بررسی علل افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستای ساقی بیک

بررسی علل افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستای ساقی بیک

بررسی علل افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستای ساقی بیک
فصل اول :
کـــلیـــات
ناهنجاری
ناهنجاری « حالتی است که در آن فرد نبود قانون و قاعده را احساس می کند . این حالت برخاسته از شرایطی در گروه یا جامعه است که در آن ساختار اجتماعی فرو ریخته ، فقدان عمومی ارزش های اجتماعی و انحلال هنجارهای فرهنگی دیده می شود ».(۲)
ناهنجاری « به وضعیتی اطلاق می شود که جامعه همبستگی آرمانی خود را از دست داده و افراد فاقد الگوها و هنجارهای تعمیم یافته به اکثریت جامعه باشند»(۳). در مفهومی دیگر ناهنجاری « به وضعیت آشفته ای در جامعه گفته می شود که هنجارهای اجتماعی از بین رفته و یا در تضاد قرار گرفته باشند ، درچنین شرایطی همبستگی و وابستگی فرد و جامعه از بین می رود و ارزش ها و هنجارهای سنتی قدرت و نفوذ خود را در جهت حمایت از افراد از دست می دهند».(۴)
با توجه به مفاهیم و تعاریف صورت گرفته از ناهنجاری ، امکان ایجاد و وقوع آن در هر جامعه ای وجود دارد اما میزان وقوع ناهنجاری ها در جوامع مختلف متفاوت است . روستای « ساقی بیک»(۵) نیز بعنوان جامعه ای کوچک از این امر مستثنی نبوده و گاه دچار ناهنجاری می گردد که در برخی موارد این ناهنجاری ها باعث بوجود آمدن لطمات و خسارات جبران ناپذیری گردیده است.
از آنجایی که کمک به همنوعان ، که در دین مبین اسلام نسبت به آن بسیار تاکید می گردد ، وظیفه ی تک تک افراد جامعه است ، نگارنده سعی نموده با نگارش این مقاله ، خدمتی هرچند ناچیز به زادگاه خویش ارائه نموده تا شاید بدینوسیله بخشی از دین خود را نسبت به موطن خود و اهالی خونگرم آن ادا نماید. لازم به ذکر است به دلیل کوچکی جامعه و آشنایی اهالی با هم ، جهت احترام به حقوق همه افراد اسامی بکار رفته در متن مستعار می باشد.
نه تنها در این مقاله که در هر تحقیق و پژوهشی برای شناخت مسائل و مشکلات ابتدا باید علل و یا عوامل آن
مسائل را جستجو نمود که از آن تحت عنوان پرسش آغازین یاد می شود . در این تخقیق پرسش آغازین بدین صورت در نظر گرفته شده است : « چه علل ویا عواملی باعث ایجاد و افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستای ساقی بیک بین سال های ۸۴ الی ۸۷ گردیده است ؟»
در بررسی علل و عوامل افزایش ناهنجاری های اجتماعی سئوالاتی در ذهن نقش می بندد که می توان در گروه بندی های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی وتا حدودی سیاسی به کنکاش و آسیب شناسی آن ها پرداخت از جمله :

ــ افزایش سریع امکانات ارتباطی در روستا ، چه نقشی در افزایش ناهنجاری های اجتماعی داشته است ؟
ــ آیا نهادها و الگوهای آموزشی در افزایش ناهنجار های اجتماعی در روستای ساقی بیک نقش داشته اند ؟
ــ جمعیت بالای خانوارها و فشارهای اقتصادی چگونه باعث ایجاد و افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستا گردیده اند؟
ــ شیوع و گسترش استفاده از مواد مخدر ، دخانیات و مشروبات الکلی به چه میزان در افزایش ناهنجار های اجتماعی در روستای ساقی بیک موثر بوده است ؟
ــ نقش طلاق ، بویژه افزایش آن در سال های اخیر در روستا در افزایش ناهنجاری های اجتماعی چگونه بوده است؟ ــ رابطه بالا رفتن سن ازدواج و عدم توانایی جوانان در تشکیل خانواده با رشد ناهنجاری های اجتماعی در روستا به چه شکلی بوده است ؟
ــ . . . ؟
اگر چه عوامل فرهنگی و اجتماعی در افزایش ناهنجاری های اجتماعی در روستای ساقی بیک در سال های ۸۴ تا ۸۷ دارای نقش بسزایی بوده اند اما به نظر می رسد : افزایش طلاق ، پر جمعیت بودن خانوارها و فشارهای اقتصادی ، نهادهای آموزشی ، اعتیاد و کاهش ارائه ی آگاهی های لازم علل اصلی افزایش ناهنجاری های اجتماعی در بین مردم روستا گردیده است .
درفصول آینده به تفصیل درباره ی این علل سخن خواهیم گفت .

فهرست مطالب
فصل اول
کلیات
فصل دوم
خانواده
طلاق
اعتیاد
روسپیگری
فصل سوم
نهادهای آموزشی
وسائل ارتباطی
مذهب و اعتقادات دینی
فصل چهارم
فقر
سرقت
تکدی گری
فصل پنجم
نتیجه گیری

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 45

فرمت فایل: WORD