تحقیق درباره محمدرضا پهلوی

تحقیق درباره محمدرضا پهلوی

محمد رضا شاه پهلوی

بخشی از مقاله
محمد رضا پهلوی (۴ آبان ۱۲۹۸ خورشیدی در تهران – ۵ مرداد ۱۳۵۹ خورشیدی در قاهره) معروف به محمدرضا شاه پهلوی، ملقب به شاهنشاه آریا مهر به‌ معنای خورشید آریاییان و بزرگ ارتشتاران، دومین شاه سلسلهٔ پهلوی و واپسین پادشاه ایران (۲۵ شهریور ۱۳۲۰ -۲۲ بهمن ۱۳۵۷) بود. وی حاصل ازدواج رضاشاه و تاج‌ الملوک آیرملو بود.

در شش سالگی پدرش پادشاه شد و او به ولیعهدی ایران رسید. تحصیلات مقدماتی را در تهران و تحصیلات متوسطه را در سوئیس به اتمام رساند و در بازگشت به ایران با درجه ستوان دوم از دانشکده افسری فارغ‌التحصیل شد. در جنگ جهانی دوم و هم‌زمان با اشغال ایران در ۲۲ سالگی به پادشاهی رسید و از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب ایران، ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بر ایران پادشاهی کرد.

در آغاز قدرت کمی داشت، ولی با پایان اشغال ایران و خروج نیروهای خارجی از کشور، با پشتیبانی امریکا و با سیاست نخست وزیر وقت، قوام السلطنه به حکومت خودمختار در آذربایجان و کردستان خاتمه داد. هم‌چنین زمین‌هایی که پدرش از مالکان آن‌ها گرفته بود را به صاحبان پیشین‌شان بازگرداند.

فهرست مطالب
زندگینامه
پیش از پادشاهی
سفر به سوییس
بازگشت به ایران
سال های آغازین پادشاهی
جنگ و پیامدهای آن
ترور در دانشگاه تهران
ملی شدن صنعت نفت
سخرانی محمد مصدق
پس از کودتای ۲۸ مرداد
پس از انقلاب سفید
ارتش
سیاست داخلی
سیاست خارجی
انقلاب ۱۳۵۷ و ترک ایران
انقلاب ۱۳۵۷
مرگ
اقدامات شاه
خانواده
زنان
دوستان
روشنفکران
رسانه ها
منش و ویژگی ها
ورزش و سرگرمی
باورهای دینی
سیاست در برابر اسلام و روحانیان
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 34

فرمت فایل: WORD