مقاله در مورد مهرورزی و مردم داری

مقاله در مورد مهرورزی و مردم داری

مهرورزی و مردم داری
رکن اساسی هر جامعه و حکومتی مردم است و نقش اساسی را نیز مردم ایفا می کنند. مهرورزی و پشتیبانی مردم از حکومت، پایه های آن را تحکیم می بخشد و برعکس، نارضایتی و عدم مهرورزی با مردم پایه های نظام اسلامی را متزلزل می سازد. بر این اساس، سیاست اصلی رهبران دینی ملتها، مهرورزی و مردم داری، پیوند واقعی با آنها، جلب محبت و اعتماد مردم و رفع مشکلات و برنامه ریزی صحیح و اصولی برای بهینه سازی زندگی مادی و معنوی آنهاست. قرآن کریم پیامبراکرم(ص) و پیروان آن حضرت را با وصف مهربانی و رحمت و عطوفت نسبت به یکدیگر معرفی می کند و وظیفه مسلمانان است که به این کمال خود را متصف و به آن حضرت و کسانی که با او هستند تأسی کنند:
«محمد رسول خدا، و کسانی که با اویند… میان خود مهربانند» (۱۶)
رفتار پیامبر با مردم اعم از مؤمن و کافر از موضع شفقت و دلسوزی خالصانه بود. او مشرکان را بیمارانی می دانست که نیازمند معالجه و مداوا هستند که در نظر او مؤمنان نیز همواره محتاج مراقبت حکیمانه به منظور رشد ایمان و سلوکشان می باشند. بدین جهت، پیامبر(ص) درصدد ایجاد ارتباط صمیمی و طرح دوستی خالصانه با آنان بود، شفقت بر منحرفان در جهت آماده کردن آنان برای پذیرش دعوت و دوستی عمیق با مؤمنان بود. رسول خدا(ص) می فرماید: «خوشا به حال آن کس که براساس اطاعت خدا با مردم الفت می گیرد و با او الفت می گیرند.» (۱۷)
امام خمینی(ره) نیز به مردم مهر می ورزید و رابطه بسیار دوستانه و صمیمی داشت و معتقد بود: «مردم، مردم خوبی هستند، ما از مردم تشکر باید بکنیم. ما همه مرهون آنها هستیم…(۱۸) همان طور که شیوه ائمه ما و اولیای خدا و انبیای خدا ]این [بوده است که … با حسن معاشرت و با رفتار انسانی و الهی ]با مردم [رفتار می کردند (۱۹) پیغمبراسلام(ص) با مردم ]مانند [یک پدر مهربان و بالاتر از یک پدر مهربان بود.» (۲۰)
بنابراین، افراد مخلص و ایثارگر به خوبی واقفند که رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی و پشتیبان واقعی آن، مردم هستند و این امر با مهرورزی، مردم داری و خدمت به آنها میسر و عملی می شود. لذا در سیره تبلیغی و منش اخلاقی پیامبراکرم(ص) جلوه های مهرورزی و محبت و مردم داری، بیش از هر چیز هویدا بود. او بذر محبت و عشق را در دل مردم می کاشت و اعتماد و حکومت بر دلهای مردم را درو می کرد. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «وقتی پیغمبر ما حکومت تشکیل داد، مردم به او عشق می ورزیدند، وقتی ابوسفیان در شب قبل از فتح مکه به وسیله عباس – عموی پیغمبر – آهسته و مخفیانه، در اردوگاه مسلمین گردش کرد، و هنگام صبح دید که مردم آب وضوی پیغمبر را از یکدیگر می ربایند و به سر و صورتشان می ریزند، به عباس گفت: عجبا، من کسری و قیصر، پادشاه ایران و امپراطور روم، را دیدم، اما شوکتی را که برادرزاده تو دارد، در هیچ کدام از آنها ندیدم، آنها به زور و با سر نیزه بر مردم حکومت می کردند، اما این ]رسول خدا [بر دلهای مردم حکومت می کند، عواطف مردم را دارد، ایمان مردم را دارد، و عشق مردم متوجه به اوست.» (۲۱)
این راهبرد پیامبراکرم(ص) که میوه محبت و عشق ورزی به مردم سریع الحصول تر و سهل الوصول تر از هر میوه ای است، در کلیه مراحل دعوت او به کار بسته شد و نتایج مطلوبی به بار آورد به طوری که او را یک سخن، «پیامبر رحمت» لقب دادند. (۲۲)

فهرست مطالب
مهرورزی و مردم داری
توصیه ها و راهکارهای عملی
مهرورزی فرمان سعادت بخش اسلام
موانع مهرورزی
تربیت غیر کلامی
زبان مهرورزی همسر
عدالت و مهرورزی در قرآن
معنای لغوی عدالت:
اقسام عدالت:
عدالت اجتماعی در اسلام
نقش محبت و مهرورزی در تعلیم و تربیت
هدفهای تربیتی معلم و متعلم در فرایند تعلیم
محبت مربی به کودکان
مهر و محبت با مربی از دیدگاه اسلام
مهر ومحبت با مربی
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 33

فرمت فایل: WORD