مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات شلینگر

مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات شلینگر

مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات شلینگر

معرفی پرسشنامه
مقیاس واکنش بیننده نسبت به تبلیغات توسط شلینگر (1979) ساخته شده است که از 32 گویه و 7 خرده مقیاس سرگرمی (7 سوال)، سردرگمی (4 سوال)، اخبار مرتبط (5 سوال)، تقویت برند (2 سوال)، همدلی (5 سوال)، آشنایی (3 سوال) و بیگانگی (6 سوال) تشکیل شده است که به منظور بررسی واکنش بیننده نسبت به تبلیغات بکار می رود.

نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که برای گزینه های «کاملاً مخالفم»، «مخالفم»، «نظری ندارم»، «موافقم» و «کاملاً موافقم» به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود.

پرسشنامه تبلیغات

تبلیغات

در زبان ها و فرهنگ ها، اصطلاحات‌ گوناگونی‌ به‌ منظور بیان‌ مفهوم‌ تبلیغ استعمال‌ می‌گردد مثلاً‌ در لغت‌ عرب‌ «تبلیغ»، دعوت، اعلام‌ و دعایه‌ و امثال‌ آنها، در فرهنگ غربی‌ معمولاً‌ واژه‌ پروپاگاند و یا ایندوكتری‌ نیشن‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرد پروپاگاند از ریشه‌ لغت‌ لاتینی‌ پروپاگاره‌ مشتق‌ شده‌ است‌ كلمه‌ پروپاگاره‌ به‌ معنای‌ نشا كردن‌ برای‌ تولید مجدد گیاه‌ و به‌ تبع‌ تولید كردن‌ و تولید مثل‌ است‌ و معنی‌ وسیع‌تر و كلی‌تر آن‌ پخش‌ كردن‌ و افزودن‌ است.

تبلیغات

بنابراین‌ از نظر ریشه‌ لغت‌ پروپاگاند تولید اجباری‌ است‌ و به‌ معنی‌تولید خود بخودی‌ نیست.

ساده‌ترین‌ تعریف‌ از تبلیغ‌ از دكتر دانیل‌ استاریچ‌ ارایه‌ شده‌ است‌ وی‌ كه‌ معتقد است . آگهی‌ نمایشی‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ یک شخص‌ یا یك‌ مؤ‌سسه‌ معین‌ انتشار می ‌یابد و هدف‌ آن‌ نفوذ در عقاید و اعمل‌ مردم‌ است‌.

‌در تعریف‌ دیگر «تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌های‌ بهم‌ پیوسته‌ (درقالب ‌یك‌ مجموعه) برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ وفردی‌ از طریق‌ نفوذ در شخصیت ،افكار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ هدف‌ مشخص‌ كه‌ این‌هدف‌ ممكن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و … مشروع‌ و نامشروع‌ باشد.

برخی‌ از تحلیل‌ گران‌ تبلیغ‌ را نوعی‌ كار آموزشی می‌دانند و این‌ نوع‌ را بهترین‌ روش‌ تبلیغ‌ بر شمرده‌اند اگر چه‌ ماهیت‌ تبلیغ‌ با آموزش‌ تفاوت‌ روشن‌ دارد. ولی‌ بسیاری‌ براین‌ عقیده‌اند كه‌ تبلیغات‌ و آموزش‌ در تعامل‌ با همدیگر معنا دارند كه‌ تعریف‌ ذیل‌ معطوف‌ به‌ این‌ موضوع‌ است: «تبلیغ‌ در بهترین‌ و اصولی‌ترین‌ شكل‌ آن‌ یك‌ فعالیت‌ آموزشی‌ است‌ كه‌ به‌ منظور نشر دانش‌ و آگاهی‌ های‌ سیاسی، اجتماعی،فرهنگی‌ و نشر ارزش‌ها و سجایای‌ اخلاقی‌ صورت‌ می‌گیرد.

‌تعریف‌ تبلیغات‌

تبلیغات‌ را می‌توان‌ در خلاصه‌ترین‌ شكل، این‌ گونه‌ تعریف‌ كرد:
‌فرآیند روشمند ارایه ‌اطلاعات‌ مناسب‌ در مورد كالاها و خدمات‌ به‌ مشتریان‌ و ترغیب‌ و متقاعد كردن‌ مؤ‌ثر مصرف‌ كنندگان‌ به‌ خرید كالاها و خدمات. ‌واژه‌ها و عبارات‌«روشمند، اطلاعات‌ مناسب »و «ترغیب‌ و متقاعد كردن‌ مؤ‌ثر»، همگی‌ ناظر بر انجام‌ برنامه‌ریزی‌ در فرآیند تبلیغات‌ است.

‌تعریف‌ تبلیغات‌

برنامه‌ ریزی‌ در تبلیغات‌ نیز مستلزم‌ شناخت ‌عینی‌ رفتار مشتریان، به‌ ویژه‌ رفتار مصرف‌ كنندگان‌ و سایر اجزأ مرتبط‌ و مهم‌ در بازار(كالا و خدمات، رقبا و محیط‌ بازار) یا به‌ عبارتی‌ تحقیقات‌ بازاریابی‌ و همچنین‌ انجام‌ انواع‌ آزمون‌ها و ارزیابی‌ هایی‌ است‌ كه‌ بخش‌ عمده‌ «تحقیقات‌ تبلیغات» را تشكیل‌ می‌هد ‌هدف‌ اساسی‌ تبلیغات‌ در درجه‌ اول، ایجاد تصویری‌ مطلوب‌ از نشانه‌ كالا و خدمت‌ در اذهان‌ مخاطب‌ هدف‌ است.

هدف: بررسی واکنش بیننده نسبت به تبلیغات از ابعاد مختلف (سرگرمی، سردرگمی، اخبار مرتبط، تقویت برند، همدلی، آشنایی، بیگانگی)
تعداد سوال: ۳۲
تعداد خرده مقیاس: ۷
شیوه نمره گذاری: دارد
نوع فایل : ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 4
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 15,000 تومان

تعداد صفحات: 4

فرمت فایل: WORD