بررسی تاثیر اندیشه ی سهروردی بر معماری مسجد جامع اصفهان

بررسی تاثیر اندیشه ی سهروردی بر معماری مسجد جامع اصفهان

بررسی تاثیر اندیشه سهروردی بر معماری مسجد امام اصفهان
مسجد امام اصفهان و حورقلیه، باغ بهشت، درخت طوبی،…

زندگینامه
سفر به مراغه » تحصیل حکمت در محضر مجدالدین جیلی
سفر به اصفهان » اموختن فلسفه نزد ظهیرالدین قاری ، مطالعه بصائر عمربن سهلان الساوی
سفر به سرزمین های اسلامی » دیدار با مشایخ صوفی
مشغول نگه داشتن خود به زهد و ریاضت و اعتکاف
سهروردی می گوید : مصاحبی را جستجو میکردم که بصیرت معنوی اش همطراز من باشد اما موفق به یافتن چنین کسی نشدم.
طی گذار از آسیای صغیر و سوریه ، سهروردی در یکی از سفرهایش از دمشق به حلب، با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی دیدار کرد.شهرزوری می نویسد:
ملک شیخ را دوست داشت و او ملک را.علمای سوریه گرد شیخ درامدند و سخنانش را شنیدند. او در ضمن مباحثی اندیشه های حکما و درستی انها را روشن و نظر مخالفان حکما را تضعیف کرد.

حکمه الاشراق
معلوم نیست سهروردی شماری از طلبه علم را تربیت کرد یا نه، اما می دانیم که وی حلقه ای از دوستان و مصاحبان نزدیک داشته که بنا به خواهش آنان کتاب حکمه الاشراق را تالیف کرد.در اواخر این کتاب سهروردی از یاران خود به عنوان «اخوان» یاد کرده و از آنان می خواهد که کتاب را از دسترس دشمنان حکمت دور بدارند. این نیز اشاره دارد به وجود گروهی از دوستان یا پیروانی که او را شخصا می شناخته اند.

مرگ سهروردی
هوش سرشار سهروردی ، دانش گسترده و ژرف او و بالاخره روحیه پذیرش او نسبت به دیگر سنن حکمت و نیز گرایش وی به اسرار و عوالم باطنی باعث خصومت شد و فقهای دربار ملک ظاهر را به دشمنی بر ضد وی برانگیخت.
چون او مبلغ نوعی حکمت بود که با آراء فقهای متدین سازگار نبود، سرانجام آنان از ملک ظاهر خواستند تا سهروردی را به اتهام داشتن اعتقاد به اندیشه های ضد دینی به هلاکت برساند.وقتی ملک ظاهر امتناع کرد،فقها عریضه ای امضاء کردند و پیش صلاح الدین فرستادند، و او به پسرش دستور داد سهروردی را به قتل برساند.ملک ظاهر از روی بی میلی فرمان پدر را اجرا کرد و سهروردی در سال ۵۸۷/۱۲۰۸ کشته شد.

فهرست مطالب
بیوگرافی
زندگینامه
حکمه الاشراق
مرگ سهروردی
آثار سهروردی
افکار سهروردی
معرفی بنا
ورودی مسجد
ساختمان اصلی
مهم ترین ایوان
حیاط مسجد
درخت حیات
نشان دهنده ی ورودی ملکوت یا « جهان ماوراء»
حوض وضو
منابع
پایان

فایل ppt ، پاورپوینت
قابل ویرایش

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 38

فرمت فایل: پاورپوینت