مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات شلینگر
معرفی پرسشنامه
مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات توسط شلینگر (1979) ساخته شده است که از 32 گویه و 7 خرده مقیاس سرگرمی (7 سوال)، سردرگمی (4 سوال)، اخبار مرتبط (5 سوال)، تقویت برند (2 سوال)، همدلی (5 سوال)، آشنایی (3 سوال) و بیگانگی (6 سوال) تشکیل شده است که به منظور بررسی واکنش بیننده نسبت به تبلیغات بکار می رود.
نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که برای گزینه های «کاملاً مخالفم»، «مخالفم»، «نظری ندارم»، «موافقم» و «کاملاً موافقم» به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود.
تبلیغات
در زبان ها و فرهنگ ها، اصطلاحات گوناگونی به منظور بیان مفهوم تبلیغ استعمال میگردد مثلاً در لغت عرب «تبلیغ»، دعوت، اعلام و دعایه و امثال آنها، در فرهنگ غربی معمولاً واژه پروپاگاند و یا ایندوكتری نیشن مورد استفاده قرار میگیرد پروپاگاند از ریشه لغت لاتینی پروپاگاره مشتق شده است كلمه پروپاگاره به معنای نشا كردن برای تولید مجدد گیاه و به تبع تولید كردن و تولید مثل است و معنی وسیعتر و كلیتر آن پخش كردن و افزودن است.
بنابراین از نظر ریشه لغت پروپاگاند تولید اجباری است و به معنیتولید خود بخودی نیست.
سادهترین تعریف از تبلیغ از دكتر دانیل استاریچ ارایه شده است وی كه معتقد است . آگهی نمایشی است كه به وسیله یک شخص یا یك مؤسسه معین انتشار می یابد و هدف آن نفوذ در عقاید و اعمل مردم است.
در تعریف دیگر «تبلیغ بعنوان روش یا روشهای بهم پیوسته (درقالب یك مجموعه) برای بسیج و جهت دادن نیروهای اجتماعی وفردی از طریق نفوذ در شخصیت ،افكار و عقاید و احساسات آنها جهت رسیدن به یك هدف مشخص كه اینهدف ممكن است سیاسی، نظامی، فرهنگی و … مشروع و نامشروع باشد.
برخی از تحلیل گران تبلیغ را نوعی كار آموزشی میدانند و این نوع را بهترین روش تبلیغ بر شمردهاند اگر چه ماهیت تبلیغ با آموزش تفاوت روشن دارد. ولی بسیاری براین عقیدهاند كه تبلیغات و آموزش در تعامل با همدیگر معنا دارند كه تعریف ذیل معطوف به این موضوع است: «تبلیغ در بهترین و اصولیترین شكل آن یك فعالیت آموزشی است كه به منظور نشر دانش و آگاهی های سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و نشر ارزشها و سجایای اخلاقی صورت میگیرد.
تعریف تبلیغات
تبلیغات را میتوان در خلاصهترین شكل، این گونه تعریف كرد:
فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد كالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد كردن مؤثر مصرف كنندگان به خرید كالاها و خدمات. واژهها و عبارات«روشمند، اطلاعات مناسب »و «ترغیب و متقاعد كردن مؤثر»، همگی ناظر بر انجام برنامهریزی در فرآیند تبلیغات است.
برنامه ریزی در تبلیغات نیز مستلزم شناخت عینی رفتار مشتریان، به ویژه رفتار مصرف كنندگان و سایر اجزأ مرتبط و مهم در بازار(كالا و خدمات، رقبا و محیط بازار) یا به عبارتی تحقیقات بازاریابی و همچنین انجام انواع آزمونها و ارزیابی هایی است كه بخش عمده «تحقیقات تبلیغات» را تشكیل میهد هدف اساسی تبلیغات در درجه اول، ایجاد تصویری مطلوب از نشانه كالا و خدمت در اذهان مخاطب هدف است.
هدف: بررسی واکنش بیننده نسبت به تبلیغات از ابعاد مختلف (سرگرمی، سردرگمی، اخبار مرتبط، تقویت برند، همدلی، آشنایی، بیگانگی)
تعداد سوال: ۳۲
تعداد خرده مقیاس: ۷
شیوه نمره گذاری: دارد
نوع فایل : ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 4
منبع: دارد
پرسشنامه کاملا استاندارد است