مقاله در مورد حسادت

مقاله در مورد حسادت

در این مقاله با مفهوم ، علل و درمان حسادت آشنا می شوید. حسادت یکی از احساسات انسانی است که به دلیل تلاش برای داشتن چیزی که دیگران دارند به وجود می آید. این احساس شایع است و می تواند در هر سن و جنسیتی بروز کند همه ما در برخی اوقات ممکن است با حسادت روبرو شویم اما میزان ان برای هر فردی متفاوت است.

حسادت معمولا با رقابت و تنگ نظری همراه است و ممکن است به دیگران حسودی کنیم و تلاش کنیم تا آن چه را که آنها دارند به دست آوریم این ممکن است باعث تحریک و افزایش تلاش و توانایی های فردی شود. اما به طور عمومی حسادت به کنترل نیاز دارد و اگر مورد توجه نباشد ممکن است باعث ایجاد مشکلات فردی و اجتماعی شود.

برای مقابله با حسادت بهتر است به جای رقابت نامناسب به تلاش برای بهبود خود و دیگران بپردازیم. به یاد داشته باشیم که همه افراد به دلایل مختلفی موفق می شوند و اینکه دیگران چیزی دارند که ما نداریم به معنای شکست نیست.

حسادت چیست ؟

در این قسمت به چگونگی ایجاد حس حسادت و چند دام حسادتی که ممکن است در آن اسیر شوید خواهیم پرداخت . اما ابتدا ببینیم حسادت چیست؟

حسادت چه جزئی از شخصیت شما شده است ؟

زمانی که در فرهنگ لغت به کلمه ی حسادت نگاه کنید ، کم و بیش به این جملات بر می خورید :
« احساساتی که به تلخی و ناراحتی تجربه می شود ، و مانع عشق می شود و یا آن را متولد می کند . فرد حسود با مجموعه ای از تجربیات سعی می کند عشقش را به خود وابسته کند و این بدان معناست که حسادت درخواست رابطه ای بدون قید و شرط وابسته به همسر است.

فقط در این خصوص موافقم که حسادت فقط و فقط یک احساس نیست . حسادت تعریف احساسات متفاوتی است . می پرسید چطور به این نتیجه رسیدم ؟ چون این مساله برای شکست دادن حسادتتان خیلی مهم است ؟ زمانی که انسان حسود می شود ، کدام احساسات نقش مهمی را بازی می کنند ؟ حسادت ترکیبی از احساسات متفاوتی چون حقارت ، عصبانیت ، کینه و نفرت است.

اگر در اضطراب هستید و سبب آن حسادت زیاد است ، این ترکیب به راحتی شکل می گیرد . اگر حسود هستید ، بدین معناست که می ترسید همسرتان یا کسی که دوستش دارید شما را ترک کند یا دیگر دوستتان نداشته باشد . گاهی این ترس به اضطراب تبدیل می شود و اجازه نمی دهد که درست فکر کنید . از آنجا که دچار تردید هستید که آیا برای او مهم هستید یا نه ، به دنبال مدارک و قول هایی برای اطمینان از عشق به خودتان می گردید.

گاهی زمانی احساس تنفر شکی می گیرد که شما احساس می کنید رابطه تان از جانب یک فرد سوم حقیقی یا خیالی تهدید می شود . بعضی انسان ها احساسات قدرتمندی چون نفرت را زمانی به نمایش می گذارند که خود را خسته یازخمی می بینند اما از طرف دیگر احساس عجز می کنند ، یعنی وقتی نمی دانند چه باید بکنند.

احساس عصبانید و ترس بابت از دست دادن کسی که دوستش دارید ، یک دلیل مشترک دارند : احساس حقارت و شک و شبهه در مورد خودتان. شما خود را بی ارزش می پندارید و چون خود را دوست ندارید ، درمورد علاقه ی او نسبت به خودتان نیز دچار تردید می شوید . در نهایت ، احساس عدم کفایت می کنید و گمان می برید لیاقت ندارید که دیگران دوستتان داشته باشند، که همین باعث بروز احساس حسادت می شود.

این احساسات (احساس از دست دادن محبوب، حقارت و نفرت) اگر هم زمان بروز کند ، باعث حس حسادت می شود . یکی از این احساسات به تنهایی باعث ایجاد حس حسادت نمی شود . آنچه حسادت را خطرناک و سخت می کند ، ترکیب این احساسات است .

فهرست مطالب مقاله
مقدمه  ۱
حسادت چیست؟  ۵
حسادت چه جزئی از شخصیت شما شده است؟ . ۶
دامهای حسادت  ۷
چقدر حسدوم؟ .۱۲
احساس حقارت . ۱۵
حسادت منطقی  ۱۷
مسئولیت رفتار از سر حسادت خود را بپذیرید .۱۹
دوست خوبی برای خودتان باشید .۲۰
به را خود بروید  ۲۲
خلاصه ای از قدمهای مهمی که باید برای رهایی از حسادت بردارید. ۲۳
علل حسادت ۲۵
درمان حسادت . ۲۶
واکنش های حسادت  ۲۷
تفاوت های فردی در حسادت . ۲۸
پیشنهاد محقق . ۳۰
منابع و مآخذ  ۳۲

Jealousy
Jealousy – Psychology Today

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 32

فرمت فایل: WORD