مقاله فرآیندهای ماشینکاری سایشی

مقاله فرآیندهای ماشینکاری سایشی

مقاله – فرایند برداشتن فلز در همه فرآیندهای ماشینکاری سایشی یکی است و تفاوت مهم آن‌ها در فاصله عمل دانه‌ها و صلبیت و درجه استحکام چسب دانه هاست.

مقاله کامل در مورد فرایندهای ماشین کاری سایشی

سنگ‌ زنی
متداول ترین فرآیندهای ماشینکاری سایشی سنگ‌ زنی است. در این فرآیند دانه‌‌‌‌ های ساینده به شکل یک چرخ به یکدیگر چسبانیده شد‌‌‌ه اند. عملکرد یک چرخ سمباده بشدت تابع ماده چسباننده و همچنین آرایش فضایی دانه‌‌‌‌های سایند (موسوم به ساختار) آن است.

ساختار چرخ سمباده چگونگی قرار گرفتن ذرات ساینده نسبت به یکدیگر ساختار نامیده می‌شود. اگر دانه‌ها خیلی نزدیک هم باشند “فشرده” و اگر دور از یکدیگر باشند “باز” نامیده می‌شوند. چرخهای سمباد‌‌‌ه ای که دارای ساختار باز هستند حفره‌‌‌های تراشه بزرگتر ولی در عوض لبه ‌‌‌های برنده کمتر در واحد سطح دارند.

در سنگ‌ زنی تراشه‌‌‌‌ها‌ کوچکند، ولی اصول مکانیزم تشکیل آنها‌ همان فشردن و برش است که در فصل ۲۱ برای تراشکاری معمولی فلزات مورد بحث قرار گرفت. در شکل(۸-۲۷) تراشه‌‌‌‌های فولادی حاصل از فرآیند سنگ‌ زنی با بزرگ نمایی زیاد نشان داده شده است.

سنگ زنی قطعات صنعتی

دراین تراشه‌ها‌ همان ویژگیها پیشانی برش و ساختار لایه‌ای تراشه‌های دیگر فرآیندهای ماشینکاری دیده می‌شود. غالباُ تراشه‌ها‌ آنقدر انرژی حرارتی دارند که می‌سوزند و یا در هوا ذوب می‌شوند.

اگر در حین سنگ‌ زنی از سیال تراشکاری استفاده نشود، تراشه ‌‌‌های سوزان بصورت جرقه مشاهده می‌شوند. در حالیکه در سنگ‌ زنی سرعت تراش بالاست، مقادیر تغذیه و عمق تراش کوچکند و در نتیجه اعداد توان مصرفی ویژه بسیار بالاست. از آنجا که عمل تراشیدن نسبت به خراشیدن یا ساییدن قطعا‌ کارآیی بیشتری دارد.

شکستن دانه‌‌‌ها‌ و بیرون آمدن آنها‌ از داخل چسب پدید‌‌‌های طبیعی در جهت تیز نگه داشتن دانه‌‌‌‌هاست. باکند شدن دانه‌‌‌ها‌ نیروی تراش بیشتر می‌شود و تمایل دانه‌‌‌ها‌ برای شکستن یا خارج شدن چسباننده افزایش می یابد. کنده شدن دانه‌ها با تغییر چسب موسوم به درجه کنترل می‌شود.

تاریخچه ماشین‌ کاری سایشی

فرایند ماشین‌ کاری سایشی قدیمی‌ترین فرایند ماشین‌ کاری است. در موزه‌ها نمونه‌های فراوانی از دست افزار، وسایل آشپز خانه و جنگ‌افزارهایی که توسط مردم باستان تهیه شده‌است مشاهده می‌گردد. در آن زمان با سایش مواد نرم روی سنگ‌های سخت و از بین بردن قسمت‌های ناخواسته آن را به شکل دلخواه درمی‌آوردند. تا قرن‌ها فقط مواد سایندهٔ طبیعی در دسترس بود و فرایندهای ماشین‌کاری اساسی جدید تر با استفاده از مواد تراشهٔ برتر توسعه یافته‌اند.

فرآیندهای ماشینکاری سایشی

با ظهور انقلاب صنعتی، در بسیاری از صنایع به تدریج کار دستی جای خود را به ماشین‌ها داد. و این روند به گونه‌ای توسعه یافت که در حال حاضر بسیاری از قطعات صنعتی از مراحل ابتدایی تولید گرفته تا مراحل آخر آن . مثل پرداخت کاری و صیقل کاری به وسیلهٔ ماشین‌ها به وجود می‌آیند.

ولی هنوز با توجه به نکاتی مثل افزایش نیاز به قطعات ریز با پرداخت سطح عالی . یا کار کردن روی چند قطعه یا چند ناحیه از یک قطعه به صورت همزمان، عملیات پیچیده‌ای مورد نیاز بود. که سامانه‌های معمول مکانیکی ما در مورد آن‌ها کاملاً خام و ناکارآمد بودند. از این رو طراحان و مهندسین حوزه‌های مختلف صنعت تلاش کردند. تا براساس نیاز خود، روش‌ها و دستگاه‌های بهتری را برای این منظور طراحی و تولید کنند.

با وجود تمام این تلاش‌ها حتی اکنون بسیاری از ابزارها و قالب‌های صنعتی . یا بسیاری از سطوح پیچیده در قطعات صنعتی، اغلب به صورت دستی صیقل کاری و پرداخت می‌شوند. پرداخت کاری و صیقل کاری ماشینی سطوح نیز با روش‌های معمول و سنتی، برای تمام قطعات یا امکان‌پذیر نیست. یا وقت گیر بوده یا کنترل بالایی روی کیفیت سطح به دست آمده نمی‌توان داشت.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 36

فرمت فایل: WORD