مقاله مقاوم سازی ساختمانهای فلزی با استفاده از دیوار برشی فولادی

مقاله مقاوم سازی ساختمانهای فلزی با استفاده از دیوار برشی فولادی

مقاوم سازی ساختمانهای فلزی با استفاده از دیوار برشی فولادی

خلاصه مقاله
در این مقاله با مقاوم سازی یک سازه ده طبقه با قاب خمشی ضعیف به دو روش ، مقایسه ای بین دو سیستم باربر جانبی دیوار برشی فولادی و مهاربند ضربدری صورت گرفته است .به این ترتیب که با یک سری عملیات سعی و خطا قاب خمشی مورد نظر توسط این دو سیستم تقویت می گردد و مطابق دستورالعمل بهسازی وبا استفاده از روش استاتیکی غیر خطی کنترل می گردد.

نهایتا با مقایسه این دو روش مقاوم سازی دیده می شود که مقاوم سازی با استفاده از دیوار برشی فولادی باعث می ش ود از قاب موجود استفاده بهینه گردد و همچنین میزان فولاد مصرفی در حالت استفاده از دیوار برشی فولادی حدود ۳۰ % کمتر از مهاربند ضربدری است و چنانچه از ورق با حداقل ضخامت ۳ میلی متر استف اده گردد، میزان فولاد مصرفی حدود ۱۵ % کمتر از حالت استفاده از مهاربند ضربدری است

کلمات کلیدی : مقاوم سازی، دیوار برشی فولادی ، تحلیل استاتیکی غیر خطی

مقاوم سازی سازه های فلزی

مقدمه
دیوارهای برشی فولادی برای گرفتن نیروهای جانبی زلزله و باد در ساخنمانهای بلند درسه دهه اخیر مطرح و مورد توجه قرار گرفته است . این سیتم
سازه ای که در جهان به سرعت رو به گسترش می باشد در ساخت ساختمانهای جدید و همچنین تقویت ساختمانهای موجود بخصوص در کشورهای زلزله خیزی همچون آمریکا و ژاپن بکار گرفته شده است.

استفاده از این سیستم سازه ای در مقایسه با قابهای فولادی ممان گیر تا حدود % ۵۰ صرفه جویی در مصرف فولاد را در سازه ساخ تمانها بهمراه داشته است . با در نظر گرفتن حجم وسیعی از ساختمانهای موجود که در مناطق زلزله خیز کشور و بدون اعمال ضوابط جدید آیین نامه ای ساخته شده اند و در برابر زلزله نا امن می باشند ، می توان ابعاد گسترده فاجعه ای که در کمین یک یک شهرها و روستا های کشور است را تا حدودی در ذهن تجسم کرد.

لذا اولین عکس العمل مهندسین سازه در رابطه با سازه های ناامن در برابر زلزله،بهسازی این سازه ها می باشد .ارائه یک طرح بهسازی به عوامل متعددی همچون هزینه های ساخت واجرا ، سهولت اجرا ودر دسترس بودن مصالح وداشتن کمترین تداخل با سر ویس دهی ساختمان بستگی دارد.

همچنین طرح تقویت باید دارای ترکیب مطلوبی از خواص مقاومت ،سختی و شکل پذیری باشد . استفاده از بادبندهای پس کشیده ، ، x ، k، ∧ ، ∨ از متداولترین روش های تقویت می توان به استفاده از دیوار برشی ، استفاده از بادبندهای فلزی استفاده از میراگرها وبه کارگیری سیتم های جدا ساز لرزه ای اشاره نمود .هدف از این پژوهش مقایسه دو روش مقاوم سازی استفاده ار بادبند ضربدری و دیوار برشی فولادی است.

مقاوم سازی سازه چیست

معرفی دیوار برشی فولادی وتحقیقات انجام شده برروی آن در یک نگاه کلی دیوارهای برشی فولادی از سه جزء اصلی تشکیل می شوند:

  1. ورقه فولادی
  2. دو ستون مرزی که به صورت عمودی در اطراف ورق فولادی قرار می گیرند
  3. دو تیر افقی، که مرزهای بالا و پایین ورق فولادی را تشکیل می دهد.

اجزای توضیح داده شده در بالا در شکل ( ۱) به خوبی مشخص است . دیوار برشی فولادی، همراه ستونهای مرزی اطراف خود، عملکردی مشابه یک تیر ورق دارد که در آن تیرها به عوان سخت کننده ، ستونها به عنوان بال و ورق فولادی به عنوان جان تیر ورق عمل می کند.

ابتدا در ساخت دیوارهای برشی فولادی در آمریکا وژاپن از سخت کننده های قایم و افقی استفاده می شد که نتیجه آن جلوگیری از کمانش ورق و بالا بردن مقاومت برشی ورق فولادی بود اما به دلیل هزینه و وقت زیادی که صرف جوشکاری برای اتصال سخت کننده ها به دیوار می شد ، مطالعات
وآزمایشات متعددی در آمریکا و ژاپن بر روی دیوارهای برشی بدون سخت کننده صورت گرفت.

اساس ایده استفاده از دیوارهای برشی فولادی بدون سخت کننده بهره گیری از میدان کششی قطری است که پس از ک مانش ورق فولادی در آن ایجاد می گردد . شکل ( ۲) یک پانل را پس از کمانش ورق جان آن نشان می دهد. و…………….

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 22

فرمت فایل: WORD