دانلود مقاله درباره بانک جهانی

دانلود مقاله درباره بانک جهانی

بانک جهانی
تاریخچه
بانک جهانی پس از پایان جنگ جهانی دوم در جهت کمک به کشورهای جنگ زده و بازسازی ویرانی های پس از جنگ بوجود آمد و بعنوان یک سازمان بین المللی در جهت کمک به پیشرفت و بهبود وضعیت کشورهای در حال توسعه به فعالیت خود ادامه داد.
کشور ایران در سال ۱۳۲۳ به عضویت بانک جهانی درآمد و اولین وام به ایران در سال ۱۳۳۶ بمیران ۷۵ میلیون دلار در جهت تامین منابع لازم جهت اجراﺀ برنامه هفت ساله دوم توسعه ایران داده شده است و دومین وام در سال ۱۳۵۲ به مبلغ ۵/۱۲ میلیون دلار برای پروژه های شیلات به ایران داده شده است.
استفاده از منابع وامی بانک جهانی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از خاتمه جنگ تحمیلی و براساس سیاست های اتخاذ شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارائی مورد توجه بیشتر قرار گرفت.
در این ارتباط ، با توجه به اقدامات و پیگیریهای انجام شده توسط نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی در بانک جهانی مقدمات اخذ وام در بخش بهداشت در سالهای ۱۳۷۰ انجام یافته و در نهایت اولین وام بانک جهانی در بخش بهداشت به مبلغ ۱۴۱٫۴۰۰٫۰۰۰ دلار به منظور اجرای طرح بهداشت و جمعیت در اختیار دولت ایران قرار گرفت. در راستای سیاست های دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارائی مقدمات اخذ دومین وام در بخش بهداشت در سال ۱۳۷۷ انجام گرفته که پس از طی مراحل اولیه و ارائه طرحهای پیشنهادی وزارت بهداشت وامی به مبلغ ۸۷٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار جهت اجرای دومین طرح مشترک با بانک جهانی که طرح بهداشت و تغذیه خوانده می شود در اختیار دولت ایران قرار داده شد.
اجرای طرح بهداشت و تغذیه بعلل مختلف نظیر عدم تامین اعتبارات سهم دولت ایران در بودجه سال ۱۳۸۰ و علل دیگر از تاریخ تصویب آن در اسفند ۱۳۷۹ بیشتر از یکسال به تاخیر افتاد و در اواسط سال ۱۳۸۰ با توجه به گذشت بیش از ۲ سال از تهیه طرح بهداشت و تغذیه و بنابر پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تصویب بانک جهانی طرح مذکور تجدید ساختار گردید و پروژه هائی در زمینه بهبود خدمات فوریت های پزشکی (خرید آمبولانس) و ظرفیت سازی در زمینه مدیریت، اصلاح بخش بهداشت، بهبود کیفیت واکسن مورد قبول بانک جهانی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای اجرای طرح در سال ۱۳۸۱ در بودجه کشور ملحوظ گردید.
هم اکنون پروژه‌های مصوب و اعتبارات آن بشرح جدول پیوست می باشد. براساس برنامه اجرائی, طرح بهداشت و تغذیه بایستی ظرف مدت ۳ سال یعنی تا آخر دسامبر ۲۰۰۵ به اتمام برسد.

فهرست مطالب
تاریخچه
اجزای طرح بهداشت و تغذیه
امکانات‌ بانک‌ جهانی؛ فرصتهای‌ بنگاهها
اهداف‌ بانک‌ جهانی
موسسات‌ وابسته‌ به‌ بانک‌ جهانی‌
سرمایه گذاری بانک جهانی در بازارهای سرمایه
بانک جهانی: بیکاری و تورم فزاینده برای ایران در راه است
گسترش فقر با رشد بیکاری و تورم
ما و بانک جهانی
منابع و مآخذ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 25

فرمت فایل: WORD