پاورپوینت سدهای خاکی و تاثیر زمین لرزه بر آن

پاورپوینت سدهای خاکی و تاثیر زمین لرزه بر آن

سدهای خاکی و تاثیر زمین لرزه بر آن موضوعی پر بازدید در زمینه مهندسی عمران و زلزله‌ شناسی است. در این پاورپوینت، به بررسی تاریخچه و مفاهیم اساسی سدهای خاکی، علل ایجاد آنها و تاثیر زمین‌ لرزه بر آنها پرداخته می‌شود. این موضوع در حوزه عمران و ساختمان، برای کاهش خطرات زلزله و ایمنی عمومی بسیار حائز اهمیت است.

سدهای خاکی به دلیل ویژگی‌ های خاص خود مانند استفاده از خاک به عنوان سازنده اصلی و ارتفاع زیاد، در برابر زمین‌ لرزه‌ ها بسیار حساس هستند. زلزله‌ ها باعث شکستگی و فروپاشی سدهای خاکی می‌شوند و با توجه به میزان زلزله و ویژگی‌ های سد، می‌توانند آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ های اطراف و محیط زیست ایجاد کنند. برای پیشگیری از خطرات زمین‌ لرزه بر روی سدهای خاکی، نیاز به اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه مانند استفاده از تکنولوژی‌های جدید، مانیتورینگ سد و بررسی ضرورت تقویت و اصلاح سدها وجود دارد.

همچنین، طراحی صحیح و استفاده از خاک مناسب در ساخت سدها می‌تواند مقاومت سدها در برابر زمین‌ لرزه‌ ها را افزایش دهد. در نتیجه، به منظور حفظ امنیت و پایداری سدها و کاهش خطرات ناشی از زلزله، نیاز به اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه است.

گسیختگی پی در سد خاکی

اگر بر اثر بار گذاری ناشی از ایجاد سد ، آبگیری آن با نیروهای ناشی از زمین لرزه ، تنش های برشی ایجاد شده در پی سد از مقاومت برشی مصالح بیشتر شود ، پی گسیخته می شود .
این شرایط در رس های تحکم نیافته اغلب بلافاصله بعد از اولین آبگیری و در رسوبات ماسه ای بیشتر بر اثر بار گذاری چرخه ای زمین لرزه ایجاد می شود .

روش مقابله:
تحکیم کافی خاک های چسبنده و متراکم نمودن خاک های بدون چسبندگی به روش تحکیم دینامیکی یا لرزش و ایجاد ستون های سنگی یا چاه های زهکش .

برخورد خط تراوش با دامنه پایاب در سد های خاکی

اگر سطح ایستابی درون سر دامنه پایاب را قطع نماید ، شسته شدن ذرات ریز و ناپایداری سد را به همراه خواهد داشت .

روش مقابله:
این است که با بقیه زهکش های مناسب در پاشنه سد ،خط تراوش آب به داخل جسم سد منتقل می شود .

فهرست مطالب
گسیختگی پی در سد خاکی
برخورد خط تراوش با دامنه پایاب در سد های خاکی
ناپایداری دامنه های سد خاکی
پایداری لرزه‌ای سدهای خاکی
مشکلات مدل سازی رفتار سدهای خاکی
علل محتمل آسیب‌پذیری سدهای خاکی در برابر زلزله
روش شبه استاتیکی
رفتار پیچیده سد های خاکی در برابر زلزله
انواع سدهای خاکی
انتخاب نوع سد
شیب دامنه ها
عرض تاج سد خاکی
سر ریز در سدهای خاکی
ارتفاع آزاد
کلیاتی که در طراحی سد خاکی باید در نظر گرفته شود
تأثیر زلزله در عدم پایداری سدهای خاکی
طراحی در زمین های معمولی و زلزله خیز
ترک خوردگی
استفاده از فیلتر همراه با زهکش

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 36

فرمت فایل: پاورپوینت