مقاله ای در مورد ماشین آلات ساختمانی

مقاله ای در مورد ماشین آلات ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی

بخشی از مقاله
حمل بتن
آنچه در حمل بتن اهمیت دارد آن است که بتن در طول حمل یکنواختی خود را از دست نداده و اسلامپ بتن تغییر نکند یعنی نسبت آب به سیمان تقریبا ثابت بماند.
در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد دامپر و تراک میکسر به عنوان ماسین آلات حمل بتن, پرداخته شده است.

دامپر

دامپر وسیله حمل و نقل کوچک و قابل استفاده در داخل کارگاه می باشد. موقعی استفاده از این وسیله مناسب است که فاصله حمل کمتر از ۱ کیلومتر باشد و حین حمل باید سعی شود ارتعاش به بتن منتقل نشود. بتن ساخته شده باید طرف حداکثر ۴۵ دقیقه مصرف شود.

تراک میکسر

ماشین بتن کش گردان تراک میکسر نامیده می شوند. این وسیله جهت حمل سریع بتن از کارخانه بتن ساز تا محل بتن ریزی استفاده می شود.از این وسیله برای حمل بتن برای مسافتهای طولانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سرعت گردش تانک آن ۴ تا ۱۲ دور در دقیقه می باشد. لوله پمپ هدایت بتن حداکثر از قطعات سه ۳ متری تشکیل شده است.

موقع استفاده از این وسیله بایستی بتن ساخته شده حداکثر ظرف مدت ۹۰ دقیقه مصرف شود. ضمنا باید دقت نمود موقع تخلیه تراک میکسر از اضافه نمودن هر گونه آب یا سیمان و … به مخلوط بتن اکیدا خودداری شود چون باعث افت مقاومت بتن خواهد شد و هرگونه تغییر بایستی در طرح اختلاط و در دستگاه بتن ساز انجام گیرد.

ماشین آلات تولید و اختلاط بتن

آن چه در ساخت بتن حائز اهمیت است آن است که مخلوط بتن حتما باید همگن و یکرنگ باشد و سطوح مصالح سنگی به صورت کامل با دوغاب سیمان آغشته گردد.

مراحل ساخت بتن با ماشین

پیمانه نمودن شن و ماسه و سیمان / ریختن داخل جام / اختلاط به صورت خشک / اضافه نمودن آب / اختلاط دو باره / حمل به محل مصرف / تخلیه بتن
در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد بتونیر و بچینگ پلانت به عنوان ماشین آلات اختلاط بتن, پرداخته شده است.

بتونیر

بتونیر دستگاه سازنده بتن در ظرفیتهای کم می باشد.
این دستگاه با ظرفیت های مختلف ۲۵۰ الی ۷۵۰ لیتر بوده و این روش ساخت بتن موقعی مناسب است که کل حجم بتن مقاله و همچنین حجم بتن ریزی در هر روز در حد متوسط باشد(حدود ۲۵ الی ۳۰ متر مکعب در روز). در این روش چون اندازه گیری و پیمانه کردن مصالح به صورت حجمی و توسط کارگر انجام می شود, امکان خطا در اندازه گیری وجود داشته و ممکن است مقاومت بتن در دفعات مختلف بتن ریزی متفاوت باشد, لذا در این مورد باید دقت کافی نمود.

بچینگ

بچینگ پلانت‌ (به انگلیسی Batch Plant) هستهٔ اصلی یک ایستگاه تولید بتن است. در بچینگ پلانت با استفاده از پمپ‌های تعبیه شده بر روی دستگاه، سیمان از سیلوها و سنگدانه از دپو، با نسبت‌های مشخص به داخل دیگ بتن ریخته می‌شود. با استفاده از پمپ آب، نیز مقدار معینی از آب به داخل دیگ هدایت می‌شود. در دیگ این مواد با یکدیگر ترکیب شده و از قسمت تخلیه به داخل تراک میکسر ریخته می‌شود. ظرفیت تولیدی بچینگ پلانت‌ها بر اساس حجم دیگ آن بیان می‌گردد. در مدل‌های متداول در ایران، بچینگ پلانت‌ها با حجم دیگ ۰٫۵، ۰٫۷۵ و ۱ متر مکعب می‌باشند.

موقعی که حجم بتن درخواستی در یک روز کاری زیاد باشد استفاده از این دستگاه کاراتر است که با ظرفیت های ۴۰ الی ۱۲۰ متر مکعب در ساعت نیز ساخته می شود. با توجه به این که کلیه عملیات در دستگاه بتن ساز مرکزی برای تهیه بتن به طور خودکار انجام می شود کیفیت بتن های تهیه شده در یک روز کاری یا در روزهای مختلف تفاوت چندانی نخواهد کرد. در کار با دستگاه بچینگ مواد و مصالح توسط بیل مکانیکی در ترازوهای خاصی ریخته می شود و با توجه به طرح اختلاط این اوزان در اتاق فرمان به طور خودکار کنترل شده و این مواد با نقاله به مخلوط کن انتقال داده می شود و در هنگام ورود مواد به مخلوط کن آب و سیمان که میزان آنها نیز کنترل شده است وارد دستگاه می شود و در نهایت در مخلوط کن بتن ساخته شده و آماده تحویل می شود.

تخلیه بتن

آنچه که در ریختن بتن حائز اهمیت است آن است که بتن حمل شده بدون آن که دانه بندی آن به هم بخورد در داخل قالب قرار گیرد و چون سقوط آزاد بتن باعث جدایی دانه ها می شود بنابراین تا حد امکان از این امر جلوگیری شود.
برای ریختن بتن از وسایلی مثل شوت, پمپ بتن, سطل و جرثقیل, ریل و واگن و تسمه و نقاله استفاده می شود.
در این بخش به شرح مختصری از نحوه کارکرد پمپ بتن(ثابت و سیار) و جرثقیل به عنوان ماسین آلات تخلیه بتن, پرداخته شده است.

پمپ بتن

پمپ بتن به دو صورت موجود است:

  1. پمپ ثابت یا زمینی
  2. پمپ سیار یا هوای

فهرست مطالب
حمل بتن
دامپر
تراک میکسر
ماشین آلات تولید و اختلاط بتن
مراحل ساخت بتن با ماشین:
بتونیر
بچینگ
تخلیه بتن
پمپ بتن
جرثقیل
کمپکتورها
کمپکتور
گریدر
بولدوزر
دامپ تراک
کامیون
الف – کامیونهای معمولی
ب- کامیون های کمرشکن
لودر
انواع لودر:
الف – لودرچرخ لستیکی :
ب – لودرهای چرخ زنجیری:
ج- بکهولودر
اسکریپر
تراکتور
انواع تراکتورها:
الف – تراکتورهای چرخ زنجیری :
ب – تراکتور چرخ لستیکی :
بیل های مکانیکی
انواع بیل های مکانیکی:
ماشین آلات زهکشی
اسکای کلایمر
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 21

فرمت فایل: WORD