مقاله رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی

مقاله رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی

رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی
چکیده تحقیق
پژوهش حاضر به منظور رابطه بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه ۲ آموزش و پرورش شهرستان مشهد انجام گرفت. فرضیه اساسی در این پژوهش آن است که بین عزت نفس مدیران و اثر بخشی آنان در مدارس ارتباط معنی داری وجود دارد.
جامعه اماری در این تحقیق کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (۲۰نفر) و کلیه معلمان (۲۲۰ نفر) در ناحیه ۲ شهر مشهد است.
گروه مورد بررسی کلیه مدیران مدارس راهنمایی دخترانه (۲۰N=) است. بنابراین برای گروه مدیران از روش سرشماری بجای نمونه گیری استفاده شده است و حجم نمونه برای گروه معلمان ۵۵ نفر می باشد. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش را در یک پرسشنامه محقق ساخته تحت عنوان (اثر بخشی مدیران) که برای تعیین اثر بخشی مدیران توسط معلمان مربوطه تکمیل می گردید و دیگر یک تست (مقیاس عزت نفس آیزنک) برای تعیین عزت نفس مدیران که توسط خود مدیران پاسخ داده می شود تشکیل می دهد.
روش تحقیق در این بررسی همبستگی است و برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی استفاده شده است.

مقدمه
مدیریت اثربخش احتمالا عامل اصلی در کشورهای توسعه یافته و مورد نیازترین عامل برای کشورهای در حال توسعه است. (پیتردراکر)
هر سازمانی برای تحقق هدف یا هدفهایی بوجود می آید و تمامی کارکردها و وظایفی که برای نقش های مختلف در سازمان پیش بینی می شود به منظور تحقق همین هدفهاست.
عصر کنونی دوره شتابنده غیر قابل پیش بینی است. سازمانها برای مقابله با تهدیدات محیطی و استفاده از فرصت های احتمالی ، ناچارند ظرفیت ها و توانمندیهای دورنی خود را بشناسند. نقاط ضعف را ترمیم و به تقویت نقاط قوت بپردازند. سازمانها نباید در انتظار موج باشند ، بلکه باید خود منبع موج وتحول گردند و در جهت بهبودی خود بکوشند تا بتوانند پاسخ گوی نیازهای جدید تمدن امروزی باشند.
مهمترین عاملی که می تواند تحقق هدفهای سازمان را تعیین نماید اثر بخشی سازمانی است که این اثر بخشی به میزان زیادتر در گرو اداره موثر سازمان توسط مدیران سازمان می باشد. در هر صورت میزان اثر بخشی ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیر دارد و هنگامی که رفتار مدیر در جهت تحقق هدفها و نتایج مطلوب باشد می گوییم اثر بخشی تحقق یافته است. لذا ملاک اثر بخشی معمولا رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می گیرد.
در میان سازمانهای اجتماعی مختلف ، مدرسه از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به جهت ماهیت فعالیتها و اهداف آموزش و پرورش ، جامعه توجه و حساسیت خاصی نسبت به مدرسه و نحوه اداره آن نشان می دهد و همواره فعالیت ها و عملکرد مدرسه را تحت نظارت و ارزشیابی مستقیم قرار می دهد و در مورد آنها قضاوت می کند.
نظام آموزشی همواره به دنبال یافتن مناسب ترین ملاکهای گزینش مدیران مدارس و ارزشیابی از رفتار آنان بوده است تا از آن طریق با بکارگیری رهبران آموزشی واقعی بتواند معلمان را در انجام هر چه بهتر خدمات آموزش و پرورش یاری دهند.
در طول صد سال گذشته بسیاری از روانشناسان این نظریه را پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است وارزشیابی شخصی از خویشتن مهمترین عامل موثر در روند رشد روانی است. بنابراین نیاز به عزت نفس یا خود ارزشمندی یا احترام به خود از جمله نیازهای طبیعی انسان است. زمانی که نیاز به احترام به خود ارضاء شود ، انسان احساس خوشایندی از اعتماد به نفس و خود ارزشمندی ، توانایی ، قابلیت ، لیاقت، و کفایت پیدا می کند و وجود خود را در زندگی مفید و موثر می داند. میزان رضایت از خود یا ارزشی که انسان برای خود قائل است ، اهمیت بسیار زیادی در رفتار و پویایی دورنی فرد دارد و بیشتر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس(ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی – اجتماعی افراد می دانند.
با این مقدمه محقق قصد دارد در این پژوهش عزت نفس و رابطه آن با اثر بخشی مدیران را مورد بررسی قرار دهد.

فهرست مطالب
عنوان
چکیده ۱
فصل اول :مقدمه تحقیق ۳
۱-۱ بیان مساله ۶
۱-۲ ضرورت و اهمیت تحقیق ۹
۱-۳ اهداف تحقیق ۱۲
۱-۴ فرضیه هاُی تحقیق ۱۳
۱-۵ تعرُیف متغیرهای اصلی تحقیق ۱۳
فصل دوم: بررسُی مطالعات پیشین ۱۵
۲-۱ خود ۱۷
۲-۲ خودپنداره ۲۲
۲-۳ عزت نفس ۲۶
۲-۴ عزت نفس و جنسیت ۳۰
۲-۵ اثر بخشی ۳۲
۲-۶ نقش مدیر در اثر بخشی مدارس ۳۴
۲-۷ معُیارهای ارزیابی اثربخشی مدیران ۳۵
۲-۸ ویژگی هاُی مدیران اثر بخش ۴۳
فصل سوم :روش اجرای تحقیق ۴۸
۳-۱روش تحقیق ۴۹
۳-۲جامعه آماری ۴۹
۳-۳ حجم نمونه ۴۹
۳-۴روش نمونه گیری ۵۰
۳-۵ ابزار تحقیق ۵۰
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ۵۳
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها ۶۰
۵-۱ نتایج مربوط به فرضیه اول ۶۱
۵-۲ نتایج مربوط به فرضیه دوم ۶۲
۵-۳ نتایج مربوط به فرضیه سوم ۶۲
۵-۴ نتایج مربوط به فرضیه چهارم ۶۳
۵-۵ نتیجه گیری کلی ۶۴
۵-۶ محدودیت ها ۶۴
۵-۷ پیشنهادها ۶۵
منابع فارسی ۶۶
ضمائم ۶۸
ضمیمه ۱: تست آُیزنک ۶۹
ضمیمه ۲: پرسشنامه اثربخشی ۷۱

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 92

فرمت فایل: WORD