مقاله فناوری سلول های بنیادی

مقاله فناوری سلول های بنیادی

مقاله کامل در مورد فناوری سلول های بنیادی

مقاله فناوری سلول های بنیادی
دسترسی انسان به فناوری تکثیر سلول‌ های بنیادی (بن‌یاخته‌ها) و به‌ کارگیری آن‌ها برای تولید سلول‌ های دیگر،. از جمله مباحث نوین در علوم زیستی است. انتظار می‌رود این فناوری، در سال‌های آتی انقلاب بزرگی را در عرصه علوم گوناگون به‌ ویژه پزشکی پدید آورده. و در درمان برخی از بیماری‌های صعب‌ العلاج انسان مفید واقع شود. در متن زیر، علاوه بر تعریف و بیان برخی از کاربردهای عملی، قریب‌ الوقوع و قابل‌ انتظار سلول‌ های بنیادی. و معرفی دو مرکز فعال کشور در این زمینه،. به گوشه‌ای از فعالیت‌ها و دستاوردهای محققان کشور در دست‌ یابی به فناوری تکثیر و تمایز سلول‌ های بنیادی اشاره شده است

معرفی فناوری سلول‌ های بنیادی و کاربردهای آن

تعریف سلول‌ های بنیادی و تقسیم‌ بندی آنها
سلول‌ های بنیادی به آن دسته از سلول‌ های بدن اطلاق می‌شوند که هنوز تمایز نیافته و برای کار ویژه‌ای تجهیز نشده‌اند. این سلول‌ها دارای خاصیت خود تکثیری بوده و قابلیت تمایز و تبدیل شدن به انواع دیگر سلول‌ های بدن را دارند. این مشخصه سلول‌ های بنیادی، نظر متخصصین مختلف را به خود معطوف داشته است، به‌طوری‌که تحقیقات گسترده‌ای در این خصوص صورت می‌گیرد.

امروزه سلول‌ های بنیادی، امید اول ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و شاید در آینده ساخت اندام‌های انسانی به شمار می‌روند. به‌طور کلی سلول‌ های بنیادی دارای دو خصوصیت عمده هستند. ۱) قدرت تکثیر نامحدود، ۲) خصوصیت پُرتوانی یا اصطلاحاً Pluripotency؛. به‌عبارت دیگر، این سلول‌ها قادر هستند تا در محیط آزمایشگاهی انواع مختلفی از سلول‌ها را به‌وجود بیاورند.

سلول‌ های بنیادی را با توجه به منشأ آن‌ها به دو دسته تقسیم می‌کنند. سلول‌ های بنیادی جنینی (Embryonic Stem Cells) که در مراحل اولیه تشکیل جنین، از آن گرفته می‌شود. و سلول‌ های بنیادی بالغ یا مزانشیمی (Adult Stem Cells) که پس از تولد فرد و به‌ویژه از مغز استخوان آن گرفته می‌شود.

تاریخچه تولید و استفاده از سلول‌ های بنیادی

تلاش برای استفاده از سلول‌ های بنیادی جنینی از حدود ۲۰ سال پیش با کار بر روی حیوانات به ویژه موش‌های آزمایشگاهی شروع شد. در طی این سال‌ها، آزمایشات زیادی در جهت تبدیل سلول‌ های بنیادی جنینی موش به انواع سلول‌ها و پیوند زدن آنها صورت گرفت. که به موفقیت‌های قابل‌توجهی انجامید. در جوار این موضوع، سلول‌ های بنیادی انسان نیز مورد توجه قرار گرفت.

تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۹۸ اولین گزارش موفقیت‌ آمیز از تکثیر و تمایز سلول‌ های بنیادی جنینی انسان در آمریکا منتشر شد. اما با توجه به بروز برخی محدودیت‌ها در تولید و استفاده از سلول‌ های بنیادی جنینی (که تلاش برای رفع آنها ادامه دارد). در چند سال اخیر، موج جدیدی از تحقیقات بر روی سلو‌ل‌ های بنیادی بالغ شروع شد که کماکان ادامه دارد.

ایران به‌عنوان یکی از معدود کشورهای تولید کننده سلول‌ های بنیادی جنینی فناوری تولید و پرورش سلول‌ های بنیادی جنینی در دنیا کار جدیدی است؛. به‌طوری‌که پس از کشف سلول‌ های بنیادی جنینی موش در سال ۱۹۸۱، اولین سلول‌ های بنیادی جنینی انسان در سال ۱۹۹۸ تکثیر شد. در این میان، پس از چند کشور پیشرفته نظیر آمریکا، استرالیا، اسرائیل، سنگاپور،. انگلستان، ژاپن، سوئد، هند و کره‌ جنوبی که به فناوری تکثیر و پرورش این سلول‌ها دست پیدا کرده‌اند،. ایران از جمله معدود کشورهایی است که به این مهم دست یافته است. و لذا فاصله کشورمان در این‌ مورد از دیگر کشورهای پیشرو چندان زیاد نیست.

منشأ سلول های بنیادی بالغ

فهرست مطالب
مقاله فناوری سلول های بنیادی
فناوری سلول های بنیادی ۱
معرفی فناوری سلول های بنیادی و کاربردهای آن ۲
تاریخچه تولید و استفاده از سلول های بنیادی ۳
منشأ سلول های بنیادی بالغ ۴
منشأ سلول های بنیادی جنینی ۵
کاربردهای سلول های بنیادی ۸
برخی از مزایا و محدودیت های سلول های بنیادی جنینی و بالغ ۱۹
تحقیقات فعلی و چشم اندازهای آینده ۲۴

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 26

فرمت فایل: WORD