پرسشنامه مادی گرایی و فرا مادی گرایی اینگلهارت

پرسشنامه مادی گرایی و فرا مادی گرایی اینگلهارت

پرسشنامه استاندارد مادی گرایی و فرا مادی گرایی اینگلهارت

پرسشنامه مادی گرایی و فرا مادی گرایی توسط اینگلهارت 1981 ساخته شده است. که از 12 گویه و 2 خرده مقیاس مادی گرایی (6 سوال) و فرا مادی گرایی (6 سوال) تشکیل شده است. و به منظور تعیین میزان مادی گرا و فرامادی گرایی مصرف کنندگان بکار می رود.

تعریف مفهومی پرسشنامه

دگرگونی ارزش ها در میان نسل ها به عنوان پدیده ای اجتماعی و فرهنگی به تدریج به سیاست و هنجارهای فرهنگی جوامع انتقال یافته است. این جابجایی الزامات گسترده ای در بر خواهد داشت. به نظر می رسد که این فرایند دگرگونی ارزشی در ایجاد فضای باز سیاسی (دموکراتیزه کردن) در تمام جوامع مفید می باشد. (آبرامسون و اینگلهارت: 1992).

نظریه اینگلهارت در خصوص دگرگونی ارزشی پیش بینی می کند که جایگزینی جمعیت نسل جدید . به تدریج به جابجایی بلند مدت از ارزشهای مادی به ارزشهای فرامادی منجر خواهد شد. این دگرگونی را که از «دامنه» دگرگونی در آینده، بلکه «جهت» نظریه نه تنها امکان پیش بینی جایگزینی نسلی انتظار می رود، فراهم می کند. جایگزینی نسلی تنها عامل تغییر ارزشی نیست، بلکه مولفه های مهم دیگری نیز مطرح می باشند (آبرامسون و اینگلهارت، 1992).

تغییر ارزشی فرایندی است که از نسلی به نسل دیگر رخ میدهد. نه بطور مداوم از سالی به سال دیگر. اینگلهارت از دو مفهوم ارزش «مادی گرایانه» و «فرامادی گرایانه»، به طور گسترده ای در نظریه دگرگونی ارزشی خود سود جسته است. وی معتقد است که « اولویت های ارزشی در جامعه پیشرفته صنعتی از سمت مسائل و دلبستگی های مادی پیرامون امنیت اقتصادی و جانی . به سوی تأکید بیشتر بر آزادی، ابراز عقیده و کیفیت زندگی یا ارزش های فرامادی گرایش پیدا می کند» ( اینگلهارت و آبرامسون، 1378: 60).

پرسشنامه مادی گرایی

تعریف عملیاتی
در این پژوهش منظور از نمره استاندارد مادی گرایی و فرا مادی گرایی نمره ای است. که فرد به سوالات 12 ماده ای پرسشنامه اینگلهارت می دهد

مولفه های پرسشنامه اینگلهارت

ردیف خرده مقیاس سوالات تعداد سوال
1 مادی گرایی 1 تا 6 6
2 فرامادی گرایی 7 تا 12 6

روایی و پایایی پرسشنامه مادی گرایی و فرا مادی گرایی

قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد. یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (0) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (1+) به معنای پایائی کامل قرار می گیرد. و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می شود.

مقصود از روایی یک آزمون یا پرسشنامه، آن خصیصه یا ویژگی ابزار گرد اوری اطلاعات است. که مقولاتی را که برای آنها در نظر گرفته شده است تعیین کند. این پرسشنامه ترجمه شده از روی یک ابزار به زبان انگلیسی است. که تا کنون در ایران اجرا نشده است و نیازمند اعتباریابی (سنجش روایی و پایایی است. اما نویسنده روایی این پرسشنامه را مطلوب گزارش کرده . و پایایی آن را طبق آلفای کرونباخ مطلوب و بالای 80 درصد ذکر کرده است.

نظریه مادی گرایی اینگلهارت

روایی و پایایی : دارد (خارجی)
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
نوع فایل: word
تعریف مفهومی و عملیاتی: دارد
مولفه: دارد ( سوالات مربوط به هر مولفه مشخص است)
نوع فایل: ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 6
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 15,000 تومان

تعداد صفحات: 6

فرمت فایل: WORD