پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن

پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن

ساختار آلومنیوم

بخشی از پاورپوینت ریز ساختار آلومنیوم و آلیاژهای آن

مقدمه ای بر فلز آلومینیوم (AL)
آلیاژهای آلومینیوم
عملیات حرارتی و انجماد آلومینیوم
متالوگرافی آلومینیوم

مختصری در مورد فلز آلومینیم
این عنصر دارای ساختار fcc (PF=0/74) می باشد و دارای استحکام کششی 13000PSI در حالت خالص می باشد. و با آلیاژ کاری تا 100000PSI استحکام پیدا می کند. آلومینیوم دارای سه خاصیت ویژه است که باعث شده است مورد توجه صنعتگران بزرگ دنیا قرار بگیرد. و در هر جایگاهی با توجه به خاصیت مورد نیاز استفاده شود این سه خاصیت عبارتند از.

الف – سبکی
ب- مقاومت در برابر خوردگی
ج- کارپذیر و ماشین کار پذیری

این فلز را می توان به همه روش های شناخته شده ریخته گری کرد و تا هر ضخامت مطلوب نورد کرد. به هر شکل دلخواه پرس کرد، کشید مورد ‌پیچش قرار داد،‌ چکش خواری ، آهنگری و یا خروج کاری کرد.

مقاومت آلومینیوم وآلیاژهای آن در برابر خوردگی

فلز آلومینیوم به سبب ایجاد لایه نازک و غیر قابل رویت اکسیدی در محیط های جوی در برابر خوردگی محافظت می شود. در صورت برداشتن این لایه ،‌ بلافاصله لایه ی جدیدی تشکیل می شود. ولی در برخی محلول های اسیدی یا قلیایی قوی و یا در تماس با مواد مرطوب و خورنده . که از تماس اکسیژن با سطح فلز جلوگیری می کنند.

این لایه ی اکسیدی به راحتی ایجاد نمی شود. برای برطرف کردن این مشکل فلز را در محلول آبی حاوی 25-15% اسید سولفوریک قرار می دهند. این فرآیند که آندی کردن نام دارد باعث ایجاد لایه‌ نسبتاً ضخیم AL2O3 بر روی AL و آلیاژهای آن می شود. که بصورت پوشش شفاف وروشن حاوی حفره های زیر میکروسکوپی نمایان می شود. که معمولاً برای درزبندی این حفره ها فلز را در آب داغ قرار می دهند.

در میان آلیاژهای AL آلیاژهای AL-Zn,AL-cu دارای مقاومت در برابر خوردگی پایین تری هستند. و تحت شرایط خورنده خاص دچار خورندگی بین دانه ای می شوند. برای بر طرف کردن این مشکل آلومینیوم تجارتی (1100) که دارای حداقل 99% آلومینیوم است. را بصورت روکش روی شمش های آلیاژهای مربوط سوار کرده و با نورد گرم ،‌ کار را تکمیل می کنند.
امروزه از آلیاژهای روکش دار AL بدلیل استحکام زیاد و مقاومت در برابر خوردگی خوب بطور گسترده در صنعت هواپیما سازی استفاده می شود.

دسته بندی آلیاژهای AL

به طور کلی آلیاژهای Al به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند.
آلیاژهای ریخته گری
آلیاژهای عمل آمده – کارپذیر – چکش خوار تقسیم می شوند. که تفاوت آنها در نحوه ذوب و قالب های ریخته گری آنها است. آلیاژهای کارپذیر از طریق ذوب AL اولیه ،‌ قراضه ها و افزودنی های آلیاژی که معمولاً بصورت آمیژان های تغلیظ شده هستند. در یک کوره تشعشعی سوختی ذوب می شوند. اما آلیاژهای ریخته گری معمولاً با استفاده از ریخته گری در ماسه ،‌. قالبه ای دائمی و تحت فشار محفظه ی سرد تولید می شوند. قطعات ریختگی آلومینیوم از هر نظر به استثناء خواص خزش ،‌. معمولاً دارای خواص مکانیکی ضعیف تر از محصولات کارپذیر هستند.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 47

فرمت فایل: پاورپوینت