را به شرح زیر بیان می کند:
در مبادله اطلاعات قابل اعتماد است.
دارای قابلیت انعطاف و خلاقیت برای ایجاد تغییرات لازم برحسب اطلاعات به دست آمده است.
نسبت به اهداف سازمان دارای یگانگی و تعهد است.
حمایت داخلی و آزادی از ترس و تهدید را فراهم می آورد، زیرا تهدید به ارتباط خوب و سالم آسیب می رساند. قابلیت انعطاف را کاهش داده و به جای علاقه به کل نظام، حفاظت از خود را تحریک می کند.
لایدن و کلینگل درمورد سلامت سازمانی می نویسند؛ سلامت سازمانی مفهوم تقریباً تازه ای است. و تنها شامل توانایی سازمان برای انجام وظایف به طور موثر نیست. بلکه شــامل توانایی سازمان برای رشد و بهبود نیز می گردد.
ناظران در سازمانهای سالم کارکنانی متعهد و وظیفه شناس، روحیه بالا، کانال های ارتباطی باز و موفقیت بالا می یابند. و یک سازمان سالم جایی است که افراد می خواهند. در آنجا بمانند و کار کنند و به آن افتخار کنند و خود افرادی سودمند و موثر هستند.
پویایی های سازمانی : سالم تا غیر سالم: سلامت سازمــانی مدرسه چارچوب دیگری برای مفهوم سازی جو عمومی مدرسه است. مفهوم سلامتی مثبت در یک سازمان، توجه را به شرایطی جلب می کند. که رشد و توسعه سازمان را تسهیل کرده و یا مانع پویاییهای سازمان است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
ویلسون (2001) سلامت سازمانی را با بهداشت روانی محیط کار مترادف گرفته و سازمان سالم را سازمانی می داند. که بتواند میزان افسردگی، ناامیدی، نارضایتی و… در کارکنان را به حداقل برساند. سلامت سازمانی عبارت است از توانایی سازمان در حفظ بقاء و سازش با محیط و بهبود این توانایی ( منبع داخل فایل) .
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور سلامت سازمانی نمرهای است. که کارکنان به سوالات 44 گویه ای پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیدمن می دهند.
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (همیشه،۱؛ غالبا،۲؛ گاهی،۳؛بندرت،۴؛ هرگز؛۵) میباشد.
روایی و پایایی پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیدمن
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد. یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
پایایی این پرسشنامه توسط (منبع داخل فایل) با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است
مشخصات پرسشنامه استاندارد هوی و فیدمن
پایایی و روایی: دارد (با منبع معتبر)
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
ابعاد (مولفه): دارد
تعریف مفهومی: دارد
مقاله بیس پرسشنامه : دارد ( یک مقاله معتبر پژوهشی جدید).
فایل خام spss پرسشنامه: دارد(به راحتی می توانید داده ها را وارد spss کنید).
نوع فایل: ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 7
منبع: دارد
پرسشنامه کاملا استاندارد است