تحقیق درباره موسسه بین المللی توسعه

تحقیق درباره موسسه بین المللی توسعه

موسسه مالی بین المللی (IFC)

موسسه مالی بین المللی IFC (Corporation Finance International) یکی از اعضای گروه بانک جهانی است که در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد. این موسسه با ارائه خدمات سرمایه گذاری و مشاوره ای به مقاله های بخش خصوصی که دارای توجیه مناسب هستند باعث رونق بخش خصوصی می شود. توسعه بخش خصوصی در راستای هدف و شعار بانک جهانی در خصوص توسعه و کاهش فقر می باشد به گونه ای که توسعه بخش خصوصی را عاملی مثبت در روند فقر زادیی و رشد اقتصادی دانسته و آن را عامل درونزای توسعه معرفی می کنند.

خدماتی که توسط IFC ارائه می شوند، عبارتند از:

  1. اعطای وام از محل منابع داخلی IFC
  2. مشارکت سرمایه گذاری در مقاله های بخش خصوصی
  3. اعطای وام سندیکایی
  4. خدمات مدیریت ریسک
  5. خدمات جذب سرمایه گذاری برای مقاله های بخش خصوصی
  6. مشاوره و کمک های فنی

ایران در سال تاسیس IFC – ۱۳۳۵ شمسی با خرید ۳۷۲ سهم به عضویت آن درآمد، با گذشت زمان ایران سهام دیگری از این موسسه را خریداری کرد که در حال حاضر سهام ایران ۱۴۴۴ سهم معادل شش صدم درصد از کل سهام موسسه است. سازمان سرمایه گذاری به نمایندگی از دولت ایران وظیفه هماهنگی فیمابین IFC و دستگاه های داخلی را بر عهده دارد. جدول شماره ۴ همکاری های ایران و IFC پس از انقلاب اسلا می را در خصوص ۳ مقاله مشترک فیمابین نمایش می دهد.

موسسه توسعه بین المللی (DA I)

پس از تاسیس بانک بین المللی ترمیم و توسعه بانک جهانی به سال ۱۹۴۴ و دستیابی به اهداف اولیه از تاسیس موسسه موصوف که همانا بازسازی و احیای اقتصاد کشور های اروپایی آسیب دیده از جنگ جهانی دوم بود، در سال ۱۹۵۰ اعضای بانک جهانی تصمیم گرفتند، جهت سرعت بخشیدن به رشد و توسعه کشورهای فقیر و کم درآمد، کمک های بلا عوض و وام های بدون بهره به کشورهای مذکور اعطا شود.

در نهایت موسسه توسعه بین المللی Association Development Internationab در سال ۱۹۶۰، با اجماع نظر کلیه کشورهای عضو به عنوان بخشی از بانک بین المللی ترمیم و توسعه، ایجاد شد و هر کشور پیش از عضویت در IDA می بایست در وهله نخست به عضویت IBRD درآمده باشد. تا آغاز سال ۲۰۰۶ میلا دی، ۱۶۵ کشور به عضویت موسسه بین المللی توسعه درآمده اند. موسسه IDA از سال ۱۹۶۰ تاکنون، ۱۷۰ میلیارد دلار به ۱۰۸ کشور واجد شرایط، کمک مالی پرداخت نموده است. این مساعدت ها به منظور تامین اهداف ذیل به کشورهای عضو و دارای شرایط اهدا می شوند:

  1. ارتقای کیفیت تحصیلات پایه در کشورهای کم درآمد و فقیر
  2. افزایش و فراگیر نمودن خدمات و امکانات اولیه بهداشت و سلامت در جوامع
  3. کاهش آلودگی هوا
  4. حفاظت از محیط زیست
  5. انجام اصلاحات، بهبود ارتقای ساختار اقتصادی کشور های توسعه نیافته و در حال توسعه فقیر به ویژه در بخش خصوصی.

به نظر می رسد، ماحصل این کمک ها، دستیابی کشورهای عضو به توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بهبود شرایط زندگی در آنها باشد.
کشور ایران در تاریخ ۱۰ اکتبر سال ۱۹۶۰ به این موسسه پیوست. حق اشتراک کشورمان ۱۵۴۵۵ دلا ر بوده که ۰/۱ درصد از کل منابع IDA را تشکیل می دهد.

میگا، آژانس چند جانبه تضمین سرمایه گذاری (MIGA)

حوادثی که در سال های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ در سطح اقتصاد جهان به وقوع پیوست. کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) را در پی داشت که از مهمترین علت های آن افزایش خطرات (ریسک های) غیرتجاری یا سیاسی در دنیا بود. شایع ترین خطراتی که سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به ویژه در کشورهای در حال توسعه تهدید می کرد،

جنگ بین کشورها یا شورش های داخلی، نقض قراردادهای دولتی با سرمایه گذاران خارجی و همچنین مصادره اموال و دارایی های سرمایه گذار بود. بروز این وضعیت باعث کاهش شدید میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دنیا شد. اقتصاددانان مطرح دنیا با دیدن این وضعیت به فکر تاسیس موسسه ای بین المللی برای جلوگیری از روند فوق افتادند.

به این ترتیب میگا، موسسه تضمین سرمایه گذاری چند جانبه Agency Guarantee Investment Multiateral در آوریل ۱۹۸۸ به عنوان بازوی بیمه ای گروه بانک جهانی تاسیس و عملیات خود را رسما از سال مالی ۱۹۹۰ آغاز نمود. گروه بانک جهانی درحقیقت با تاسیس میگا و ایجاد پوشش بیمه ای برای ریسک های غیرتجاری به دنبال افزایش سرمایه گذاری خارجی در جهان بود و در ادامه نیز تا حد نسبتا زیادی به این مهم نایل آمد. در حال حاضر ۱۶۴ کشور عضو میگا شده اند که بیانگر قدرت اثرگذاری این موسسه در فرآیند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان است.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 15

فرمت فایل: WORD