مقاله مدیریت استراتژیک شرکت سونی Sony

مقاله مدیریت استراتژیک شرکت سونی Sony

مدیریت استراتژیک شرکت سونی Sony
تاریخچه شرکت
سونی در هفتم ماه مه ۱۹۴۶ میلادی توسط ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا در کلانشهر توکیوی ژاپن تاسیس شد. شرکت سونی یک شرکت چند میلیتی تولید کننده پیشرو در زمینه دستگاه های الکترونیکی، بازی ها و محصولات سرگرمی در ژاپن است. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده وسایل ارکترونی در حیطه تلویزیون و محصولات سرگرمی در سرتاسر جهان است. دفتر مرکزی شرکت در شهر توکیو ژاپن واقع شده است. شرکت سونی در سال ۲۰۱۷ توانست بالغ بر ۳۷۸ میلیارد دلار کسب کند. شرکت در حال حاضر ۱۲۸۴۰۰ نفر نیرو در سرتاسر جهان دارد. (ویکیپدیا).
فعالیت‌های اصلی در زمینه تجارت این شرکت شامل شرکت سونی (Sony Corporation)، فیلمسازی سونی، بازی های کامپیوتری سونی، شرکت سونی اریکسون و شرکت بازرگانی سونی می‌باشد.
سونی در سال ۱۹۴۶ در ژاپن با تصمیم قاطعانه و سخت کوشی دو مرد جوان، زرنگ و متهور شروع به کار نمود. این دو مرد یعنی Masaru Ibuka و Akio Morita دست به دست هم دادند تا به رویای یک کمپانی موفق جهانی واقعیت بخشند.
این کمپانی تازه پا گرفته در زمان خود، چه در تلاش های اولیه برای خلق محصولاتی مانند پلوپز و چه درموفقیت های حاصل شده بعدی خود، مانند ساخت اولین دستگاه ضبط کننده مغناطیسی ژاپنی، همواره تولیداتی موفق و جدید را به بازار عرضه کرده است. کیفیت و نوع آوری در محصولات این کمپانی همیشه به گونه ای بوده که باعث شناسایی و تحسین آن در تمام دنیا شده است. بعضی از مهم ترین این تولیدات عبارتند از: اولین رادیوی ترانزیستوری ژاپنی در سال ۱۹۵۵ ، تلویزیون های رنگی ترینیترون در سال ۱۹۶۸ ، واکمن استریوی شخصی در سال ۱۹۷۹ ، دوربین ویدئویی هندی کم در سال ۱۹۸۹ ، پلی استیشن در سال ۱۹۹۴ ، دستگاه های ضبط دیسک های Blu-ray در سال ۲۰۰۳ و پلی استیشن ۳ .

محصولات شرکت سونی
تعریف برنامه ریزی استراتژیک
هانگر و ویلن مدیریت استراتژیک را مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی تعریف کرده اند که عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند. مدیریت استراتژیک عبارت است از تدوین استراتژی، اجرای اسرتژی و کنترل استراتژی. (هانگر و همکاران، ۱۳۸۶).
در تعریف دیگری از مدیریت استراتژیک، پیرز و رابینسون معتقدند، مدیریت استراتژیک به عنوان مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات تعریف می شود که نتیجه آن تدوین و اجرای طرح هایی است که برای رسیدن به اهداف سازمان طراحی شده اند. (اعرابی و آقازاده، ۱۳۸۶).

چشم انداز شرکت (Vision)
فعالیت در تمام بخش های سرگرمی و ارتباطی در سراسر جهان و هر کارمند سونی از طریق باورها و اعتقادات و آرمان های مشترک متحد است. توجه شرکت به جشن ها و تفریحات در زندگی اختصاص داده شده است. شرکت سونی به دنبال این است تا هر تخیلی را که به ذهن می رسد را اجرایی نماید و شرکت بر این باور است: محصولاتی که احساسات ما را تحریک می کند روح ما را تازه می کند، ایده هایی که همیشه ما را متعجب می کنند ما را قافلگیر نمی کنند، ما اینجا نیستیم تا منطقی و یا قابل پیش بینی باشیم، ما اینجا هستیم تا بی حد و حصر باشیم. شرکت سونی از تمامی ایده ها استقبال می کند و در تلاش آن است تا ایده های فوفق العاده را به تکامل برساند.

