پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای مینه سوتا

پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای مینه سوتا

پرسشنامه استاندارد شخصیتی چند جنبه ای مینه سوتا (MMPL)

در ارزیابی شخصیت از دو تکنیک عمده در روان شناسی استفاده می شود. یکی از این تکنیک ها به آزمون های فرافکنی و دیگری به آزمونهای عینی معروف است.

در آزمونهای عینی، اگر آزمونگر از حیث آموزش از مهارت کمتری هم برخوردار باشد میتواند نتایج آزمون را تغییر و تفسیر کند. ساخت آزمون mmpl یا آزمون شخصیتی چند جنبه ای مینه سوتا . در سال ۱۹۸۳ شروع و در ۱۹۴۰ خاتمه سافت و اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد.

سازندگان آزمون که هاوتاوی و مک کینلی بودند امیدوار بودند که از طریق این آزمون بتوانند مشکل ارزیابی شخصیتی روان شناسان را حل کنند. با توجه به اینکه در طول دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ یکی از وظایف عمده روانشناسی بالینی و روانپزشکی تشخیص مقدماتی بیماری بود. معمولا مصاحبه، امتحان وضعیت روانی و آزمونهای روانی برای کلیه مراجعین اجرا می شد.

تجربیات مختلف حاکی از این بود که اگر آزمون مداد و کاغذی وجود داشته باشد. که بصورت گروهی قابل اجرا باشد در ارزیابی روانی بسیار موثر خواهد بود. محققین فوق سعی کردند عناوین و جملاتی را که بین دو گروه تمایز قائل میشد در خدمت بگیرند. و روش انتخاب جملات و عناوین بیشتر بر اساس تجربه بود.

در حالیکه آزمون های قبلی بر مبنای یک چهارچوب و اصول نظری بنا نهاده شده بود. در واقع آزمون MMPI بر اساس روش ظاهری شکل گرفت. در گذر زمان تحقیقات و تجربیات، کار آمدی این روش ارزیابی شخصیتی را تایید کردند. اما بتدریج مشخص شد که گاهی اشخاص پاسخ ها را تحریف نموده یا برخلاف آنچه واقعیت داشت. و به جهتی که خودشان می خواستند پاسخ ها را تغییر می دادند.

اجرا و نمره گذاری MMPI

از نظر اجرا و نمره گذاری این آزمون را می توان بصورت فردی و یا گروهی اجرا نمود. و با دست یا ماشین نمره گذاری کرد. شخصی که M.M.P.I را اجرا می کند باید با تمام ابعاد آن آشنا باشد. در کتابچه آزمون ذکر شده که اشخاص 16 ساله و بیشتر و حداقل ۸ کلاس سواد . قادر به پاسخ دادن به این آزمون بر امده اند.

نام آزمون: پرسشنامه شخصیتی چند جنبه ای مینه سوتا

بعضی از ویژگی ها
– وضعیت فعلی کاربرد MMPI
– اجرا و نمره گذاری: دارد
– توضیح مقیاس های آزمون: دارد
– تفسیر کلی: دارد
– کلید آزمون: دارد
روایی و پایایی: دارد
منبع : دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 5

فرمت فایل: WORD