مقاله نقش آب در بتن

مقاله نقش آب در بتن

نقش آب در بتون
آب در برابر سیمان واکنش نشان می دهد و باعث چسبیدنت سیمان به توده های جامد دیگر می گردد.
از لحاظ تئوریکی آب، برای ترکیب کامل سیمان برابر با آب می باشد. نسبت سیمان تقریبا ۳/۰ می باشد که باعث تولید بتونی می گردد که تقریبا کارآمد نیست. برای اینکه بتوانیم آن را به حد دلخواه نرم نمائیم لازم است که آب را با ترکیبات شیمیایی در بتون مخلوط کنیم.
همچنین استفاده بیش از حد از آب ممکن است که بروی کیفیت بتونی خوب اثر بگذارد. نسبت آب به بتون (w/c) به صورت وزن آب آزاد تقسیم بر وزن بیان می شود. آب آزاد در بتون آبی است که در اثر ترکیب شیمیایی با سیمان بوجود می آید. که آن شامل آبی است که به بتون برای آمیختن ترکیبات افزوده می شود. این قضیه شامل آبی را که به وسیله سوراخ ها و منافذ ساخته شده جذب نمی شود. نسبت آب به بتون یکی از مهمترین جنبه هایی استه که بروی خواص دیگر تاثیر می گذارد.

بعضی از انواع خواص بتون که بروی نسبت آب در بتون تا موثرند عبارتند از:

  1. میزان پایداری و استقامت (استحکام)
  2. آب رفتگی و افت
  3. نفوذ پذیری
  4. مقاومت در برابر فرسایش
  5. ایستادگی سولفات
  6. مقاومت در برابر یخ زدگی

استحکام بتون تقریبا به صورت کلی بروی نسبت آب در بتون موثر است. استحکام در این نسبت به طور معکوس عمل می‌کند و نسبت آب در بتون را کاهش می دهد و استحکام افزایش می یابد. به همین دلیل است که تعیین قوسها و منحنی ها فراهم می شود. و مقاومت های بتون ها تخمین زده می شود اگرچه نسبت آب در بتون به وسیله انواع مختلف سیمان شناخته شده است.
این اشتباه است که اگر بتون به صورت متراکم و فشرده باشد یک مثال برای نشان دادن ارتباط میان نسبت آب در سیمان و فشار و استحکام آن در شکل شماره ۱ نشان داده شده است.

این اشتباه است که اگر بتون به صورت متراکم و فشرده باشد یک مثال برای نشان دادن ارتباط میان نسبت آب در سیمان و فشار و استحکام آن در شکل شماره 1 نشان داده شده است.

شکل شماره 1
ارتباط میان نسبت آب در بتون و فشردگی و استحکام 1 نشان می دهد. در اواخر روزهای بیست و هشتم وقتی که میزان آب رفتگی افزایش یافته پیدا می‌کند نسبت آب در بتون تاثیر مهم و چندانی بروی آن نمی گذارد. به هر حال در مرحله آخر افزایش آب رفتگی با افزایش نسبت آب در بتون همراه است.

(شکل شماره 2)
نسبت اب در بتون همچنین بروی نفوذ پذیری بتون تاثیر می گذارد. به طوری که نسبت آب در بتون را تا 5/0 افزایش می دهد. (شکل شماره 4) این می توان به صورتی به نظر برسد که نسبت آب در بتون کمتر از 5/0 باشد و نفوذپذیری نیز پائین تر می آید و تاثیر چندانی بروی تغییرات آب در بتون نمی شود به هر حال در نسبت آب در بتون میان 5/0 تاثیر نفوذ پذیری بیشتر است. که به وسیله تغییرات آب در بتون صورت می گیرد.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 27

فرمت فایل: WORD