مقاله سیستم های مقاوم در برابر زلزله

مقاله سیستم های مقاوم در برابر زلزله

سیستم مقاوم در برابر زلزله

سیستم مقاوم در برابر زلزله در این نوع سازه‏ها علاوه بر سیستم قاب خمشی، شامل اتصالات بادبندی می‏باشد. در این سازه‏ها برخلاف معمول سازه‏های دیگر که در هنگام استفاده از سیستم بادبندی قاب در این قسمت قاب خمشی نیست و اتصال آن مفصلی است و گیردار نمی‏باشد ولی از این سازه سیستم مختلط بادبندی و قاب خمشی همراه با اتصالات تیر به ستون گیردار در دو جهت مورد استفاده قرار گرفته است. که در عکس زیر سیستم بادبندی و اتصال تیر به ستون نشان داده شده است .
– جوش گوشه سربالا جوش از نوع نفوذی (پرنفوذ) با نفوذ کامل می‏باشد.

همانطور که در ( شکل ۲ ) نشان داده شده است جوش صفحه متصل شده به ستون از نوع جوش پرنفوذ با نفوذ کامل است. در این نوع اتصال نحوه جوشکاری و کیفیت جوش بسیار مؤثر است چرا که اگر کیفیت جوش به هر دلیل پایین بوده ( جوش ترد باشد ) و نحوه جوشکاری مناسب نباشد این سیستم بادبندی درست عمل نکرده و در هنگام زلزله خرد خواهد شد. در قسمت‏های بعد در مورد چگونگی کنترل جوش و نحوه جوشکاری و انواع الکترود و کنترل الکترود مصرفی صحبت خواهیم کرد ولی در مورد عکس‏های ۲ و ۳ نکات زیر قابل توجه است . ( این عکس‏ها قبل از کنترل نهایی برداشت گردید و نقائص بعداً رفع گردیده است).

نکته ۱ ) در عکس ۱ همانطورکه نشان داده شده است جوش در نقاطی پیوسته نبوده و ثانیاً جوش گره گره بوده و زنجیره جوش پیوسته نیست و جوش باید تجدید شده و یا یک پاس دیگر جوشکاری انجام شود ( البته بعد از برداشته شدن گل جوش از روی مقطع جوشکاری شده )
نکته ۲ ) در مورد نوع پروفیل به کار رفته در بادبند باید گفت که استفاده از پروفیل I شکل به علت عدم اتصال کامل قطعات مختلف یک بادبند مناسب نبوده و پیوستگی ۱۰۰% را حاصل نمی‏کند. البته این موضوع با طولانی‏تر کردن طول جوش و همچنین زیاد کردن عرض مؤثر جوش و به طبع این موضوع زیاد شدن قطر قطعات جوشکاری شده قابل چشم‏پوشی می‏باشد. در شکل ۱ پروفیل I شکل مشخص گردیده است.

– اتصالات گیردار تیر به ستون که توسط اتصال یک نبشی زیر سری و یک نبشی جان در هر طرف تیر به ستون ایجاد گردیده است در عکس ۲ نشان داده شده است

نکاتی راجع به اتصال تیر به ستون

فهرست مطالب
سیستم مقاوم در برابر زلزله ۱
نکاتی راجع به اتصال تیر به ستون ۶
نحوه تراز کردن ستونها ۱۲
نحوه ساخت تیر ورق و ستونها از ورق ۱۲
نحوه کنترل جوش و مسائلی در ارتباط با جوش ۱۸
نحوه کنترل جوش ۲۰
Wilding Gauge 24
ساخت راه پله ۲۵
Base Plate 25
دپوی مصالح ۲۷
نکاتی در مورد بتن ریزی و استفاده از مخلوط کنها ۲۹
دیوار حائل زیر زمین ۳۲
روش ساخت تیرچه بلوک ۳۴
ژوئن وسط دهانه ۳۸
نکاتی راجع به ویبراتور کردن ۴۱
دیوارهای فروسمنت ۴۵
نکاتی راجع به جرثقیلها ۵۳

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 73

فرمت فایل: WORD