چگونه میتوانم دانش آموزان پایه ششم را به درس ریاضی علاقه مند کنم و کلاسی با نشاط داشته باشیم
چگونه دانش آموزان را به درس ریاضی علاقه مند کنیم
چکیده اقدام پژوهی
تحقیق حاضر مربوط به دانش آموزان مدرسه ابتدایی شهدای چنگی واقع در شهرستان پاکدشت انجام شده است. مسألهٔ مورد نظر، بی علاقه گی، بی توجهی و غیرفعال بودن اغلب دانش آموزان یادشده در انجام فعالیت های درس ریاضی و رضایت بخش نبودن نتایج آزمونهای عملکردی آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق، افزایش میزان علاقهمندی دانشآموزان دبستان یاد شده به درس ریاضی و انجام فعالیتهای آن دردرس مورد نظر بوده است.
بر این اساس، پژوهشگر با استفاده از روشهای علمی به منظور کسب دادههای لازم، از منابع گوناگون تحقیق مانند: همکاران و مدیر، سرگروه آموزشی درس ریاضی، دانشآموزان و والدین آنها، کتابها، مجلات، اینترنت، بررسی کارنامهٔ تحصیلی و ارزیابی نتایج آزمونهای برگزار شده، به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مسأله و یافتن راهحلهای پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راهکار عملی از میان راه حلهای پیشنهادی مبادرت ورزید.
چگونه فرزندم را به ریاضی علاقه مند کنم
آن گاه پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راهحلهای انتخابی اقدام نمود که عبارت بودند از: ۱٫ تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس ۲٫ تشکیل انجمن کودکان ریاضیدان ۳٫ تنظیم فرم ارزشیابی فعالیتهای عملکردی دانشآموزان تنظیم شبکهٔ تلوزیونی ویژهٔ کودکان. لازم به ذکر است، پس از اجرای راهحلهای فوق، پژوهشگر موفق گردید تا فراوانی دانشآموزان علاقهمند به یادگیری مفاهیم ریاضی را از ۷ نفر در اوایل سال تحصیلی به ۱۴ نفر درپایان سال تحصیلی برساند.
در پایان این نتیجه به دست آمد که، استفاده از روش های متنوع تدریس، متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیتهای عملکردی به دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی، نیازها و علایق آنان و تشویقهای مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازیهای هدفدار، در افزایش میزان علاقهمندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی آن، بسیار مؤثر بوده است.
چگونه می توانیم کلاسی با نشاط داشته باشیم
مقدمه
مفاهیم ریاضی، یکی از اثربخشترین و کارآمدترین مواد درسی میباشد. به طوری که مبینی (۱۳۸۰) به نقل از ریچارد کورانت، در این زمینه میگوید: «ریاضیات یکی از عالیترین تراوشهای اندیشهٔ آدمی است که منعکس کنندهٔ ارادهٔ انسان و نشان دهندهٔ سیر عقل و برهان و همچنین بیان کنندهٔ میزان علاقهٔ بشر به کمال و زیبایی است.» نقش بنیادی علم ریاضی در پیشبرد سایر علوم و فنون نیز مورد پذیرش همگان است، به طوری که نرسیدن به هدفهای آموزشی در زمینهٔ ریاضی موجب ضعف، ناتوانی و دست نیافتن به اهداف مربوط به پیشرفت علوم و فنون دیگر خواهد بود (مبینی،۱۳۸۰، ص ۱۵).
چگونه بچه ها را به ریاضی علاقه مند کنیم
با توجه به مطالب یاد شده، آشکار میگردد که نقش و جایگاه درس ریاضی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح میباشد آن است که، چرا عدهٔ کمی از دانشآموزان به درس ریاضی علاقهمند میباشند؟ چرا نتایج ارزشیابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمیباشد؟ چرا بعضی از دانشآموزان در زنگ ریاضی دچار اضطراب و نگرانی میشوند؟ چرا بعضی از آموزگاران در تدریس این درس موفقیّت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامیها چیست و عوامل آن کدامند؟
برخی از پژوهشگران، هم چون عزیزخانی (۱۳۸۸) در اقدام پژوهی که با عنوان «چگونه میتوانم دانش آموزان پایه ششم را به درس ریاضی علاقه مند کنم و کلاسی با نشاط داشته باشیم
» انجام داده بود، با استفاده از روشهای گوناگون تحقیق، به این نتیجه رسید که میتوان با ایجاد محیط شاد و افزایش نشاط در دانشآموزان، میزان علاقهمندی آنان را در درس ریاضی افزایش داد.
راه های علاقه مند شدن به درس ریاضی
بیشک، مهمترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش [۱] آنان در علاقه مند کردن دانشآموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان میباشد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است: «راهکارهای افزایش علاقهمندی دانشآموزان مقطع ابتدایی به درس ریاضی» و هدف اصلی آن، ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانشآموزان یاد شده نسبت به درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی آن و پیشرفت فراگیران در آزمونهای مداد-کاغذی درس مورد نظر میباشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهمندی دانشآموزان دبستان شهدای چنگی به درس ریاضی، میزان مهارت آنان را نیز در انجام آزمونهای عملکردی و فعالیتهای خارج از مدرسه، ارتقا بخشد. هم چنین سعی بر آن داشت تا میزان کاربرد مفاهیم ریاضی را در زندگی روزمرهٔ فراگیران افزایش داده، و به دلیل تلفیق درس یادشده با سایر دروس، موفقیت دانشآموزان در یادگیری درسهای دیگر (فارسی، علوم، هنر و غیره) را نیز امکان پذیر سازد.
چگونه توانستم دانش آموزان را به ریاضی علاقه مند کنم
فهرست
چکیده ۲
مقدمه ۳
بیان مسئله ۵
شواهد ۱ ۸
گردآوری اطلاعات ۱۰
انتخاب راه حل ها ۱۲
اعتبار بخشی راه حل ها ۱۳
اجرای راه حلهای انتخابی ۱۵
شواهد دو ۱۶
نتیجه گیری ۱۷
پیشنهادات ۲۰
منابع ۲۲