بررسی رابطه فراشناخت با هوش هیجانی در بین دانش‌آموزان دختر

بررسی رابطه فراشناخت با هوش هیجانی در بین دانش‌آموزان دختر

بررسی رابطه فراشناخت با هوش هیجانی در بین دانش‌آموزان دختر پایه سوم راهنمایی
بخشی از مقدمه مقاله:
میل به دانستن وتلاش برای دانستن و فهمیدن از ویژگی‌های جدائی ناپذیر وجود آدمی است. از این رو، ذهن انسان همواره درگیر انبوهی از پرسشها بوده است . ودر این میان این پرسش اساسی که فرد درباره دانستن چه می‌داند، وچگونه و تا چه حد می‌داند جایگاه خاص خود را داشته است. امروزه اهمیت یادگیری برای هیچ کس پوشیده نیست، و تمام مراکز آموزشی چه رسمی و غیر رسمی هدف اصلی آنها یادگیری و ایجاد تغییر در رفتار مخاطبین است . از این رو، بشر هر روز به دنبال یادگیری‌های جدیدی می‌رود و می‌خواهد که هر چه بیشتر یاد بگیرد، چون لازمه زندگی، بقاء و دوام در دنیای کنونی، یادگرفتن و به دنبال یادگیری‌های جدید رفتن است.

انفجار اطلاعات و افزایش روز‌افزون دانش بشری از یک طرف و اهمیت مقوله یادگیری که توضیح داده شد از طرف دیگر ذهن بشر را بر آن داشت تا روشهایی را برای بهتر یادگرفتن ، عمیق‌یادگرفتن و سریع‌یادگرفتن خلق و کشف نماید .

بیشتر روشها و فنون جدید یادگیری به طور عمده در روانشناسی خبرپردازی ریشه دارند، و تازه‌ترین دیدگاه یا رویکرد روانشناسی یادگیری، رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات نام دارد . در این دیدگاه، یادگیری به جریان دریافت محرکهای محیطی به وسیله گیرنده‌های حسی و گذر این محرکها از حافظه حسی و حافظه کوتاه‌مدت، معنی‌دار شدن و در نهایت قرارگرفتن در حافظه بلند‌مدت گفته می‌شود (سیف ، ۱۳۸۰)

بر طبق این رویکرد تدابیر و روشهایی که به پردازش اطلاعات کمک کند به یادگیری و یاداوری کمک خواهد کرد، که روانشناسان حوزه روانشناسی خبرپردازی از آن تدابیر به راهبردهای یادگیری و به طور دقیق‌تر راهبردهای شناختی و فراشناختی یاد‌کرده‌اند. (سیف ، ۱۳۸۰)
مفهوم فراشناختبرای اولین بار در اواسط دهه ۱۹۷۰ معرفی شد و در پیشینه پژوهشی بیشتر با نام فلاول متداعی است.

فهرست مطالب:
فصل اول کلیات
مقدمه
ضرورت مسئله
اهداف پژوهش
الف) هدف اصلی
سوالهای تحقیق
تعاریف مفهومی و عملیاتی
ب ) تعاریف عملیاتی
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
یادگیری
فراشناخت
هوش هیجانی
تحقیقات انجام شده
فصل سوم روش شناسی
طرح تحقیق
جامعه آماری
حجم نمونه
روش پژوهش
ابزار گرد آوری داده ها
پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (EQ-i)
روش اجرا
روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
تحلیل استنباطی
فصل پنجم بحث و بررسی سوالهای پژوهش
محدودیت ها
پیشنهاد ها
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 41

فرمت فایل: WORD