فهرست مطالب
تاریخچه شرکت
محصولات شرکت سونی
تعریف برنامه ریزی استراتژیک
چشم انداز شرکت (Vision)
ماموریت
فلسفه وجودی شرکت
محصولات
بازار
فناوری
مشتریان
توجه به مردم
ویژگی ممتاز
کارکنان
نقطه قوت (S)
نقطه ضعف (W)
فرصت (O)
تهدید (T)
ماتریس SWOT

» برند قدرتمند
» نوآوری در محصولات
» تنوع محصول
» خدمات بالا به مشتریان
» استفاده مناسب از IT برای رشد کسب و کار
» بازاریابی قوی
» توزیع قدتمند محصولات در سرتاسر جهان
ضعف ها W

نقاط ضعف
» سیاست های قیمت گذاری محصولات بالاست
فعالیت های تبلیغاتی پایین
» هزینه های بالای شرکت
» درآمد نزولی رو به پایین
فرصت

Opportunities
» شرکت چند ملیتی (فرصت برای افزایش شعبات)
» بازار در حال ظهور
» حضور در جام جهانی ۲۰۱۸
تهدیدها T

تهدید (Threats)
» تاثیرپذیری از کاهش اقتصاد ین ژاپن
» وجود بازار سیاه برای محصولات شرکت
» وجود رقبای همچون شرکت ال جی و سامسونگ و صنام و شرکت های محلی هر کشوری
sony

قوت (Strengths)
ضعف (Weaknesses)
فرصت (Opportunities)
استراتژی (so)
استراتژی (ow)

تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (IFE)
تحلیل نمره نهایی عوامل داخلی (IFE)
عدد ۲٫۹۵ بدست آمده از ماتریس IFE بیانگر غلبه نقاط قوت بر نقاط ضعف شرکت می باشد.
تجزیه و تحلیل عوامل خارجی (EFE)
ماتریس QSPM

اهداف شرکت سونی
ماتریس گروه مشاوران بوستون (BCG) محصولات شرکت سونی
مدل رقابتی پورتر (Proter competitive model)
۱- تهدید نو آمدگان
۲- تولید کنندگان قدرتمند
۳- خریداران قدرتمند
۴- تهدید محصولات یا خدمات جایگزین
۵- رقابت میان شرکت های موجود (رقبا کنونی):
استراتژی شرکت سونی
استراتژی تمایز
استراتژی تنوع گرایی غیر همگون
استراتژی تنوع گرایی همگون
استراتژی توسعه محصول
استراتژی رسوخ در بازار
استراتژی مشارکت
استراتژی کاهش
کاهش لایه های سازمانی
استراتژی تمرکز
استراتژی های کنونی سونی را می توان بشرح زیر برشمرد
تحلیل استراتژی های شرکت سونی
چالشهای پیش روی شرکت سونی
تولید دایناسوری و یا انحصاری
حذف رهبریت سونی در تکنولوژی
دگرگونی در صنایع فیلم

OUT sourcing
ظهور قدرت های جدید در بازار محصولات الکترونیکی
ماتریس استراتژی اصلی
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE Matrix)
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک (SPACE Matrix)
درخت مشکلات
منابع
منابع خارجی

این فایل در قالب ورد آفیس و پاورپوینت می باشد
فایل ورد : ۳۴ صفحه
فایل پاورپوینت : ۴۴ صفحه

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 44

فرمت فایل: WORD,powerpoint