مقاله کاربرد لیزر در پزشکی

مقاله کاربرد لیزر در پزشکی

کاربرد لیزر در پزشکی

مقدمه مقاله
امروزه بطور نسبی همه لیزر و موارد کاربرد آن را می‌دانند. در تمام دنیا استفاده از لیزر و مشتقات آن بطور شگفت انگیزی افزایش داشته است. هر کس خالی داشته باشد که آن را مزاحم بداند به سراغ لیزر می‌رود. بنابراین بررسی علمی این موضوع مفید و لازم به نظر می‌آید. البته نور و طیف آن می‌تواند اثرات مفید و مضر برای بدن و پوست ایجاد کند. اثرات نور بنفش نقش تعیین کننده و مفیدی بر تغذیه و متابولیسم سلولی ایفا می‌کند. اینگونه اثرات سلامت بخش و مفید نور از زمانهای کهن نیز برای انسان تا حدود زیادی روشن بوده است.

بر اساس شواهد و مدارک موجود یونانی ها و رومی ها هر دو از اثرات مفید و درمانی نور بطور تجربی اطلاع داشته و از آن در درمان های مختلف بهره می‌جستند. در اوایل سال ۱۹۰۳ دانشمندان اثرات درمانی نور را در شکلی علمی مطرح نمودند و در همین سالها یک فیزیکدان بنام Nife finsen Ryberg بخاطر کشف ها و تحقیقاتش روی قابلیتهای درمانی اشعه‌ های ناشی از طیفهای مختلف نور موفق به دریافت جایزه نوبل گردید.

او دستگاهی را اختراع کرد که طول موجهای مختلف نور خورشید را مجزا نموده و آنها را در مسیرهای معین هدایت می‌نمود. واژه لیزر از سر کلمه‌های انگلیسی در عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» است. لیزر به وسیله‌ای گفته می‌شود که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند.

کلمات کلیدی
لیزر
کاربرد لیزر در پزشکی
تقویت نور به روش گسیل القایی تابش

فهرست مطالب
مقدمه ۱
کاشف واقعی لیزر کیست؟ ۷
اثرات لیزر روی بدن ۸
آثار ضد التهابی لیزر ۹
استفاده از لیزر در درمان بیماریها ۱۰
کاربرد لیزر در بیماری های پوستی و زیبایی ۱۵
انواع دستگاه های لیزر و کاربرد آنها ۱۶
کاربرد لیزر در دندانپزشکی ۱۸
جایگاه لیزر در دندانپزشکی : ۲۰
کاربرد لیزر در چشم پزشکی ۲۳
موارد منع استفاده از لیزر در پزشکی ۲۵
منابع و مآخذ : ۲۶

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 28

فرمت فایل: WORD